Šodienas redaktors:
Marina Latiševa

Dubulto standartu sports - kā F-1 komandām nav kauna runāt par vērtībām un to pārkāpšanu?

Juri Vipss
Juri Vipss Foto: Reuters/ScanPix

Nesen savu izteikumu dēļ uz nenoteiktu laiku (visticamāk, pavisam) bez darba palika Otrās formulas (F-2) pilots Juri Vipss. Pilota līdzšinējās komandas vadītājs norādīja, ka Vipsa teiktais neatspoguļo viņu vērtības. Bet par kādām vērtībām vispār var būt runa?

Kā zināms, Vipss kopā ar citu "Red Bull" jauno pilotu akadēmijas braucēju Liamu Lovsonu straumēja to, kā viņi spēlē "Call of Duty" videospēli. Tieši šīs pārraides laikā Vipss nāca klajā ar rasistiskiem un arī homofobiskiem izteikumiem.

Protams, Vipsa komentāri bija absolūti nevietā un 21 gadu vecā pilota neapdomība, visticamāk, viņam maksās karjeru motosporta karaliskajā klasē. Igauņu pilotu nav jāattaisno, un to tikai retais mēģina darīt, jo publiskām personām interneta vidē savu uzvedību ir jākontrolē.

"Red Bull" nekavējoties paziņoja par pilota atstādināšanu uz nenoteiktu laiku, norādot, ka komanda netolerē rasistisku rīcību.

Savukārt "Hitech" (Vipsa pārstāvētā F-2 vienība) boss Olivers Oukss notikušo komentēja šādi: "Biju šokēts, izdzirdot par notikušo. Juri komentāri ir aizskaroši un pilnībā neatbilst mūsu iekļaujošajām vērtībām."

Kādām vērtībām? Visai F-1 saimei, tai skaitā arī zemākajiem seriāliem, vajadzētu paskatīties spogulī, pirms tiek runāts par vērtībām.

Ņikita Mazepins

Aizvadītajā sezonā "Haas" komandas rindās brauca krievu pilots Ņikita Mazepins, kurš jau pirms karjeras Pirmajā formulā bija ieguvis ne pārāk spožu reputāciju. 

Kad Mazepins vēl startēja F-3 seriālā, viņš pēc incidenta trasē iesita pa seju Kalumam Ailotam, kā rezultātā britu pilotam bija zila acs un sapampis žoklis. Toreiz Mazepins tika pie vienu sacīkšu diskvalifikācijas.

F-3 tomēr ir uzskatāmas par visai augstas klases sacensībām, bet Mazepins par atklātu vardarbības pielietošanu saņēma vien sitienu pa plaukstu - diskvalifikāciju uz nākamo "Grand Prix".

Atkāpjoties no Mazepina, 2019. gadā tās pašas "Red Bull" sistēmas spīdeklis Makss Verstapens pēc incidenta trasē nesavaldīja nervus un sāka grūstīties ar Estebanu Okonu. Piemērotais sods? Divas dienas sabiedriskā darba...

Tātad atklāta fiziska vardarbība neiznīcina pilotu karjeras. Kā būtu ar seksuāla rakstura uzmākšanos?

Atgriežamies pie Ņikitas Mazepina. Neilgi pēc tam, kad "Haas" paziņoja, ka tās rindās nākamsezon brauks Mazepins, internetā tika publiskots video, kura redzams, ka krievu pilots, acīmredzami pret konkrētās sievietes gribu, tausta viņas krūtis.

Sekoja atvainošanās, "Haas" solījumi monitorēt situāciju un sezona, kurā Mazepins aizvadīja visas sacīkstes... Protams, viņa reputācija tika iedragāta, bet "Haas" bija vajadzīga Dmitrija Mazepina nauda. Ja Krievijas noziedzīgais režīms nebūtu iebrucis Ukrainā un netiktu noteiktas sankcijas gan pret Krievijas sportistiem, gan uzņēmumiem, Mazepins Pirmajā formulā brauktu arī šogad.

Kāpēc? Vienkārši - finansējums. Kā redzam, ja pilotam ir pietiekami spēcīga finansiālā "aizmugure", tad viņš drīkst darīt teju visu. 

Interesants fakts - Mazepins 2020. gada F-2 sezonā pārstāvēja jau pieminēto "Hitech" vienību, kuras boss tagad runā par vērtībām, bet savā komandā ar atplestām rokām uzņēma pilotu, kurš iepriekš atklāti pielietoja vardarbību pret citu braucēju. Kā reiz teica septiņkārtējais pasaules čempions Luiss Hamiltons: "Nauda ir karalis!"

Tuvie austrumi

F-1 šogad startēja valstī, kurā vien dažus kilometrus no sacensībām paredzētās trases nogranda sprādziens. Runa ir par Saūda Arābijas "Grand Prix". Toreiz komandas apsvēra domu boikotēt sacīkstes, bet tām pieklājīgā veidā tika pateikts, ka boikota gadījumā vienībām un pilotiem "varētu būt sarežģījumi" pamest valsti. Vēl pieklājīgāk atklātus draudus laikam nevar izteikt...

Bet atgriezīsimies pie vērtībām. Saūda Arābija, iespējams, ir valsts ar visniecīgākajām sieviešu tiesībām. Lūk daži piemēri:

  • Sievietēm ir jāsaņem atļauja no kāda vīriešu kārtas radinieka, lai apprecētos, uzsāktu biznesu, pamestu cietumu vai arī dotos prom no mājām, kur viņas pārcieš fizisku vardarbību.
  • Ja laulībā tiek konstatēta neuzticība, sodu saņem abas puses, bet lielākoties skarbāks sods tiek piemērots sievietēm.
  • Sievietes bez vīriešu atļaujas nedrīkst veikt abortu.
  • Ļoti strikti atļautā apģērba noteikumi.

Šie ir tikai daži, bet pavisam noteikti ne visi ierobežojumi un cilvēktiesību pārkāpumi, ar kuriem ikdienā jāsaskaras Saūda Arābijas sievietēm.

Tāpat pirms šā gada Saūda Arābijas "Grand Prix" Luiss Hamiltons izteicās, ka saņēmis vēstuli no kāda 14 gadus veca zēna, kuram piespriests nāvessods.

F-1 ar šādu valsti ir līgums līdz 2025. gadam par aptuveni 55 miljoniem eiro sezonā. Savukārt Katarā, kas arī nevar lepoties ar perfektu cilvēktiesību reputāciju, F-1 viesosies līdz pat 2033. gadam. Arī Katara formulai maksā 55 miljonus eiro sezonā. Kur šeit ir F-1 komandu vērtības? Vai arī tajās neietilpst sieviešu tiesības Saūda Arābijā?

Tāpat nevar aizmirst atsevišķus gadījumus, kad grožus savās rokās bija spiesti ņemt paši piloti. Piemēram, aizvadītā gada Ungārijas GP, kad četrkārtējais čempions Sebastians Fetels protestēja pret valstī nesen pieņemto likumu aizliegt skolās atspoguļot informāciju par homoseksuālām personām un transpersonām.

Kā jau teikts, Vipsa izteikumiem nav attaisnojuma, bet F-1 pēdējo gadu laikā pārāk pasīvi ir reaģējusi uz daudziem problēmjautājumiem, līdz ar to brīžos, kad formulas saimes pārstāvji runā par vērtībām, veidojas neliela divkosības pēcgarša...

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu