"Adidas" otrdien, 25. oktobrī, paziņojumā norādīja, ka "netolerē antisemītismu un jebkāda cita veida naida runas", un sacīja, ka mākslinieka Ye, kas pazīstams arī kā Kanje Vests, nesenie komentāri ir "nepieņemami, naidīgi un bīstami," vēsta CNN.
"Adidas" pārtrauc sadarbību ar Kanji Vestu
Sporta apģērbu ražotājs norādīja, ka mākslinieka izteikumi ir pretrunā ar uzņēmuma "daudzveidības un iekļaušanas, savstarpējas cieņas un godīguma vērtībām".
Vesta zīmola "Yeezy" produktu pārdošana un ražošana ir pārtraukta, kā arī maksājumi māksliniekam Ye un viņa uzņēmumiem ir apturēti. "Adidas" paziņoja, ka tā ceturtā ceturkšņa apgrozījums samazināsies par 250 miljoniem eiro.
"Adidas" sadarbojās ar Vestu kopš 2013. gada, kad uzņēmums pārņēma viņa zīmolu no konkurenta Nike. 2016. gadā "Adidas" paplašināja attiecības ar reperi, nosaucot tās par "nozīmīgāko partnerību, kāda jebkad ir izveidota starp nesportistu un sporta zīmolu".
Taču oktobra sākumā Adidas sāka pārskatīt "partnerattiecības" pēc tam, kad viņš publiski nēsāja T kreklu ar uzrakstu "White Lives Matter" ("Balto dzīvībām ir nozīme"). Antidefamācijas līga ("The Anti-Defamation League") ir starptautiska ebreju nevalstiska organizācija, kas atrodas ASV un specializējas civiltiesību jomā. Šo frāzi organizācija klasificējusi kā "naida lozungu", kuru izmanto baltās rases supremātiskās grupas, tostarp "Ku Klux Klan".
"Es varu teikt antisemītisku s***, un "Adidas" nevar izbeigt sadarbību ar mani," nesen raidījumā "Drink Champs Podcast" sacīja mākslinieks Ye.
Antidefamācijas līgas izpilddirektors Džonatans Grīnblats sacīja, ka "Adidas" lēmums ir "ļoti pozitīvs rezultāts".
"Tas parāda, ka antisemītisms ir nepieņemams un rada sekas. Bez šaubām, "Adidas" ir rīkojies pareizi, pārtraucot attiecības ar Ye pēc viņa nežēlīgajiem antisemītiskajiem izteikumiem," viņš teica paziņojumā.
"Galu galā "Adidas" rīcība ir spēcīgs vēstījums, ka antisemītismam un fanātismam nav vietas sabiedrībā," viņš piebilda.
"Adidas" akcijas Frankfurtē samazinājās par aptuveni 5%. Uzņēmums paziņoja, ka 9. novembrī gaidāmajā peļņas pārskatā publicēs papildu informāciju par finansiālajām sekām, ko radīs partnerības ar Ye pārtraukšana.
Sadarbību ar Ye pārtrauc arī citi zīmoli
To zīmolu saraksts, kas distancējas no Vesta, kļūst arvien plašāks. Pagājušajā nedēļā "Balenciaga" un "Vogue" publiski pārtrauca attiecības, un pirmdien, 24. oktobrī, talantu aģentūra CAA atteicās no Vesta kā klienta. Producentu kompānija MRC paziņoja, ka tā pārtrauc dokumentālās filmas par Vestu veidošanu.
Pagājušajā mēnesī reperis paziņoja, ka pārtrauc divus gadus ilgušās attiecības ar "Gap", atsaucoties uz "būtisku neatbilstību". Ye teica, ka viņam "nav citas izvēles, kā vien pārtraukt sadarbību", apgalvojot, ka uzņēmums neatvēra "Yeezy" zīmola veikalus un neizplatīja viņa preces, kā bija plānots, paziņojumā norādīja viņa advokāts.
"Ye sāga ne tikai ar "Adidas", bet arī ar tādiem zīmoliem kā "Gap" un "Balenciaga" parāda, cik svarīgi ir rūpīgi pārbaudīt slavenības un izvairīties no pārāk pretrunīgi vērtētām vai nestabilām personām," otrdien, 25. oktobrī, rakstīja "GlobalData" rīkotājdirektors Nīls Saunderss.
"Lai gan modē ir vieta zināmai spriedzei, tā nekad nedrīkst pārsniegt pieklājības un cilvēciskās cieņas pamatprincipu robežu. Uzņēmumi vai zīmoli, kas to neievēro, saņems triecienu, jo īpaši, ja tie kļūs pārāk atkarīgi no sarežģītas personības," viņš piebilda.