Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

"Iespēja atvieglo cilvēku dzīves." Vai Latvija sekos Vācijas piemēram, ieviešot braucienus par deviņiem eiro mēnesī?

Raksta foto
Foto: Ananastisch/Twitter.com

1. jūnijā Vācija pieņēma lēmumu dot iespēju iedzīvotājiem iegādāties nepieredzēti lētas sabiedriskā transporta mēnešbiļetes, valdībai cenšoties mainīt pilsoņu ceļošanas paradumus apstākļos, kad strauji pieaug degvielas cenas. Vien dažu stundu laikā vairāki miljoni iedzīvotāju iegādājās šīs biļetes. Kāda šobrīd ir situācija Vācijā? To centās noskaidrot "Apollo.lv", izpētot pieejamo informāciju un sazinoties ar latviešiem, kas izmanto šo iespēju.

Biļete maksā vien deviņus eiro

Mēnešbiļete, kuras cena ir tikai deviņi eiro, dod iespēju bez ierobežojumiem izmantot vietējo un reģionālo vilcienu un autobusu pakalpojumus.

Šīs mēnešbiļetes būs pieejamas arī jūlijā un augustā, un paredzams, ka īpaši vilcieni šajā laikā būs ļoti pārpildīti. Tajā pašā laikā degvielas nodokļi Vācijā līdz augustam tiek pazemināti līdz zemākajam līmenim, kādu pieļauj Eiropas Savienība (ES), lai tādējādi samazinātu autodegvielas cenu benzīna uzpildes stacijās.

Foto: Deviņu eiro mēnešbiļete sabiedriskajam transportam Vācijā

Tiek prognozēts, ka benzīna cena saruks par 35 eiro centiem litrā, kamēr dīzeļdegvielas cena kritīsies par 17 centiem. Lai gan nodokļu ieņēmumos tiks zaudēti miljardiem eiro, valdība tādējādi cer atbalstīt pilsoņus apstākļos, kad strauji pieaug energoresursu cenas.

Šī iniciatīva Vācijas amatpersonu un politiķu vidū tiek argumentēta arī mērķi mazināt klimata pārmaiņas. Savukārt transporta ministrs Volkers Visings deviņu eiro biļeti nodēvējis par eksperimentu. Tā ir iespēja pārbaudīt, cik lielā mērā cena ir šķērslis braukšanai sabiedriskajā transportā un, vai ir svarīgi pievilcīgāki piedāvājumi.

"Tādā veidā mēs varam gūt svarīgu ieskatu tieši šajā jautājumā un atbilstoši pielāgot savu sabiedriskā transporta piedāvājumu," viņš sacīja.

Deviņu eiro biļeti var izmantot jebkurā vietējā vai reģionālā maršrutā un tik daudziem braucieniem, cik vien vēlaties. Biļete ir derīga neatkarīgi no tā, kurš ir transporta pakalpojumu sniedzējs, transporta asociācija vai tarifs. Piemēram, Minhenē iegādāto biļeti var izmantot braucienam Frankfurtē un tās apkārtnē.

Biļete gan nav derīga tālsatiksmes vilcienu maršrutos vai tālsatiksmes autobusos. Tomēr, ja reģionālais vilciens pienākšanas punktā kavējas vairāk nekā 20 minūtes, ikviens biļetes īpašnieks var braukt ar tālsatiksmes vilcienu, ja iepriekš iegādāta tālsatiksmes biļete.

Pēc brauciena ikviens var pasažieru tiesību apkalpošanas centram pieprasīt atmaksu par šo tālsatiksmes biļeti.

Vai Latvijā varētu tikt ieviests līdzīgs risinājums?

Tā kā šī iespēja izraisījusi plašu ažiotāžu Vācijā un Latvijā novērojams dažādu preču un pakalpojumu cenu pieaugums, vērsāmies pie Valsts SIA "Autotransporta direkcija", lai noskaidrotu, vai Latvija varētu sekot šim piemēram.

"Tarifus, tai skaitā abonementa biļešu atlaides apjomu, apstiprina Sabiedriskā transporta padome, kuras sastāvā ir visu piecu plānošanas reģionu pārstāvji, kā arī Satiksmes ministrijas un Finanšu ministrijas pārstāvji.

Šobrīd Autotransporta direkcija jautājumu par tarifu izmaiņām izskatīšanai padomē nav virzījusi un patlaban neplāno to darīt," vēsta Sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone.

Katru dienu aptuveni 700 ziņojumi par vilcienu pārslodzi

Pēc pirmo dienu saņemtajiem ziņojumiem tika izvērtēts, ka visā valsti ik dienu bijuši aptuveni 400 pārpildītu vilcienu. Kopumā katru dienu tiek saņemti aptuveni 700 ziņojumi par vilcienu pārslodzi.

Salīdzinot ar citiem gadiem, tas ir ievērojami vairāk nekā vidēji nedēļas nogalē un arī ievērojami vairāk nekā Vasarsvētku nedēļas nogalē.

"Kopumā pasažieriem bija nepieciešama ievērojami lielāka palīdzība nekā parasti. Tas ietvēra arī faktu, ka daudzi cilvēki, kuri ilgu laiku nebija braukuši ar vilcienu, nezināja, ka maskas joprojām ir obligātas sabiedriskajā transportā.

Papildu transportlīdzekļu izmantošana ir izraisījusi nepieciešamību dzelzceļa personālam strādāt virsstundas. Vairāk jāstrādā vilcienu vadītājiem, klientu konsultantiem, apkalpojošajam personālam un apkopes darbiniekiem," sacīja Vācijas dzelzceļa kompānijas "Deutsche Bahn" pārstāvis Ralfs Damde.

Pieredzes stāsti un novērojumi

Sociālo tīklu vietnēs manīts, ka nereti dažādu valstu iedzīvotāji dalās ar fotogrāfijām un video, kuros redzami vilcieni, pie kuriem stāv liels pūlis cilvēku. Vairāki cilvēki uzskata, ka šī iniciatīva ir kļūda pārpildīto vilcienu dēļ, savukārt citi nav novērojuši pārpildītus vilcienus.

Latviete Inese, kura jau vairākus gadus dzīvo Vācijā, Zīgenē, pozitīvi vērtē šo iniciatīvu. "Manuprāt, šī iespēja ļoti atvieglo cilvēku dzīvi, jo biļetes ir dārgas un šobrīd var naudiņu novirzīt citiem mērķiem," viņa saka.

Inese norāda, ka viena biļete Vācijā maksā aptuveni 1,80 eiro, tāpēc katru mēnesi viņa iztērē aptuveni 103 eiro.

Uz jautājumu, vai novērots haoss vilcienu stacijās, sieviete atbild, ka Zīgenē nav novērotas garas rindas, lai iekļūtu transportā. "Mēnešbiļeti izmantoju, lai aizvestu meitu uz dārziņu. Esmu novērojusi, ka tad vilcieni nav pārpildīti," stāsta latviete.

Latviete Zane, kas dzīvo Bādenē-Virtembergā, stāsta, ka pārpildīti vilcieni nav visas Vācijas problēma, bet gan situācija noteiktās vietās.

"Jāņem vērā, ka nesen bija Vasarsvētku brīvdienas, kad skolēniem ir aptuveni 10 brīvas dienas. Tas nozīmē, ka, protams, ģimenes plānoja izbraukumus, kad skolēniem ir brīvs laiks.

Arī uz populāriem vietējo tūristu galamērķiem ir liels pieprasījums," saka Zane.

Sieviete gan norāda, ka lēmums tika pieņemts lielā steigā, tāpēc liela daļa Vācijas iedzīvotāju ir neapmierināti ar šādu rezultātu. Tāpat Zane uzsver, ka vilcienus nevar tikt ātri sagatavot šādam lēmumam.

"Iesaistījās arī policija, norādot, ka izklīdinās cilvēkus, ja būs pārpildīti vagoni. Redzu sociālo tīklu vietnēs, ka iedzīvotāji vēsta - būtu jāsakārto vilcienu sistēma, pirms pieņem šādu lēmumu," viņa saka.

Zanei brauciens turp un atpakaļ līdz tuvākajai pilsētai maksā aptuveni 8,40 eiro. "Biļešu sistēmas un cenas katrā pilsētā un rajonā atšķiras. Mēnešbiļete, kuru es varu izmantot pilnīgi visos transportos, parasti maksā aptuveni 67 eiro," viņa saka, norādot, ka deviņu eiro biļete viennozīmīgi ir izdevīgs pirkums.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu