Savukārt dīzeļa tehnoloģiskais noriets kļūst arvien manāmāks un neizbēgamāks, jo ar vidi saistītie ierobežojumi kļūst arvien stingrāki, un pamazām dīzeļmotoriem no privāto auto zonas būs jāpazūd uz neatgriešanos.
Saistībā ar to eksperti izceļ vairākas benzīna dzinēju priekšrocības: tie ātrāk uzsilst un ātrāk sāk darboties optimālā temperatūrā, tāpat tie ir labāk piemēroti nelieliem braukšanas attālumiem – pa pilsētu un ikdienas gaitās.
Piemēram, jaunākie "Mazda Skyactiv X" benzīna dzinēji nodrošina vienmērīgu jaudu un vilkmes jaudu plašā apgriezienu diapazonā. Tas notiek, pateicoties lielākai kompresijas pakāpei, īpašai aizdedzes tehnoloģijai un jau iepriekš pieminētajam lielākam dzinēja tilpumam. Tas viss ļauj izvairīties no pārmērīgas slodzes un ātras mašīnas agregātu nolietošanās.
"Benzīna dzinēji tagad ir diezgan labi arī zemo apgriezienu diapazonā, un tas ir vēl viens aspekts, kurā benzīna motori nezaudē dīzeļiem. Tāpēc tas ir tikai laika jautājums, līdz dīzeļi kļūs par atmiņām," saka Mats Buzelis.
Uzsvars varētu būt uz elektrību un ūdeņradi
Latvijas Lauksaimniecības universitātes profesors un vadošais pētnieks Gints Birzietis vada Alternatīvo degvielu zinātnisko laboratoriju, kurā tiek veikti pētījumi par dažādu faktoru ietekmi uz dzinēja vilkmes un jaudas raksturlielumiem, degvielas patēriņu, atgāzu kaitīgo komponentu daudzumu un citiem faktoriem. Viņš uzskata, ka benzīna dzinēji tuvākajā nākotnē tomēr varētu neattīstīties tik intensīvi kā elektromotori.
"Drīzāk tiks turpināti mēģinājumi attīstīt dažādas tehnoloģijas, tajā skaitā arī ūdeņraža izmantošanu par degvielu. Protams, ikvienai kompānijai ir sava attīstības stratēģija, bet, zinātniski ņemot, jāatzīst, ka dīzeļa darbības cikls ir efektīvāks nekā benzīna dzinējam. Tāpēc tas arī līdz šim tika attīstīts, bet tad parādījās jautājums par izmešiem, kas negatīvi ietekmē vidi. Un tagad jāuzdod vēl viens jautājums: kādi būs galvenie kritēriji, pēc kuriem vadīsies auto ražotāji? Vide, dzinēja efektivitāte, ietekme uz klimata pārmaiņām? Nevienā jomā nav tikai plusu vai mīnusu, patiesība ir kaut kur pa vidu."