Mārtiņdiena ir robežšķirtne starp rudeni un ziemu, un Mārtiņdienas tradīcijas ir vienas no asiņainākajām latviešu tradīcijām. Latvijas Nacionālā vēstures muzeja "Facebook" kontā ēdiena kultūras pētniece Astra Spalvēna raksta par atklājumiem, pārlasot ierakstus muzeja krājuma materiālos.
Lūk, kāds Mārtiņdienas tradīcijas apraksts. Tas pierakstīts 1927. gadā Jēkabpils apriņķa Krustpils pagastā un stāsta par Mārtiņu tradīcijām ap gadsimtu miju.
"Saimnieks ar saimnieci un arī viesi gāja uz kūti un stalli. Saimnieks vai saimniece paņēma līdzi padusē vistu un cibu ar pienu un sviestu, nedrīkstēja trūkt arī šnabsts un "ols" – alus. Kūtī iegājuši līda caur valgu apakšu, pie kā govis piesietas, tad nosita vistu pret govju kūts sili vai koku, kur govs piesieta, saņemot vistu pie kājām un sitot galvu pret sienu. Vistas galvu aplaistīja ar brandvīnu, un visiem bija jāizdzer pa glāzītei vai kausiņam brandvīna."
Latviešu zemkopja dzīvē auglības kultam, kurā ietverta arī upurēšana, bija liela nozīme. Upurēti sivēni, aitas, teļi, bet visbiežāk – vistas un gaiļi. Gailis saistīts ar sauli, ar uguns enerģiju, bet vista – ar zemes auglību. Upurdzīvnieki visbiežāk izvēlēti melnajā – zemes – krāsā, raksta Astra Spalvēna.