Lieldienās jeb Lielajā dienā, kad diena ir kļuvusi garāka par nakti, kā jebkuros svētkos ir sava noteikta svinēšanas "dramaturģija" un rituāli, kuri jāievēro. Par to, kādus rituālus Lieldienās veica mūsu senči un kā tos izdodas ievērot mūsdienās, "Apollo" stāsta Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja muzejpedagoģe Ieva Bērziņa.
Lielā diena jeb Lieldienas patiesībā notiek jau martā, kad iestājas astronomiskais pavasaris jeb pavasara ekvinokcija. Brīdis, kad diena ir kļuvusi garāka par nakti, ir īstais laiks Lieldienu svinēšanai, taču vēsturiski kalendārā laika maiņas dēļ svētkus svinam citos datumos - pēc kristīgās tradīcijas.
Muzejpedagoģe norāda, ka mūsdienu Latvijā ir notikusi kristīgo un pagānisko Lieldienu svētku tradīciju saplūšana - no rīta dodamies uz baznīcu, bet pēc tam mājās ģimenes lokā krāsojam olas un rīkojam kaujas, lai gan šīs darbības pārstāv divas pilnīgi pretējas pasaules.
"Ir valstis, kuras izvēlas - tautas vai kristīgās tradīcijas. Mēs, latvieši, esam mācējuši tās organiski savienot."
Vēsturiski šī situācija izveidojusies, jo spēcīgajām tautas tradīcijām "uzslāņojies" kristīgās ticības mantojums.
Viena no svarīgākajām pagāniskajām tradīcijām ir agra celšanās Lieldienu rītā. Arī ticējumi vēsta, ka tas, kurš pirmais pieceļas, krāsni iekurina un muti nomazgā, tas visu vasaru neaizgulēsies. Svētku norisē ir īpaši svarīgs gatavošanās process, tādēļ nomazgāšanās un tīru drēbju uzvilkšana simbolizē attīrīšanos. Lieldienās mazgājas strautā, kas tek pretī saulei. Ticējumos ir paredzētas arī dažādas darbības skaistumam, piemēram, 12 dzērveņu apēšana.