Šodienas redaktors:
Marina Latiševa

Mainīgais degvielas cenu tirgus. Kāpēc dīzeļdegviela kļuvusi dārgāka par benzīnu?

Raksta foto
Foto: Ruslan Malysh/Shutterstock.com

Pēdējo nedēļu laikā pamazām samazinājušās degvielas cenas Latvijā, un tam ir vairāki iemesli. Tiesa, neierasta aina novērojama starp benzīna un dīzeļa cenām, kas rada jautājumu: kāpēc dīzeļdegviela kļuvusi dārgāka par benzīnu?

"Apollo.lv" sazinājās ar Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētāju Ojāru Karčevski, kurš pastāstīja plašāk par jaunākajām tendencēm degvielas tirgū.

Karčevskis norādīja, ka degvielas cenu kritums pašlaik ir saistīts ar dīzeļdegvielas un benzīna cenu izmaiņām biržā. "Biržas cenas krīt gan benzīnam, gan dīzeļdegvielai. Kā indikators krīt arī naftas cena, līdz ar to tas atspoguļojas uzpildes stacijās."

Kritums kopš jūnija beigām līdz 20. jūlijam ir vairāk nekā 20 centi litrā.

Par to, vai cenas ilgtermiņā varētu kristies vai pieaugt, Karčevskis atbildēja: "To ir principā neiespējami prognozēt. Šobrīd nav novērojams paaugstinājums, kas dod cerību, ka cenas saglabāsies arī turpmāk."

Karčevskis norādīja, ka reālajā situācijā šobrīd degvielas cenas var prognozēt tikai vienu dienu uz priekšu.

Kāpēc dīzeļdegviela kļuvusi dārgāka par benzīnu?

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs norādīja, ka tas ir saistīts ar pārstrādes īpatnībām - benzīna šobrīd trūkst vairāk nekā dīzeļdegvielas.

Savukārt tas skaidrojams, ka Eiropa vairāk nekā 30% dīzeļdegvielas iepirka no Krievijas un Baltkrievijas.

"Tā kā šis piegādes ceļš šobrīd ir slēgts un ņemot vērā pārstrādes rūpnīcu sortimentu, kas rodas pārstrādājot naftu, rodas benzīna deficīts. Tieši šī iemesla dēļ biržā pacēlušās cenas," skaidro Karčevskis.

Vaicājot par degvielas patēriņu Latvijā, Karčevskis atklāj, ka tas ir mazinājies un tas tiek mērīts kā mēnesis pret pagājušā gada mēnesi.

Tāpat Latvijā arī pat tuvumā neesot pirms pandēmijas līmenim.

Aktuālās degvielas cenas Latvijā

Pagājušajā darba nedēļā (11. jūlijs līdz 15. jūlijs) degvielas cenas Baltijas valstu galvaspilsētās turpināja samazināties, cenai par litru 95. markas benzīna un dīzeļdegvielas noslīdot zem diviem eiro.

Darba nedēļas nogalē dārgākais benzīns bija nopērkams Tallinā, sekoja Rīga, bet lētākā benzīna cena bija Viļņā. Savukārt augstākā cena dīzeļdegvielai bija Tallinā, bet zemākā tā bija Viļņā.

Latvijā 18. jūlijā 95. markas benzīns maksāja vidēji 1,947 eiro par litru, dīzeļdegviela - 1,925 eiro par litru, bet autogāze maksāja vidēji 0,813 eiro par litru.

Piecas valstis ar visdārgāko 95. markas benzīnu (18. jūlija dati):

  1. Islande - 2,435 eiro par vienu litru;
  2. Norvēģija - 2,328 eiro par vienu litru;
  3. Somija - 2,292 eiro par vienu litru;
  4. Grieķija - 2,274 eiro par vienu litru;
  5. Dānija - 2,248 eiro par vienu litru.

Piecas valstis ar visdārgāko dīzeļdegvielu (18. jūlija dati):

  1. Zviedrija - 2,438 eiro par litru;
  2. Islande - 2,416 eiro par litru;
  3. Lielbritānija - 2,314 eiro par litru;
  4. Šveice - 2,308 eiro par litru;
  5. Norvēģija - 2,297 eiro par litru.

Piecas valstis ar visdārgāko autogāzi (18. jūlija dati):

  1. Šveice - 1,736 eiro par litru;
  2. Zviedrija - 1,289 eiro par litru;
  3. Ukraina - 1,085 eiro par litru;
  4. Spānija - 1,045 eiro par litru;
  5. Grieķija - 1,031 eiro par litru.
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu