Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

Pazaudēta kāzu kleita, dārgumi un mājdzīvnieks. Kāpēc Eiropas lidostas pārņēmis haoss?

Foto: AP/Scanpix

Ceļojumus Eiropā un ASV ir apgrūtinājis haoss lidostās un populāros tūrisma galamērķos. Galvenais iemesls - aviosabiedrības, ceļojumu aģentūras un tūrisma uzņēmumi nespēj tikt galā ar ceļotāju pieprasījumu, kas dažviet jau pārsniedzis 2019. gada līmeni. Tiek publicēts arvien vairāk informācijas par pazudušu bagāžu, mājdzīvniekiem vai citiem priekšmetiem. "Apollo.lv" apkopoja dažādus stāstus un jaunāko informāciju par to, kas notiek Eiropas lidostās.

Haoss lidostās radies arī tāpēc, ka trūkst apkalpojošā personāla. Covid-19 pandēmijas kulminācijas laikā lidostas un aviokompānijas atlaida aptuveni 191 000 Eiropas aviācijas darbinieku.

Saskaņā ar pētījumu, ko 2021. gada janvārī publicēja Eiropas Transporta darbinieku federācija, 58,5% lidostas darbinieku tajā laikā nemaz nestrādāja. Vismaz 23% no viņiem tika atlaisti.

Tagad, kad ceļojumi pirmo reizi kopš 2019. gada tiek organizēti arvien vairāk, nav pietiekami daudz darbinieku, lai apkalpotu bagāžas kontrolpunktus, nolīgtu apsardzi un lidojumu apkalpi. Personāla atlases pasākumus ir kavējušas ilgstošas drošības pārbaudes un nepievilcīgi darba apstākļi.

Tikmēr pārējie strādnieki ir sākuši virkni streiku pret sliktiem darba apstākļiem un algu samazināšanu.

Pazaudēta kāzu kleita un rotaslietas

Pirms dažām dienām kādas aviokompānijas pasažiere Latrisa Rubenšteina pazaudējusi savu kāzu kleitu haosa dēļ. Sieviete apprecējās Portugālē jūnija beigās un 29. jūnijā lidoja no Lisabonas uz Dublinu caur Frankfurti.

Viņa sacīja, ka lidojumu, ko apkalpoja aviokompānija "Lufthansa", rezervējusi caur aviokompāniju "Air Canada". Ceļojuma laikā viņas bagāža pazuda, tāpēc viņai bija nepieciešams iegādāties jaunas drēbes un pirmās nepieciešamības preces medusmēnesim Īrijā.

Raksta foto
Foto: AFP/SCANPIX

Viņa pastāstīja, ka pēc nolaišanās Dublinā lidmašīnā tika paziņots, ka neviena soma un koferis nav nogādāts Īrijas galvaspilsētā. Tāpat Latrisa sacīja - stjuarte informēja pasažierus, ka tā "notiek katru dienu".

Pazudušajā koferī atradās viņas kāzu kleita un rotaslietas, kā arī citi svarīgi priekšmeti. Kofera kopējā vērtība mērāma ap 10 000 ASV dolāriem, taču sieviete uzskata, ka preces bija nenovērtējamas.

"Mans vīrs atstāja zāles somā, tāpēc es par to biju nedaudz noraizējusies, jo viņam ir tādas veselības problēmas kā astma," viņa sacīja medijam "Insider".

Sieviete arī vēstīja, ka brīdī, kad viņa ieradās Dublinas lidostā, novērota "bagāžas jūra". Cenšoties sazināties ar atbildīgajām aviokompānijām, sieviete nav guvusi skaidru atbildi, kā rīkoties.

Aviokompānijas "Air Canada" paziņojumā par notikušo teikts: "Pašlaik globālā gaisa transporta nozare saskaras ar problēmām saistībā ar lidostām un trešo pušu pakalpojumu sniedzējiem, kas sniedz tādus pakalpojumus kā pasažieru pārbaude, muita un aeronavigācija. Mēs cītīgi strādājam ar šiem partneriem un valdībām, lai atrisinātu šīs problēmas, jo tās ietekmē aviokompāniju darbību."

19 dienas pazudis kaķis

Haoss dažādās Eiropas lidostās ietekmējis arī ķepaiņus. Tiek ziņots, ka ASV Bostonas pilsētas Logana lidostā aviokompānija "Lufthansa" veica dzīvnieku izsekošanu, lai palīdzētu atrast kaķi, kurš bija pazudis 19 dienas.

Kaķis, kurš pazuda lielajā lidostā, izraisīja plašu meklēšanu, iesaistot speciālistus un atbilstošu tehnoloģisko ierīču izmantošanu. Pirms divām dienām Bostonas lidosta paziņoja, ka kaķene vārdā Rūdija ir atrasta un nodota vietējiem dzīvnieku aizsardzības dienestiem, lai sagaidītu saimniekus.

Četrus gadus vecā kaķene bija pazudusi kopš 24. jūnija, kamēr tika iznesta no "Lufthansa" lidmašīnas. Rūdija lidoja no Frankfurtes kopā ar saviem īpašniekiem Petiju un Riču, kuri pēc 15 gadu pavadīšanas Vācijā pārcēlās atpakaļ uz ASV.

Lidostas darbinieki uzstādīja savvaļas dzīvnieku kameras, lai izsekotu Rūdiju pēc tam, kad viņa tika pamanīta klejojam pa lidostas E termināli.

Trešdien, 13. jūnijā, Rūdija tika ievietota būrī un noķerta. "Noguruma vai izsalkuma dēļ, mēs nekad neuzzināsim, bet šorīt viņa beidzot ļāva sevi notvert," sacīja lidostas pārstāvis.

Cilvēki ar invaliditāti lidostās tiekot "aizmirsti"

ASV pilsone Morgana Džounsa "Insider" pastāstīja, ka aviokompānijas "Air Canada" un vairāku ASV lidostu darbinieki "pamet un aizmirst" cilvēkus, kuri izmanto ratiņkrēslus, jo tūkstošiem lidojumu kavējas vai tiek atcelti.

"Esmu lasījusi par mātēm ar mazuļiem, kas iestrēgušas lidostā. Esmu lasījusi par bagāžas nozaudēšanu vai aizkavēšanos. Taču neviens nav runājis par neaizsargātajiem," sacīja sieviete.

Raksta foto
Foto: AFP/SCANPIX

25. jūnijā Džounsa lidoja no Dalasas uz Mineapolisu un tālāk uz Toronto un Sentdžonu. Visā ceļojuma laikā lidojumi tika aizkavēti gandrīz duci reižu un tika atcelti divas reizes. Sieviete stāstīja, ka vairākas aviokompānijas un dažādu lidostu darbinieki nepalīdzēja viņai un līdzbraucējiem ar invaliditāti.

Īsi pirms došanās uz "Air Canada" lidmašīnu, viņa sacīja, ka satikusi sievieti ratiņkrēslā, kura teica, ka atstāta viena, ilgu laiku gaidot aģentu. Tāpat sieviete stāstīja, ka nav ēdusi vai aizvesta uz labierīcībām 10 stundu laikā.

Londonas lidosta atceļ vismaz 60 lidojumus un izjauc 10 000 pasažieru ceļojumu plānus

11. jūlijā Londonas Hītrovas lidosta atcēla vairāk nekā 60 lidojumus un brīdināja, ka tai, iespējams, būs jālūdz aviokompānijām veikt papildu lidojumus, jo lidostai ir grūti tikt galā ar pieaugošo ceļojumu pieprasījumu pēc koronavīrusa pandēmijas.

Lidostas lēmums visvairāk ietekmēja "British Airways", "Virgin Atlantic" un "Air France" aviokompānijas, izjaucot plānus aptuveni 10 000 pasažieru.

"Mēs šodien sagaidām lielāku pasažieru skaitu 3. un 5. terminālī, nekā lidostai pašlaik ir iespējas apkalpot, un tāpēc, lai saglabātu drošu darbību, esam lūguši dažas aviokompānijas 3. un 5. termināļos no saraksta izņemt kopā 61 lidojumu," skaidro lidostas pārstāvis.

Kā rīkoties situācijā, ja lidojums kavējas, tiek atteikta iekāpšana konkrētajā reisā vai reiss tiek atcelts?

Pārstāvis arī atvainojās par ietekmi uz ceļojumu plāniem, norādot, ka lidosta cieši sadarbojas ar aviokompānijām, lai pasažieri, kurus skārusi problēma, tiktu atkārtoti rezervēti uz citiem lidojumiem.

Cietušo pasažieru vidū bija arī 70 mūziķi no Londonas Simfoniskā orķestra. Viņi bija spiesti ar autobusu piecas stundas braukt no Malagas uz Gibraltāru, lai nokļūtu citā lidostā, kas varētu nogādāt Lielbritānijā.

Situāciju skaidro ar darbinieku trūkumu un negaidīti lielo pasažieru skaita pieaugumu pēc pandēmijas

2. jūnijā BBC ziņoja, ka Dublinas lidostas administrācija nākusi klajā ar paziņojumu par pieņemtajiem risinājumiem. Viņi solīja palielināt darbinieku un drošības joslu skaitu, kā arī uzlabot rindu pārvaldības sistēmu.

Ja visi termināļi būs aizņemti, tiks ieviesta cita sistēma - priekšroka tiks dota tiem, kuru reiss ir nepieciešamākais. Lidosta apgalvo, ka tiem, kas ieradušies pārāk agri, tiks lūgts pagaidīt īpašā uzgaidīšanas zonā.

Lidostas pārstāvis tiem pasažieriem, kas veic īsus reisus uz Apvienoto Karalisti vai Eiropu, iesaka ierasties lidostā vismaz divarpus stundas pirms izlidošanas. Savukārt tiem, kas veic tālākus reisus, – vismaz trīsarpus stundas iepriekš.

Lidostas administrācijas vadītājs Daltons Filipss komentēja piedāvātos risinājumus Īrijas parlamenta transporta komitejai.

"Lai gan problēmas joprojām pastāv, mūsu veiktie pasākumi ļoti būtiski mazinās pulcēšanās risku tuvāko dienu laikā," sacīja Filipss.

Dublinas lidostas administrācija arī paziņoja, ka pasažieri, kas nokavējuši lidojumus, var pieprasīt kompensāciju. Tika kompensētas visas izmaksas, kas radās, rezervējot citus lidojumus, par naktsmītnēm, kas bija nepieciešamas, ja pasažieri netika uz savu lidojumu, kā arī izmaksas, kas saistītas ar taksometru vai citu transportu uz viesnīcām un no tām.

Dublinas lidostas administrācija iepriekš arī ziņoja, ka lidostas tīmekļa vietnē tiks publicēta kompensācijas pieprasījuma veidlapa. Administrācija notikušo situāciju skaidro ar darbinieku trūkumu un negaidīti lielo pasažieru skaita pieaugumu pēc pandēmijas.

Lidostas Eiropā, kurās šobrīd ir visvairāk kavēti vai atcelti reisi

Portāls "Hopper" izveidojis to desmit lidostu sarakstu, kurās šobrīd vērojami lielākie kavējumi vai reisu atcelšana.

1. Briseles lidosta: 72% reisu kavēti; 2,5% – atcelti reisi.

2. Frankfurtes starptautiskā lidosta: 68% reisu kavēti; 7,8% – atcelti reisi.

3. Nīderlandes Eindhovenas lidosta: 67% reisu kavēti; 1,8% – atcelti reisi.

4. Londonas Lutonas lidosta: 66% reisu kavēti; 2,7% – atcelti reisi.

5. Budapeštas Ferenca Lista starptautiskā lidosta: 65% reisu kavēti; 2,1% – atcelti reisi.

6. Lisabonas lidosta: 65% reisu kavēti; 4,8% – atcelti reisi.

7. Parīzes Šarla de Golla lidosta: 62% reisu kavēti; 3,1% – atcelti reisi.

8. Amsterdamas Šipholas lidosta: 61% reiss kavēts; 5,2% – atcelti reisi.

9. Nicas lidosta: 60% reisu kavēts; 3,4% – atcelti reisi.

10. Londonas Getvikas lidosta: 59% reisi kavēti; 1,4% – atcelti reisi.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu