Šodienas redaktors:
Dace Otomere

Bulgārijas varas iestādes meklē noslēpumaino pilotu, kurš nesankcionēti šķērsoja vairākas Eiropas valstis

Raksta foto
Foto: Maria Sbytova/Shutterstock.com

Bulgārijas aizsardzības spēkiem trešdienas, 8. jūnija, vakarā tika noteikta paaugstināta gatavība, kad tās gaisa telpā tika manīta neliela lidmašīna, ziņo medijs "Euronews".

Lidmašīna bija izlidojusi no Ungārijas uz pārlidojusi Poliju un Slovākiju. Pēc tam tiek uzskatīts, ka pilots nolaidās netālu no Melnās jūras, īslaicīgi ielidojot Serbijā un Rumānijā.

Valsts aizsardzības ministrs Dragomirs Zakovs sacīja, ka Bulgārija nav sūtījusi iznīcinātājus, lai pārtvertu to, jo lidmašīna nevienā brīdī neesot radījusi draudus.

"Tā lidoja ļoti zemu un lēni, kas apgrūtina iznīcinātāju pārtveršanu," viņš piebilda.

Saskaņā ar Aizsardzības ministrijas sniegto informāciju, arī laikapstākļi bija sarežģīti ar stiprām lietavām un pērkona negaisiem.

Jau vēstīts, ka Lietuvas policija cenšas noskaidrot apstākļus, kādos no Lietuvas izlidojusi viegla divmotoru lidmašīna, kas bez saskaņota lidojuma plāna šķērsojusi Polijas, Slovākijas, Ungārijas, Serbijas, Rumānijas un visbeidzot Bulgārijas gaisa telpu un galu galā pamesta Bulgārijā, kur apkalpe devusies nezināmā virzienā.

Lidmašīnas automātiskais atbildētājs bijis izslēgts un apkalpe nav reaģējusi ne uz gaisa telpas kontroles radiosakariem, ne vizuāliem signāliem, norādījusi Rumānijas Aizsardzības ministrija.

To cits pēc cita pavadījuši divi Ungārijas iznīcinātāji "Gripen", divi ASV iznīcinātāji F-16 un divi Rumānijas iznīcinātāji F-16, tikmēr Bulgārijas Gaisa spēki saviem iznīcinātājiem nav likuši pacelties, jo nav uzskatīts, ka šī lidmašīna varētu radīt kaut kādu apdraudējumu.

Aviācijas eksperts Vids Kaupelis atzinis, ka sākumā viņam ziņa par šo lidojumu nav likusies nozīmīga un viņš sliecies notikušo skaidrot vienkārši ar pilotu nekompetenci un mēģinājumu pēc iespējas lētāk nogādāt citā valstī lidmašīnu, kas, iespējams, nebija tehniskā kārtībā. Tomēr uzzinot, ka pēc nolaišanās Bulgārijā pilots un pasažieri pazuduši, viss notikums sācis likties stipri aizdomīgs.

Nav zināms, no kurienes Lietuvā lidmašīna pacēlusies, bet izdevies noskaidrot, ka 1962.gadā būvēto lidaparātu "Piper PA-23-250 Aztec" pagājušajā nedēļā krieviski runājošiem vīriešiem pārdevis Nidas avioparka direktors, pilots Broņus Zaronskis, kurš nav mācējis pateikt, no kādas valsts bijuši pircēji.

Kā uzskata Kaupelis, notikušajam varēja būt ļoti dažādi iemesli. "Vai varēja būt kāds kriminālais aspekts? Manuprāt, nē, jo Šengenas telpā pārvietot kravas var arī daudz vienkāršākā veidā," viņš spriedis.

"Viena versija ir tāda - vai tas nevarēja būt mēģinājums mazliet paspiegot, paskatīties, kā NATO reaģē uz lidmašīnu, kas lido bez lidojuma plāna un bez atbildētāja, un kādas procedūras seko? Vai tā varēja būt? Varēja. Izstrādāta šāda shēma, nopirkta lidmašīna, darījums veikts tā, ka pircēju atrast grūti,“ norādījis eksperts.

Vienlaikus viņš pieļāvis, ka lidmašīna, iespējams, nebija tehniskā kārtībā un nogādāt to citā valstī legāli nebūtu bijis iespējams, tādēļ izvēlēta avantūra - lidot pašiem ar izslēgtu atbildētāju.

"Varbūt pircēji cerēja, ka izdosies kā partizāniem klusi pārlidot. Bet kāpēc tad pēc nolaišanās aizbēga, ja jau iegādājušies šādu dārgu mantiņu?" vaicājis eksperts.

Tīmekļa vietnē "planecheck.com" vēl var atrast sludinājumu par pagājušajā nedēļā pārdoto lidmašīnu, kuras cena, ierēķinot pievienotās vērtības nodokli, sasniegusi 35 000 eiro, bet aprakstā norādīts, ka lidmašīna nav izmantota kopš 2015.gada un ka dzinējam vajadzīgs kapitālais remonts.

Pazīstamais akrobātiskās lidošanas meistars Jurģis Kairis notikušo nosaucis par "ļoti rupju pārkāpumu".

Kā tikmēr norādījis Seima Nacionālās drošības un aizsardzības komitejas (NSGC) priekšsēdētājs Laurīns Kasčūns, komiteja tuvākajā sēdē analizēs šo notikumu sīkāk, jo tā nav normāla situācija, ja lidmašīna, kas neatļauti paceļas no Lietuvas ar izslēgtiem atbildētājiem, pārlido septiņas Eiropas valstis, un aeronavigācijas dienests nevar pateikt, no kurienes tā pacēlusies, turklāt šaubas rada arī kārtība, kādā iespējams pārdot lidmašīnas, kuras taču paredzēts obligāti reģistrēt.

Deputāts uzsvēris, ka Satiksmes ministrijai un atbildīgajām institūcijām būs jāatbild uz šiem jautājumiem.

Bijušais lidmašīnas īpašnieks Zaronskis Lietuvas sabiedriskās raidorganizācijas ziņu portālam "Lrt.lt" stāstījis, ka lidmašīnu apskatīt ieradušies trīs vīri. Pircēji neesot bijuši lietuvieši.

"Nevaru pateikt, no kuras valsts viņi bija - varbūt ukraiņi, varbūt rumāņi vai bulgāri. Ar vienu sarunājāmies krieviski. (..) Vārdus nezinu, mani tas neinteresēja," viņš izteicies, piebilstot, ka sešvietīgā lidmašīna, kas bijusi ļoti labā stāvoklī, esot pārdota organizācijai.

"Pārdevu un atvadījos no tās lidmašīnas. Centos pārdot jau gadiem, nebija kur likt, tāpēc priecājos, ka beidzot nopirka. (..) Kāda organizācija - to gan neatceros, bija rakstīts ar kaut kādiem svešvalodas hieroglifiem, grūti pat izlasīt," atzinis Nidas avioparka direktors.

Pēc Zaronska teiktā, lidmašīna turēta Panevēžas lidostā, kur pircēji kopā ar viņu to vairākas dienas pārbaudījuši, tāpēc domājams, no turienes tā arī devusies minētajā lidojumā.

Lietuvas valsts aeronavigācijas uzņēmuma "Oro navigacija" pārstāve norādījusi, ka lidmašīnas reģistrācijas numurs bijis LY-LOO, taču šis numurs vairs nav spēkā un lidmašīnas apkalpe ar uzņēmuma operatoriem pēdējo 90 dienu laikā nav sazinājusies.

Tikmēr Lietuvas valsts lidostu operatorkompānija "Lietuvos oro uostai" norādījusi, ka minētā lidmašīna nav pacēlusies no tā pārvaldītajām trim lielākajām Lietuvas lidostām - Viļņas, Kauņas vai Klaipēdas.

Lietuvas Bruņotie spēki komentārā ziņu aģentūrai BNS raksta, ka Gaisa spēki "nemitīgi sekojuši lidmašīnas darbībai, sazinoties ar citām institūcijām", taču uzsvērts, ka Lietuvā lidmašīnas veiktās darbības "nav uzskatāmas par gaisa telpas pārkāpšanu".

Zināms, ka Bulgārijā lidmašīna uz īsu brīdi nolaidusies Vidinas pilsētā valsts ziemeļrietumos, lai papildinātu degvielas krājumus, bet vēlāk tiesībsargājošo iestāžu darbinieki to atraduši vecā lidlaukā Bulgārijas austrumos, netālu no Tergovištes.

Kā žurnālistiem stāstījis Bulgārijas iekšlietu ministrs Boiko Raškovs, lidmašīnas dzinējs tobrīd vēl bijis silts, bet apkalpes locekļi pazuduši bez miņas un joprojām nav atrasti.

Lietuvas Policijas departamenta pārstāvis Ramūns Matonis ziņu aģentūru BNS informējis, ka pirmstiesas izmeklēšana pagaidām nav uzsākta, bet policija noskaidro notikušā apstākļus.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu