Šodienas redaktors:
Marina Latiševa

"Dakāra"

Foto: shutterstock.com

Izraēlas flotes zemūdene "Dakāra" ar 69 apkalpes locekļiem uz klāja bija pirmā no četrām, kas tajā liktenīgajā gadā pazuda.

Otrajā pasaules karā, 1943. gadā, zemūdeni izgatavoja Lielbritānijas Karaliskās Jūras kara flotes vajadzībām, bet vēlāk, 20. gadsimta 60. gadu vidū, ar elektrību un dīzeļdegvielu darbināmo zemūdens spēkratu pārdeva Izraēlai.

Pirms pārdošanas zemūdeni ievērojami pārbūvēja, palielinot tās garumu par vairāk nekā trim metriem, veidojot tās korpusu un virsbūvi plūdlīnijas formā, uzlabojot dzinējus un samazinot tās radīto troksni pārvietošanās laikā.

Teju viss 1967. gads pagāja, atjaunojot zemūdeni un izmēģinot to jūrā pie Lielbritānijas. 1968. gada janvāra vidū zemūdene beidzot devās ceļā no Skotijas pāri Vidusjūrai uz Haifu Izraēlā, kur to plānoja sagaidīt 2. februārī ar oficiālu ceremoniju. Diemžēl “Dakāra”  galamērķī tā arī nekad neieradās.

Kad pēc 24. janvāra pārtrūka saziņa ar zemūdeni, visi tuvumā esošie jūras kuģi, tostarp no Lielbritānijas, ASV, Turcijas, Libānas un Grieķijas, nekavējoties sāka piecu dienu starptautisku meklēšanas un glābšanas misiju, lai atrastu "Dakāru". Par spīti tam, ka 1969. gadā atrada vienu no zemūdenes avārijas bojām, tās vraku dziļajos Vidusjūras ūdeņos neizdevās uziet.

Tikai 30 gadus vēlāk, 1999. gadā, "Dakāru" beidzot atrada jūras dzelmē, starp Krētu un Kipru, teju trīs kilometru dziļumā. Dažas no zemūdenes detaļām bija uzpeldējušas virs ūdens, tostarp tās sakaru tornis un dažas mazākas detaļas. Līdz pat mūsdienām pastāv vairākas teorijas par “Dakāras” traģēdiju, taču neviena no tām nav pilnībā izskaidrojusi, kādēļ zemūdene nenonāca savā galamērķī.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu