Šodienas redaktors:
Dace Otomere

Ekskluzīvi "Apollo" "Mūsu "ņemšanās" ar jaunvārdiem dažreiz izvēršas komiska!" Latviskoto zīmolu autors par neseno interneta hitu (5)

Raksta foto
Foto: Shutterstock/No personīgā arhīva/"Apollo" kolāža

"Gaļmaizes karalis", "Atradulis" un daudzi citi - nesen par pašmāju interneta sensāciju kļuva radoša ideja par pasaulē zināmu zīmolu latviskošanu. Neatkarīgi strādājošs radošais direktors un idejas autors Māris Upenieks "Apollo" pastāstīja par sevi un kur radās ideja "uzspridzināt" internetu ar "Tak ziemelis sejā" un citiem logo latviešu mēlē.

Lūdzu iepazīstini ar sevi - kas tu esi un ar ko nodarbojies?

Mani sauc Māris Upenieks, esmu neatkarīgi strādājošs radošais direktors, citiem vārdiem – taisu reklāmas un pucēju zīmolus.

Ko sevī ietver profesija "radošais direktors"?

Reklāmas aģentūrās šis gods primāri nozīmē radošo komandu pieskatīšanu. Savukārt, strādājot neatkarīgi, mana specifika ir saskatīt radošo virzienu kādas mārketinga problēmas risinājumam un turēt roku uz pulsa, lai šī vīzija arī tiktu realizēta un nenovirzītos no ceļa.

Plašu rezonansi radīja tavs projekts par latviskotajiem zīmoliem. Kā radās šī ideja?

Ideja radās, platformā "Twitter" un citur medijos ieraugot karstu diskusiju pēc gada vārda un nevārda uzvarētāju paziņošanas, kā arī Valsts valodas centra atzinumu par k-vārdu, n-vārdu un tamlīdzīgiem vārdiem.

Jaunvārdi jau sen ir iecienīts sabiedriskās apspriešanas objekts, tāpēc nolēmu paskatīties uz valodas sardzes jautājumiem caur neliela humora prizmu.

Kāpēc gan ne? Cepties mēs mīlam ļoti, nebūtu slikti arī pasmaidīt. Tā kā darbojos reklāmas jomā, organiski radās doma, ka latviešu valodai būtu jādod pretspars starptautisko zīmolu mēģinājumiem to angliskot, vāciskot un franciskot. Tiklīdz tam beidzot varēju izbrīvēt laiku, arī operatīvi radās šīs visiem labi pazīstamo zīmolu latviskās versijas.

Vai Valsts valodas centrs arī komentēja tavu veikumu?

Diemžēl nē. Te svarīgi piebilst, ka šis noteikti nav mēģinājums kaut kādā veidā kritizēt Valsts valodas centra darbību – tikai pievērst uzmanību tam, ka mūsu "ņemšanās" ar jaunvārdiem dažreiz izvēršas komiska, ka svešvārdu valodā ir patiesi daudz, ka latviešu valoda tiešām ir skaista un ar to ir vērts lepoties.

Dažreiz ir labi vienkārši pasmaidīt un pagludināt savu vienpadsmitnieka krunku starp uzacīm, "necepoties" un nemeklējot pārāk dziļus vēstījuma slāņus.

Kuru no zīmoliem bija visgrūtāk latviskot?

"The North Face" bija izaicinošs – beigās paliku pie "Tak ziemelis sejā", jo šo apģērbu taču drīzāk krāmēs nevis koferī uz Šarm eš Šeihu, bet gan vilks, kad ir kā pie mums šoziem – pūš līdz kaulam un slīps sniegs aizķepina acis. Alpīnisma profesionāļi, protams, sabāra par to, ka šis ir pilnīgi nepareizs piegājiens tulkojumam. 

Vai kāds no oriģinālo zīmolu pārstāvjiem Latvijā novērtēja tavu veikumu?

Nē, bet mārketinga profesionāļu grupā "Facebook" raisījās diskusija par šīs aktivitātes likumisko un ētisko pusi – nozares kolēģi, kas komentāros izteica viedokli, tomēr nesaskatīja šādos kultūrcitātos ko negatīvu vai sodāmu.

Pastāsti vairāk – kur iegūsti iedvesmu šādiem projektiem?

Dzīve un tās paradoksālās virāžas ir labākais iedvesmas avots. Vērojot tās, gadās, ka saredzu risinājumu, ar ko varu pielikt roku kādas problēmas šķetināšanai.

Piemēram, sākoties pandēmijai, radīju pavisam vienkāršu plakātu sēriju, kas ar vairāk vai mazāk asprātīgiem tekstiem aicināja cilvēkus palikt mājās. Draudzīgais, iedvesmojošais tonis nevis biedēja, bet mudināja cilvēkus ar tiem ražīgi dalīties sociālajos tīklos, izdrukāt uz lapiņas un piespraust kāpņutelpā, daži pat šos tekstus līmēja uz automašīnām un drukāja uz T krekliem.

Gadu vēlāk, kad jau bija vakcīna, bet daudz par to šaubīgo, – turpināju šo plakātu sēriju ar jauniem vēstījumiem kā "Aizej pēc vakcīnas!", kas ar digitālo ekrānu operatoru atbalstu bija plaši redzami visā pilsētā.

Ja vismaz viens cilvēks, šo plakātu iedvesmots, sapotējās – esmu gandarīts.

Padalies, varbūt kādu vēl atjautīgu projektu no tevis varam sagaidīt tuvākajā nākotnē!

Tā kā ikdienā strādāju kā neatkarīgs konsultants gan ar saviem klientiem, gan sadarbojos ar aģentūrām, šādus brīvā laika projektus grūti prognozēt – bet agri vai vēlu noteikti taps kāds jauns vizuāli sociāls komentārs.

Teikšu, kā ir, – vērojot mūsu aizraujošo, kopīgo piedzīvojumu uz šīs brīnišķīgās planētas, ir brīži, kad vienkārši nevar tādu neradīt. 

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu