Mopēda un vieglās automašīnas vadītāja apliecības iegūšanas eksāmenā figūras jeb speciālie manevri turpmāk būs jāveic ceļu satiksmē un daļu eksāmena jāvadās pēc navigācijas iekārtas norādēm, paredz grozījumi noteikumos par transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtību un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtību.
Vieglā auto vadītāja apliecības iegūšanas eksāmenā figūras turpmāk būs jāveic ceļu satiksmē
Satiksmes ministrijā skaidro, ka speciālo manevru veikšana ceļu satiksmē, nevis norobežotā laukumā, kā līdz šim, uzlabos jauno vadītāju gatavību patstāvīgi piedalīties ceļu satiksmē, jo gan apmācībā apgūtās, gan eksāmena laikā pārbaudītās iemaņas būs notikušas reālos apstākļos, kas sniegs ieguldījumu ceļu satiksmes drošības uzlabošanā.
Kopumā ir pieci manevri, no kuriem topošajam autovadītājam eksāmenā tiks izvēlēti divi - stāvvieta paralēli braukšanas virzienam, iebraukšana stāvvietā perpendikulāri brauktuves malai, apgriešanās braukšanai pretējā virzienā, bremzēšana precīzi apstājoties (avārijas bremzēšana), kā arī intervāla kontrolēšana, piemēram, piebraucot pie kases automāta.
Līdz šim vadīšanas eksāmenā personām bija jādemonstrē iemaņas figūru izpildē speciāli izveidotā eksaminēšanas laukumā. Lai arī, veicot figūras ar noteiktu kustību skaitu, tiek demonstrētas transportlīdzekļa kontrolēšanas pamatiemaņas, tomēr praksē daudzos gadījumos figūras tiek veiktas mehāniski, bez izpratnes. Tā kā figūru izpilde eksaminēšanas laukumā patlaban ir vadīšanas eksāmena būtiska sastāvdaļa, tad nereti vadītāja sagatavošanās posmā tai tiek veltīta daudz lielāka uzmanība nekā reālai dalībai ceļu satiksmē, un, nonākot ceļu satiksmē, jaunie vadītāji bieži vien nemāk novietot transportlīdzekli stāvvietā vai veikt citus manevrus, izmaiņu nepieciešamību skaidro Satiksmes ministrijā.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Kvalifikācijas departamenta vadītājs Juris Teteris norāda, ka ieviestās izmaiņas eksaminācijas inspektoram ļaus daudz labāk pārliecināties par topošā vadītāja gatavību patstāvīgi vadīt transportlīdzekli. "Veicot figūras eksāmenu laukumā, jaunie vadītāji bieži vien brauca, orientējoties pēc stabiņiem, bez dziļākas izpratnes par pareizu manevrēšanu, tomēr dzīvē šis paradums ir nederīgs un pat bīstams," skaidro Teteris.
Satiksmes ministrijā arī norāda, ka autobūves attīstības rezultātā liela daļa automobiļu ir aprīkota ar drošības sensoriem, kas palīdz speciālos manevrus veikt droši. Turklāt nepieciešamības gadījumā eksaminācijas inspektors var pārņemt transportlīdzekļa vadības kontroli, tādējādi speciālo manevru izpilde ceļu satiksmē neradīs papildu draudus satiksmes drošībai.
Tāpat grozījumos ietverts punkts, kas paredz daļu vadīšanas eksāmena laika veltīt patstāvīgas braukšanas iemaņu pārbaudei, braukšanas maršrutu izvēloties pēc virzienu rādītājiem vai izmantojot navigācijas iekārtu. Satiksmes ministrijā skaidro, ka, attīstoties tehnoloģijām un mainoties transportlīdzekļu vadītāju paradumiem, nepieciešams paredzēt iespēju eksāmenos izmantot navigācijas iekārtu, lai novērtētu topošā vadītāja kompetenci braukt, vadoties pēc tās norādēm.