Šodienas redaktors:
Marina Latiševa

Aviokompānija latviešus nogādā Lietuvā un atstāj bez palīdzības. Ko darīt šādā situācijā? (2)

Foto: kelvn/Shutterstock.com

Mūsdienās ceļošana, izmantojot gaisa pārvadātāju pakalpojumus, jau ir kļuvusi par ierastu lietu, jo tas ir ērts un ātrs pārvietošanās veids. Tomēr daudziem nācies saskarties ar to, ka jāveic zināmas korekcijas savos atpūtas vai darba braucienu plānos, jo paredzētais lidojums kavējas, tiek atteikta iekāpšana konkrētajā reisā vai reiss tiek atcelts. "Apollo.lv" saņēma četru iedzīvotāju stāstu par negatīvu pieredzi, lidojot uz Latviju. Noskaidrojām, kā dažādās situācijās pasažieriem rīkoties.

Latvijā ieradās vien 12 stundas vēlāk

Latvietis Kristaps kopā ar trīs citiem Latvijas iedzīvotājiem 15. jūnijā no Milānas, kurā atradās Erasmus+ projekta ietvaros, lidoja uz Latviju, izmantojot aviokompānijas "Ryanair" pakalpojumus.

Sākotnēji Latvijas valstpiederīgajiem paziņoja, ka lidojums ir aizkavējies par divām stundām un 50 minūtēm. Kad viņi veiksmīgi iekāpa lidmašīnā un devās uz Latviju, stundu pirms nolaišanās pasažieriem tika paziņots, ka Rīgas lidosta ir slēgta, līdz ar to lidmašīna nolaidīsies Kauņas lidostā, Lietuvā.

"Pasažieri vairākkārt tika mierināti, ka tur mūs sagaidīs transports, kurš operatīvi mūs nogādās uz Rīgu. Lidmašīnai nolaižoties Kauņā 2.30, aviokompānija paziņoja, ka pašiem jāmeklē, kā tikt uz mājām, jo lidostas personāls nebija lietas kursā par notiekošo, tāpēc transports no lidostas uz Rīgu nebija pieejams," raksta Kristaps.

Vīrietis norāda, ka no rīta visi pasažieri saņēma atvainošanās vēstuli no aviokompānijas, ļaujot iesniegt radušos izdevumus. Kristaps turpina:

"Nomocījušies, atrodot transportu, ieradāmies Rīgā ap 13.00, kas ir 12 stundas vēlāk nekā paredzēts.

Atguvušies no piedzīvotā vājprāta, katrs no mums nosūtīja "Ryanair" kompensācijas pieprasījumu; tikai uz diviem no četriem nosūtītajiem pieprasījumiem tika sniegta atbilde. Atmaksa netikšot veikta sakarā ar to, ka par  lidmašīnas kavēšanos nebija atbildīga "Ryanair"."

7. jūlijā aviokompānija "Apollo.lv" skaidroja, ka ir sazinājusies ar latviešiem, lai atrisinātu radušos problēmu. 

Kāpēc Rīgas lidosta bija slēgta?

Lidostas komunikācijas vienības vadītāja Laura Kulakova skaidro, ka uz lidostas skrejceļa regulāri tiek veikti uzturēšanas darbi.

"Tos plāno naktīs, brīžos, kad nenotiek regulārie lidojumi, un šajā laikā skrejceļš uz noteiktu laiku - parasti dažām stundām - ir slēgts.

Par konkrētajām stundām, kad skrejceļš būs slēgts, lidosta laikus informē aviokompānijas, izdodot atbilstošu aeronavigācijas paziņojumu jeb NOTAM. Šādi darbi tika veikti arī 15. jūnijā, un par to bija izdots atbilstošs NOTAM.

Diemžēl pašlaik lidojumi Eiropā mēdz kavēties, kā tas ir noticis arī minētajā gadījumā, un neierodas Rīgā plānotajā laikā. Šādos gadījumos aviokompānijas izmanto savus rezerves lidlaukus," skaidro pārstāve.

Ko pasažieriem darīt?

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) skaidro, ka avioregula paredz - "Ryanair" bija no Kauņas jānogādā pasažieri līdz galamērķim - Rīgas lidostai. Tā kā aviokompānija to nebija izdarījusi un pasažieri paši bija spiesti meklēt nokļūšanas veidu uz Rīgu, tad "Ryanai"r būtu jāsedz pasažierim ceļa izdevumi no Kauņas līdz Rīgai, tā kā pasažierim bija biļete (līgums) par pasažieru pārvadāšanu līdz Rīgai, nevis līdz Kauņai.

Ņemot vērā to, ka galā pasažieri nonāca galamērķī 12 stundas vēlāk nekā paredzēts, tad iedzīvotājiem ir tiesības vēsties pie "Ryanair" ar Avioregulā paredzētās standarta kompensācijas prasījumu, tā kā saskaņā ar Eiropas Savienības Tiesas spriedumu ilgstoši kavēto lidojumu pasažieri var tikt pielīdzināti atcelto lidojumu pasažieriem, piemērojot tiesības uz kompensāciju, ja tie sasniedz galamērķi trīs vai vairāk stundas vēlāk pēc gaisa pārvadātāja sākotnēji paredzētā laika.

Tā kā lidojuma kavēšanās notika ceļā no Milānas lidostas, tad šajā gadījumā, pasažieri var vērsties ar sūdzību par "Ryanair" darbību Avioregulas uzraudzības iestādē Itālijā vai arī Eiropas Patērētāju informēšanas centrā, kas, savukārt, pārsūtīs šo iesniegumu Itālijas kompetentajai iestādei.

Kādas ir pasažieru tiesības, ja reiss ilgstoši kavējas?

Ja gaisa pārvadātājs, kas nodrošina konkrēto reisu, paredz aizkavēšanos -

  • divas stundas un ilgāk reisam, ja lidojuma attālums ir 1500 kilometri vai mazāks,
  • trīs stundas un ilgāk reisam, ja lidojuma attālums ES robežās ir lielāks par iepriekšminēto, kā arī citu reisu gadījumā, ja lidojuma attālums ir 1500 līdz 3500 kilometriem,
  • četras stundas un ilgāk reisam, kura lidojuma attālums pārsniedz 3500 kilometrus ārpus ES robežām, -

gaisa pārvadātājam ir pienākums nodrošināt ēdināšanu un atspirdzinājumus samērīgā attiecībā pret gaidīšanas laiku, nepieciešamības gadījumā izmitināšanu viesnīcā (arī transportu līdz viesnīcai), sakaru līdzekļu bezmaksas pieejamību - divus telefona zvanus, divu teleksa vai faksa ziņu vai arī divu elektronisko vēstuļu nosūtīšanu.

Ja reisa kavēšanās ir piecas stundas un ilgāk, gaisa pārvadātāja pienākums ir jums piedāvāt atmaksāt biļetes vērtību (vajadzības gadījumā kopā ar bezmaksas reisu atpakaļ uz sākotnējo izlidošanas vietu).

Eiropas Kopienu tiesas spriedums nosaka, ka kavēto lidojumu pasažieri var tikt pielīdzināti atcelto lidojumu pasažieriem, piemērojot tiesības uz kompensāciju, un tie var pieprasīt Eiropas Komisijas regulas Nr. 261/2004 7. pantā paredzētās tiesības uz kompensāciju, kad tie kavēta lidojuma dēļ cieš trīs vai vairāk stundu laika zudumu, proti, tie sasniedz galamērķi pēc trīs vai vairāk stundām pēc gaisa pārvadātāja sākotnēji paredzētā laika.

Tomēr šāds kavējums nedod pasažieriem tiesības uz kompensāciju, ja gaisa pārvadātājs var pierādīt, ka lidojuma ilgo kavējumu ir izraisījuši ārkārtēji apstākļi, no kuriem nevarētu izvairīties pat tad, ja tiktu veikti visi iespējamie pasākumi, proti, apstākļi, pār kuriem gaisa pārvadātājam nav faktiskas kontroles.

Ņem vērā!

Gadījumā, ja paredzama lidojuma kavēšanās ilgāk nekā divas stundas, gaisa pārvadātāja pienākums tūlīt pēc paziņojuma sniegšanas ir izsniegt rakstveida paziņojumu, kurā izklāstīti noteikumi par kompensāciju un atbalstu saskaņā ar Regulu.

Gaisa pārvadātājam pasažieriem jāsniedz konkrētās valsts pilnvarotās iestādes kontaktinformāciju rakstveidā.

Ko darīt, ja tiek atcelts avioreiss?

Ja reiss ir atcelts, gaisa pārvadātājam ir pienākums:

  • Nodrošināt pasažieriem iespēju izvēlēties biļetes cenas atmaksāšanu septiņu dienu laikā (attiecīgajā gadījumā arī bezmaksas reisu atpakaļ uz izlidošanas vietu) vai citu iespēju nokļūt galamērķī;
  • Izmaksāt kompensāciju tādā pašā apmērā kā iekāpšanas atteikuma gadījumā, ja vien apkalpojošais gaisa pārvadātājs nav jūs iepriekš savlaicīgi brīdinājis par reisa atcelšanu, izņemot gadījumu, ja lidojuma atcelšanu ir izraisījuši ārkārtēji apstākļi;
  • Nodrošināt ēdināšanu un atspirdzinājumus samērīgā attiecībā pret gaidīšanas laiku, nepieciešamības gadījumā izmitināšanu viesnīcā (arī transportu līdz viesnīcai), sakaru līdzekļu bezmaksas pieejamību - divi telefona zvani, divu teleksa vai faksa ziņu vai arī divu elektronisko vēstuļu nosūtīšana;
  • Gaisa pārvadātāja pienākums, sniedzot iepriekš minēto atbalstu, ir pievērst īpašu uzmanību personām ar ierobežotām pārvietošanās iespējām, to pavadītāju vajadzībām, kā arī bez pavadības ceļojošu bērnu vajadzībām;
  • Pierādīšanas pienākums attiecībā uz to, vai un kad pasažieris ir informēts par lidojuma atcelšanu, gulstas uz gaisa pārvadātāju.

Ņem vērā!

Gadījumā, ja gaisa pārvadātājs atceļ lidojumu, viņa pienākums tūlīt pēc paziņojuma sniegšanas ir izsniegt rakstveida paziņojumu, kurā izklāstīti noteikumi par kompensāciju un atbalstu saskaņā ar Regulu.

Gaisa pārvadātājam pasažieriem jāsniedz konkrētās valsts pilnvarotās iestādes kontaktinformācija rakstveidā.

Ko darīt, ja tiek atteikta iekāpšana lidmašīnā?

Regulārie avioreisu izmantotāji būs sastapušies ar situāciju, kad, ierodoties uz avioreisu, pie reģistrācijas iekāpšanai pasažierim tiek paziņots, ka lidmašīna ir pilna un, neskatoties uz to, ka pasažierim ir apstiprināta rezervācija, viņš lidmašīnā netiks uzņemts.

Iekāpšanas atteikums ir atteikums uzņemt pasažierus reisā, lai gan viņiem ir apstiprināta rezervācija uz konkrēto lidojumu un viņi ir savlaicīgi ieradušies uz iekāpšanu.

Ja gaisa pārvadātājs kādu iemeslu dēļ plāno atteikt iekāpšanu uz kādu reisu, tas vispirms aicina brīvprātīgos atkāpties no rezervētajām biļetēm un saņemt atlīdzību saskaņā ar nosacījumiem, par ko vienojas attiecīgais pasažieris un apkalpojošais gaisa pārvadātājs. Papildus šajā punktā minētajam atlīdzinājumam brīvprātīgajiem sniedz atbalstu saskaņā ar regulas 8. pantu.

Ja piesakās nepietiekams skaits brīvprātīgo, lai atlikušie pasažieri ar rezervētajām biļetēm varētu iekāpt attiecīgajā reisā, apkalpojošais gaisa pārvadātājs var pasažieriem pret to gribu atteikt iekāpšanu.

Ja pasažieriem ir atteikta iekāpšana pret to gribu, apkalpojošajam gaisa pārvadātājam nekavējoties ir pienākums izmaksāt pasažieriem kompensāciju šādā apmērā:

  • 250 eiro, ja lidojuma attālums ir 1500 kilometri vai mazāks.
  • 400 eiro, ja lidojuma attālums ES robežās ir lielāks par iepriekšminēto, kā arī citu reisu gadījumā, ja lidojuma attālums ir 1500 līdz 3500 kilometri.
  • 600 eiro attiecībā uz reisiem, ja lidojuma attālums pārsniedz 3500 kilometrus ārpus ES.

Ja pasažieriem tiek piedāvāts mainīt maršrutu līdz tā galamērķim, izmantojot citu lidojumu, kura ielidošanas laiks nepārsniedz sākotnēji rezervētā lidojuma paredzēto ielidošanas laiku par divām, trim vai četrām stundām, tad apkalpojošais gaisa pārvadātājs var paredzēto kompensāciju samazināt par 50%.

Kompensācija izmaksājama skaidrā naudā, izmantojot elektronisku bankas pārskaitījumu, bankas pārveduma rīkojumu, bankas čekus, vai, saņemot pasažiera parakstītu piekrišanu, ceļojumu kuponos vai citos pakalpojumos.

Ņem vērā!

Gadījumā, ja gaisa pārvadātājs atsaka iekāpšanu, viņa pienākums tūlīt pēc paziņojuma sniegšanas ir izsniegt rakstveida paziņojumu, kurā izklāstīti noteikumi par kompensāciju un atbalstu saskaņā ar Regulu.

Gaisa pārvadātājam pasažieriem jāsniedz konkrētās valsts pilnvarotās iestādes kontaktinformācija rakstveidā.

Kur vērsties?

  • Ar sūdzībām vai pretenzijām var vērsties aviosabiedrībā vai pie ceļojuma organizētāja.
  • Ja aviokompānija nepilda savas saistības, Latvijā var vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, aizpildot veidlapu.
  • Pasažieru sūdzības par aviokompāniju saistību nepildīšanu izskata tās valsts atbildīgā iestāde, kurā reiss ir ticis atcelts, ilgi kavējies vai pasažieriem atteikta iekāpšana.
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu