"Tu, cilvēk, pārrodies mājās, spied pogu, atveras lifta durvis, un – ta-dā! – lifts mani īpaši uzrunā: "Tava apkaime ir pelnījusi atkritumu poligonu!"" raksta Ilma Rugāja savā "Facebook" kontā. Nē, nu tiešām, kas tas tāds? Un vēl kā deviņdesmitajos – divās valodās?
Reklāmisti joko par atkritumu problēmu - ir vai nav smieklīgi? (1)
Visu pagājušo nedēļu sociālajos tīklos zibinājās absurdi apgalvojumi par piemājas atkritumu poligona lieliskajām priekšrocībām un aicinājumi balsot, kurā Rīgas rajonā vislabāk būtu celt jaunu atkritumu poligonu. Un ne tikai sociālajos tīklos, arī televīzijā, radio, un daudzstāveņu liftos. Dažiem tas lika sašust, dažus kaitināja, dažiem bija skaidrs: reklāma.
Ilma raksta: "Tā kā nekādu norāžu par reklāmas iniciatoru un poligona idejas bīdītāju nav, nospriežu, ka tā ir savdabīga provokācija vai ļauns joks rīdzinieku tracināšanai. Bet, kad ieslēdzu radio, izdzirdu: "Balso un drīzumā dzīvo atkritumu poligona tuvumā!" Un "YouTube" arī atrodu pirms dažām dienām ievietotu videorullīti ar aicinājumu: "Balso un izbaudi dzīvi blakus jaunam atkritumu poligonam!" Tikko (4. oktobra vakarā ap pulksten 22.40) reklāma par gaidāmajiem mēslu kalniem pavīdēja arī TV3 ēterā pa vidu Intara Busuļa sagandētajai spēlei "Mini pa trim!""
Komentāros ir gan aizdomas, gan neizpratne. Una raksta: "Tā reklāma ir visur, arī "Radio Skonto" ēterā. Nu kurš normāls cilvēks gribētu, lai tas poligons ir pēc iespējas tuvāk viņa mājām?! Un jā, interesanti, kas slēpjas aiz šīs kampaņas?"
Juris skaidro, ka vajadzējis "ieklikšķināties" reklāmā ziņotajā interneta saitā – uzreiz viss kļūtu skaidrs, par atkritumiem runa! Un piebilst: "Tā ir - tikai tad, kad problēma burtiski pieklauvēs pie mūsu pašu durvīm, šajā gadījumā - atkritumu čupas izvēle mūsu pagalma tuvumā - tikai tad mēs sāksim par to domāt."
Kārlis piebilst: "Par poligonu kā tādu neprotu spriest, bet kāpēc 2022. gadā joprojām informācija par tādu ir dodama krievu valodā? 32 gadus šī valsts ir neatkarīga bijusi. Ja kāds joprojām neprot valsts valodu, tad pats vainīgs, bet nav visiem pārējiem jādejo līdzi viņa stabulei!"
Signe paskaidro: "Ilma, tas ir joks, lai pievērstu uzmanību atkritumu problēmai!"
Atkritumi (un patiesība) nāk gaismā
Kā nākusi, tai aizgājusi reklāmas kampaņas pirmā daļa. Reklāmisti to sauc par "tīzeri" – tam jāpievērš uzmanība, jāpakaitina, jāuzkarsē publika un tad... Ta-dam! Nāk pati kampaņa, vēlams, nogāž visus no kājām ar savu spēku un iedarbīgumu un sniedz visas atbildes uzkurinātajai un ieintriģētajai tautai.
Nu... Pabijusi internetā, liftos, televīzijā, radio, vārdu sakot, vērienīgi izplosījusies, reklāmas pirmā daļa pārvērtusies par koši krāsainu, bet idejiski pilnīgi neizteiksmīgu lapu ar nosaukumu "Samazini atkritumus". Pērc mazāk, lieto ilgāk un labo, pārdod vai atdod pirms izmet, šķiro... Simtreiz dzirdēts. Un tas bija viss? No kājām, šķiet, nevienu šīs vispārzināmās patiesības negāž.
Kampaņas pasūtītājs ir "Getliņi Eko". Šodien sarīkotajā preses konferencē SIA "Getliņi Eko" izglītības projektu vadītāja Inese Avota bilda, ka Latvijā lielākajā atkritumu poligonā Ropažu novadā piecu līdz septiņu gadu laikā atkritumus izvietot vairs nevarēs. Jā, problēma. Tāpēc bija vajadzīga šī, jādomā, ne pārāk lētā (mūsu laikos izvietot reklāmu visos medijos ir greznība!) reklāma?
Lai gan nav ko skaitīt naudu svešā makā. Lai runā klients. Kā saka reklāmisti, klientam vienmēr taisnība.
"Getliņi EKO" komentārs
Ričards Aksels Ozoliņš, “Getliņi EKO” ārējās komunikācijas vadītājs:
"Saskaņā ar publiskā iepirkuma rezultātiem, konkursā par sabiedrības informēšanas kampaņu par šķirošanu uzvarēja SIA "MCCANN Rīga".
Ja runājam par sabiedrības informēšanas kampaņu, svarīgākais ir rezultāts. Pēc tā, ka pirmajā kampaņas nedēļā cilvēki pamanīja mūsu aicinājumu balsot par poligona izveidi kādā no Rīgas mikrorajoniem, uzskatu, ka kampaņas pirmā fāze ir bijusi efektīva. Esam pievērsuši sabiedrības uzmanību un aktualizējuši jautājumu par to, ka, nemainot atkritumu šķirošanas paradumus, jau pavisam drīz mums var nākt atgriezties pie jautājuma par jauna poligona izveidi Rīgā vai Pierīgā.
Kampaņas mērķis ir izglītot sabiedrību par to, kā ar vienkāršiem soļiem samazināt radīto atkritumu daudzumu. Kā kampaņas trīs galvenie komunikācijas pīlāri tika izvirzīti šādi aicinājumi: "Nepērc lieku", "Izmanto atkārtoti" un "Šķiro rūpīgāk"."
Ko saka reklāmisti
Komentē Madara Gore-Bērziņa, SIA "McCANN Rīga" izpilddirektore:
"Kampaņas pirmajā fāzē liekam aizdomāties, ka, nemainot atkritumu šķirošanas paradumus, pēc pāris gadiem mēs varam nonākt situācijā, ka Rīgā vai Pierīgā būs jāveido jauns poligons, jo “Getliņi” jau būs pilni. Ar kampaņas palīdzību ieskicējām nākotni, kāda mūs sagaida, ja neko sabiedrības paradumos nemainīsim. Sabiedrības un mediju interese liecina, ka tīzeris bija efektīvs.
Kampaņas definētā auditorija ir Rīgas un Pierīgas iedzīvotāji kopumā – jaunieši, pieaugušie, seniori. Sekundārā, grūtāk sasniedzamā auditorija ir krieviski runājošie. Šo abu auditoriju efektīva sasniegšana ir kritērijs iepirkuma nosacījumu izpildei.
Vairāk nekā divus mēnešus garā kampaņa ir sākuma fāzē, norit pēc plāna un paredzam sasniegt kampaņas izvirzītos mērķus. Svarīgi, lai četri kampaņas aicinājumi ir vienkārši saprotami plašai sabiedrībai un ērti īstenojami praksē.
Šīs informatīvās kampaņas mērķis ir informēt sabiedrību, ka nepieciešams mainīt savus individuālos paradumus tā, lai samazinātu radīto atkritumu daudzumu. Mūsu uzdevums ir sasniegt definētās auditorijas konkrētā apjomā, sasniedzot vismaz 1’000’000 skatījumu kampaņas vēstījumiem."
"Izbaudi dzīvi blakus jaunam atkritumu poligonam!" Reklāmisti cenšas, bet vai tiks sadzirdēti? Reklāmisti joko par atkritumu problēmu - ir vai nav smieklīgi?