28. aprīlī Latvijā tika iegādāts pirmais elektroauto, kas iegādāts ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) finansiālo atbalstu. Par pirmo šāda atbalsta saņēmēju kļuva TV un radio personība Baiba Sipeniece-Gavare, liecina VARAM ministra Artūra Toma Pleša (AP) ieraksts tviterī. Šis paziņojums gan izraisīja plašas diskusijas mikroblogošanas vietnē.
FOTO ⟩ "Tiem, kam ir iespēja..." Soctīklu lietotāji neizpratnē par pirmo iegādāto elektroauto ar valsts atbalstu
VARAM ministrs tviterī raksta: "Pirmais elektroauto, kas iegādāts ar VARAM atbalstu, izbraucis ielās! Apsveicu Baibu Sipenieci-Gavari ar jaunu un zaļu auto! Dokumenti kārtībā un atslēgas rokā.
Aicinu arī citus, kam ir iespēja, izmantot šo atbalsta programmu, lai pārvietotos zaļāk!"
Publicētajās fotogrāfijās redzams, kā Sipeniece-Gavare ar automašīnas atslēgām un VARAM ministru, kā arī vairākiem citiem pārstāvjiem stāv pie jauniegādātā elektroauto, kas ir pirmais elektroauto, kura iegādei saņemts ministrijas atbalsts.
Par valsts atbalstu elektroauto iegādei
Ministru kabinets 2021. gada 21.decembrī apstiprināja VARAM sagatavoto atbalsta programmu elektroauto iegādē. Programmā ir ietverta virkne nosacījumu, lai šādu transportlīdzekļu iegāde būtu pieejama pēc iespējas plašākam iedzīvotāju lokam, lai elektromobiļus un ārēji lādējamus hibrīdauto varētu iegādāties iedzīvotāji, kas ikdienā regulāri darba vai privātām vajadzībām izmanto automašīnas.
Papildu atbalstu 1000 eiro apmērā varēs saņemt par esoša transportlīdzekļa norakstīšanu, nododot to apstrādes uzņēmumam saskaņā ar Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumu, kā arī būs iespēja saņemt auto tirgotāja sniegto papildu atlaidi vai citu vienu vai vairākus stimulējošus risinājumus.
Ņemot vērā pieejamā finansējuma apjomu, VARAM prognozē, ka kopējais iegādāto elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto skaits varētu sasniegt 3800, kā rezultātā siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājums ar konkursa ietvaros iegādātajiem transportlīdzekļiem būtu ap 9800 tonnu CO2 gadā jeb 49 000 tonnu CO2 piecu gadu monitoringa periodā.
Elektroautomašīnas ar valsts atbalstu iedzīvotāji no aprīļa beigām varēs iegādāties pie 58 komersantiem, mēneša sākumā informēja Plešs.
Iedzīvotājiem līdz nākamā gada beigām būs pieejams valsts atbalsts bezemisiju auto iegādei, un kopējais projekta finansējums ir 10 miljoni eiro. Plešs arī norādīja, ka nepieciešamības gadījumā finansējums tiks palielināts.
Jauna elektroauto iegādei varēs saņemt līdzfinansējumu 4500 eiro apmērā, bet lietota elektroauto iegādei - 2250 eiro. Atbalstu varēs iegūt elektroauto līdz maksimālajai summai 60 000 eiro, savukārt lietotām auto noteikta minimālā summa - 5500 eiro.
Programma būs pieejams arī iedzīvotājiem, kuri automašīnu iegādāsies līzingā, turklāt subsīdiju varēs izmantot kā pirmo iemaksu.
Tvitera lietotāju reakcijas par Pleša paziņojumu
Daži tvitera lietotāji bija neizpratnē, kāpēc tieši Sipeniece-Gavare bija pirmā Latvijas iedzīvotāja, kura saņēma VARAM atbalstu elektroiegādei:
Kādēļ Baibai piešķirts auto? Kur pieteikties, es ar gribu
— Katrīna Dimanta 🇺🇦 (@dymanta) April 28, 2022
Ja pirmā nebūtu Baiba, tad jau te cepiens nebūtu. Nepareizs PR gājiens...
— Evita Dlohi (@Eviteeens) April 28, 2022
saprotams, ka Sipeniece paņemta priekš PR, bet vai tik šis nav tieši tas ko visi teica, ka šis ir atbalsts tiem kuri jau tāpat var atļauties ‘pārvietoties zaļāk’ https://t.co/lEZ1MvQY6Z
— Valts (@ValtsMurans) April 28, 2022
Tāpat arī vairāki lietotāji neizpratnē, ka šajā brīdī, kad cenas aug, piemēram, gan pārtikai, gan energoresursiem, :
Joprojām palieku pie tā, ko jau teicu Saeimas sēdē - braucu un braukšu ar savu dīzeļa BMW, jo nevaru atļauties līdzvērtīgu elektro auto. Par uzlādi daudzdzīvokļu mājā pat nerunāšu. Tukšs numurs, lēts PR.
— Sandis Riekstiņš 🇱🇻 ❤️ 🇺🇦 (@SandisRiekstins) April 28, 2022
Man patīk cipari. Cik tas ir? Cik atbalsts? Cik auto maksāja? Cik izmaksās pilna uzlāde pilsētas infrastruktūrā? Cik mājās ar rozeti caur logu?
— MaB (@bokmanis) April 28, 2022
Ļoti dīvainas sajūtas, šo izlasot. It kā forši, bet kaut kas nav...
— Juris Voics (@JurisVoics) April 29, 2022
“Tiem, kam ir iespēja...”. Viņi vispār zin, ka ir liela daļa cilvēku, kuri nezin kā samaksās par apkuri nākamajā ziemā? Rēķini, degviela utt.
— Ezis Lielais (@Ezis_Lielais) April 29, 2022
Šis man kaut kā atgādina “ja nav maizes, ēdiet kūkas” variantu. https://t.co/RJwzVr1ZOd
Vai tiešām šobrīd nav aktuālāk domāt kā atbakstīt mazāk turīgos saistībā ar cenu celšanos, nevis tērēt valsts naudu dārgu auto iegādei? https://t.co/JRyIMQkfVU
— Artūrs Zvejsalnieks (@AZvejsalnieks) April 29, 2022
Finansējums šim atbalstam nāk no emisiju kvotu pārdošanas, un tie ir 10 miljoni, kuros būtu varējuši būt iekļauti arī elektrovelo tāpat kā Lietuvā, kuru VARAM izmanto kā piemēru, bet noklusē, ka Lietuvā atbalsta ne tikai auto https://t.co/C32Efj9Dpd
— Reinis Ivanovs (@slikts) April 28, 2022
Nē, man nav un nebūs saprotama politika, kas piešķir valsts atbalstu turīgiem cilvēkiem, kas šādu auto varētu iegādāties arī paši. Un tas viss tā vietā, lai risinātu un attīstītu patiešām labu un ērtu reģionālo sabiedrisko transportu. Konkrēts 🤦🏻♀️, @VARAM_Latvija https://t.co/Sp31aazmrP
— Anna Žabicka (@anna_zabicka) April 28, 2022
Kā aiz zaļām idejām, paslēpt dārgu auto biznesa atbalstu. Lietuva atbalsta elektrovelo! Vienlaikus, mums ļoti teūkst reģionàlo vilcienu! Jādomā kā mazināt atkarību no auto (nobrauktie km), nevis ļoti dārgu auto iegādi! https://t.co/pPkbQMhLK0
— Armands 🇱🇻🇺🇦 (@armis22) April 28, 2022
Cik vidēji maksā elektroauto?
Atbalstu varēs saņemt jaunu elektromobiļu, lietotu elektromobiļu un spraudņa hibrīdauto iegādei.
Saskaņā ar publiski pieejamo un ministrijas rīcībā esošo informāciju šobrīd tirgū ir pieejami vismaz divi mazas klases elektromobiļu modeļi ar cenā no 25 000 eiro un vismaz 15 dažādi mazas, vidējas, SUV un kravas klases elektromobiļu modeļi ar vērtību līdz 40 000 eiro.
Papildus tam atbalstu varēs saņemt spraudņa hibrīdauto iegādei, kuru cena ir mazāka nekā elektromobilim, kā arī lietotu elektromobiļu iegādei, kuru tirgus cena ir sākot no 5500 eiro.
Auto asociācijas valdes priekšsēdētājs Andris Kulbergs stāstīja, ka jau šobrīd šogad jaunu elektroauto reģistrācijas apjomi pieauguši par 140%. Turklāt elektroauto šogad veido 4,2% no visu jauno automašīnu importa Latvijā.
Savukārt portāla "Uzlade.lv" vadītājs Kārlis Mendziņš pastāstīja, ka potenciāli atbalsts bezizmešu auto iegādei būs 777 tirdzniecības vietās, un atbalsta kritērijiem aprīļa sākumā atbilda 56 elektroauto modeļi.
Kā ziņots, Ministru kabinets 21. decembrī apstiprināja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) sagatavoto atbalsta programmu elektroauto iegādei. Programmā ir ietverta virkne nosacījumu, lai šādu transportlīdzekļu iegāde būtu pieejama pēc iespējas plašākam iedzīvotāju lokam, lai elektromobiļus un ārēji lādējamus hibrīdauto varētu iegādāties iedzīvotāji, kas ikdienā regulāri darba vai privātām vajadzībām izmanto automašīnas.
Papildu atbalstu 1000 eiro apmērā varēs saņemt par esoša transportlīdzekļa norakstīšanu, nododot to apstrādes uzņēmumam saskaņā ar Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumu, kā arī būs iespēja saņemt auto tirgotāja sniegto papildu atlaidi vai citu vienu vai vairākus stimulējošus risinājumus.
Ņemot vērā pieejamā finansējuma apjomu, VARAM prognozē, ka kopējais iegādāto elektromobiļu un ārēji lādējamu hibrīdauto skaits varētu sasniegt 3800, kā rezultātā siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājums ar konkursa ietvaros iegādātajiem transportlīdzekļiem būtu ap 9800 tonnu CO2 gadā jeb 49 000 tonnu CO2 piecu gadu monitoringa periodā.