Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

"Atrada tikai pilota ķiveri." Pasaulē joprojām kaut kur pazuduši seši ASV kodolieroči (6)

Ilustratīvs attēls. Foto: Alexyz3d/Shutterstock

Aukstā kara laikā ASV piedzīvoja 32 kodolieroču avārijas, kuru laikā seši kodolieroči mistiski pazuda. Ieroči tika nejauši palaisti, pazaudēti, kā arī tika radīts radioaktīvs piesārņojums. Sešus ieročus joprojām nevar atrast, un viens no tiem, aprīkots ar kodolgalviņām, ir spējīgs detonēt, vēsta medijs "Vice" un portāls "Task & Purpose". 

Aktīva kodolbumba okeāna dzīlēs

1965. gada 5. decembrī ASV flotes leitnantam Duglasam Vebsteram vajadzēja lidot ar zemskaņas lidmašīnu A-4E Skyhawk, kas aprīkota ar B-43 kodoltermisko bumbu. Lidmašīna atradās uz kreisera USS Ticonderoga, kas kuģoja Filipīnu jūrā, 112 kilometrus no Japānas. Apkalpe ievietoja ieroci, Vebsters iekāpa pilota kabīnē, un lidmašīna ar liftu tika nogādāta uz skrejceļa.

Vebsteram bija plānots apmest loku, atgriezties uz kreisera un apkalpei izkraut kodolbumbu. Tomēr pacelties pilotam neizdevās - lidmašīna izripoja no lifta, kamēr apkalpe māja Vebsteram, lai viņš bremzē. Izmeklēšanas laikā atklāts, ka pilots skatījies lejup un nav dzirdējis svilpes.

Jūras spēku apkalpe izmisīgi mēģināja apturēt A-4E Skyhawk, taču lidaparāts ripoja uz kreisera bortu. Tas izkrita cauri tīklam pie lifta un iekrita okeānā.

Douglas A-4C Skyhawk lidmašīna.
Douglas A-4C Skyhawk lidmašīna. Foto: @50YearsAgoLive/Twitter.com

"Pēdējo reizi redzējām leitnantu Vebsteru brīdī, kad viņš iekāpa pilota kabīnē, tāpēc nezinām, vai viņš centās izkļūt no lidmašīnas. Mēs bijām šokēti, redzot, kā lidmašīna, pilots un kodolbumba iekrīt okeānā," stāsta galvenais apakšvirsnieks Delberts Mičels, kurš bija apkalpē. 

Apkalpe nekavējoties centās glābt Vebsteru un atgūt kodolbumbu. Tika izsaukti citi kuģi, kas palīdzēja meklēšanā, taču tika atrasta tikai Vebstera ķivere. Vairākus gadu desmitus ASV flote slēpa šo negadījumu. Sabiedrība tikai 1989. gadā uzzināja, ka Amerika ir zaudējusi aktīvu kodolieroci pie Japānas krastiem.

Ir grūti spriest, kas notiks ar aktīvu kodolbumbu okeāna dzelmē, tomēr "paredzams, ka vide netiks ietekmēta", norāda flotes pārstāvis Džeimss Kudla.

Virs zvejnieku ciema izkaisītas kodoltermiskās bumbas

1966. gada 17. janvārī Spānijas dienvidos gaisā sadūrās degvielas uzpildes lidmašīnas B-52 un KC-135. Virs zvejnieku ciema Palomaresas tika izkaisītas četras B-28 kodoltermiskās bumbas. Eksplodēja divu konvencionālo bumbu sprāgstvielas.

Degvielas uzpildes lidmašīna B-52.
Degvielas uzpildes lidmašīna B-52. Foto: Michael Fitzsimmons/Shutterstock

ASV nosūtīja kareivjus, lai tie uz sauszemes savāktu nesprāgušos ieročus un uzsprāgušo radioaktīvās atlūzas. Ceturtā bumba bija iekritusi jūrā. ASV valdība nosūtīja zemūdeni, lai atrastu to Vidusjūrā. Nelielā zemūdens kuģa "Alvin" apkalpe gandrīz gāja bojā, jo zemūdene sapinās nogrimušās bumbas izpletnī.

Cilvēki, kas palīdzēja atrast bumbas un savākt atlūzas, saslima ar vēzi.

Kodolieročus izmet no lidmašīnas

ASV flotes C-124 kravas lidmašīna lidoja no Doveras gaisa spēku bāzes Delavērā pāri Atlantijas okeānam, taču pēkšņi divi dzinēji pārstāja darboties. Lidmašīnā atradās trīs kodolbumbas un viena kodolgalviņa. Par laimi, kodolbumbām nebija detonatora, tāpēc tās nevarēja uzsprāgt. C-124 apkalpe nolēma nomest divas no tām, lai samazinātu lidaparāta svaru un paildzinātu lidojumu, veicot avārijas nosēšanos netālu no Atlantiksitijas Ņūdžersijas štatā.

Pirmo apkalpe nometa no 1371 metra augstuma, otru - no 762 metru augstuma. Uzskata, ka abas tika sabojātas, krītot no tik liela augstuma. Lidmašīna ar atlikušo kodolbumbu un kodolgalviņu veiksmīgi nolaidās.

Kodolbumba no divu kilometru augstuma nonāk okeāna dzīlēs

1958. gada 5. februārī Džordžijas štatā Gaisa spēku bumbvedējs B-47 veica mācību lidojumus, kad sadūrās ar F-85 iznīcinātāju. Bumbvedēja pilots trīs reizes centās nosēsties Hanteras Gaisa spēku bāzē, taču lidmašīna bija bojāta un nevarēja pietiekami palēnināt ātrumu, lai droši nolaistos. 

Mark 15 kodolbumba.
Mark 15 kodolbumba. Foto: @CDCHistory/Twitter.com

Pilots nolēma atbrīvoties no Mark 15 bumbas, lai neuzspridzinātu bāzi. Ierocis krita no aptuveni divu kilometru augstuma. B-47 izdevās veiksmīgi nolaisties. Brigādes pārmeklēja septiņu kvadrātkilometru platību ar kuģi un ūdenslīdējiem, taču bumba netika atrasta.

ASV Enerģētikas departaments uzskata, ka 3447 kilogramu smagā bumba atrodas okeāna dzelmē un ne tagad, ne nākotnē nav gaidāms kodolsprādziens.

"Neskarts spridzeklis būtu sprādzienbīstams, apdraudot vidi un cilvēkus, ja to censtos atgūt," norāda Jūras spēki.

Izglābti 10 cilvēki, bet ieroča atrašanās vieta nezināma

1959. gada 25. septembrī Navy P-5M lidoja gar Vašingtonas un Oregonas piekrasti. Tās kravā bija zemūdeņu iznīcināšanai paredzēta bumba bez kodollādiņa. Lidmašīna nenoskaidrotu iemeslu dēļ avarēja virs Klusā okeāna. 10 apkalpes locekļi tika izglābti. Bumbā nebija radioaktīvo vielu, un droši vien tā līdz pat šai dienai guļ okeāna dzelmē.

Divi vadi nesaskārās - kodolsprādziens novērsts

1961. gada 24. janvārī Ziemeļkarolīnā B-52 lidmašīna, izpildot gaisa trauksmes misiju, nometa divas kodolbumbas. Vienas bumbas izpletnis atvērās, un kodolierocis nolaidās, gūstot vien nelielu bojājumu. Otra bumba krītot salūza daļās, par mata tiesu neuzsprāgstot.

"Kodolsprādziens tika novērsts burtiski tādēļ, ka divi vadi nesaskārās.

Kodolsprādziens. Ilustratīvs attēls.
Kodolsprādziens. Ilustratīvs attēls. Foto: CUTWORLD/Shutterstock

Otra kodolbumba nokrita applūdinātā laukā. Tā saturēja urānu, vienu no blīvākajiem metāliem uz Zemes, tāpēc iegrima dziļi mitrajā zemē. Meklētāji rakās 15 metru dziļumā, taču spridzekli tā arī neatrada. ASV flote šo lauksaimniecības zemi ir nopirkusi, un neviens nedrīkst tajā rakt bez atļaujas. 

Enerģētikas departaments norāda, ka tajā vietā nav konstatēts radioaktīvs starojums vai apdraudējums.

Šādi gadījumi ir pierādījums, tam, cik tuvu ASV ir bijušas nejaušiem kodolsprādzieniem, lai gan tērē miljoniem dolāru, cenšoties izvairīties no šādiem negadījumiem," norāda kādreizējais ASV aizsardzības sekretārs Roberts Maknamara.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu