Kopš Krievijas sāktā kara Ukrainā Latvijā un citās Eiropas valstīs strauji pieaugušas degvielas cenas. Pirmo divu nedēļu laikā 95. markas benzīna cena pieauga par 17,45%, bet dīzeļdegvielas cena par 21,86%, taču mēnesi pēc sāktā kara nav vērojamas būtiskas izmaiņas. Lai noskaidrotu, vai situācija tuvākajā nākotnē varētu mainīties, "Apollo" izzināja esošo situāciju un sazinājās ar Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētāju Ojāru Karčevski.
Degvielas cenu ietekmējošie faktori
Degvielas cenas ietekmē dažādi faktori, piemēram, degvielas cena biržā, eiro-dolāra valūtas kurss, konkurence, globāli notikumi un nodokļi, kas Latvijā veido ap 60% no cenas.
Saasinoties ģeopolitiskajai situācijai, jēlnaftas cenas pasaulē ir strauji pieaugušas. Jau tiek noteiktas sankcijas pret Krievijas jēlnaftu un naftas produktiem, tas ietekmē arī naftas tirgu, piemēram, jēlnaftas un naftas produktu cenas pasaulē. Šo ietekmi ilgtermiņā ir grūti prognozēt.
Viens no faktoriem, kas ietekmē degvielas cenas Latvijas patērētājiem, ir naftas cenas pasaules tirgos, kā arī dīzeļdegvielas un benzīna vairumtirdzniecības cena. Ja pieaug cenas pasaules naftas produktu tirgos un vairumtirdzniecības cenas, tad naftas produktu cenas mazumtirdzniecībā pieaug ne tikai Latvijas degvielas tirgū, bet arī kaimiņvalstīs un visā pasaulē.
Degvielas mazumtirdzniecības gala cenā 40% veido degvielas cena, 35% akcīzes nodoklis, 17% pievienotās vērtības nodoklis (PVN), 7% degvielas uzpildes stacija uzturēšanas izmaksas un 1% obligāto rezervju nodeva.
Ilgākā periodā degvielas cenu ietekmē divas lietas - naftas cena biržā un ASV dolāra kurss pret eiro. Šobrīd naftas cenas nav vēsturiski augstākās, bet degvielas cenas Latvijā tādas ir, kas skaidrojams ar veiktajām izmaiņām nodokļu politikā.