Ropažu novadā zem valsts autoceļa kādas aizsprostotas caurtekas dēļ applūdušas blakus esošās lauksaimniecības zemes un jau kopš augusta beigām atbildīgie dienesti situāciju nav spējuši atrisināt, tāpēc lauksaimnieki, iespējams, nevarēs pilnvērtīgi apstrādāt un izmantot zemi, vēsta Latvijas Televīzijas raidījums "4. studija".
Ropažu pusē zem autoceļa aizsprostotas caurtekas dēļ applūdušas vairākas lauksaimniecības zemes (1)
Ropažu novada Vāverkrogā pie caurtekas, kas iet zem "Latvijas Valsts ceļiem" piederoša ceļa un kuras mērķis ir aizvadīt ūdeņus no lauksaimniecības zemēm, tajā skaitā arī no karjera, kas strādā cauru gadu, jau labu laiku nepilda savu funkciju.
Rezultātā – blakus esošās teritorijas ir applūdušas, tostarp arī lauksaimniecībā izmantojamās zemes.
Vietējais lauksaimnieks Ivars Gailītis norādīja: "Lielākā problēma ir tā, ka applūst lauksaimniecības zemes, un tā vietā, lai nokrišņi, kas krīt no gaisa lietus veidā vai sniega veidā, notecētu grāvī un aiztecētu prom, tad šobrīd tā vietā no grāvja lauksaimniecības zeme uzsūc ūdeni, kas tiek pumpēts no karjera un no nokrišņiem, kas nāk."
Caurteka zem šosejas ir vai nu iebrukusi, vai arī daļēji aizsprostota. Ūdenim vajadzētu tecēt uz notekgrāvi, nevis krāties uz līdzās esošajiem laukiem. Par šo problēmu sen tika ziņots "Latvijas Valsts ceļiem", taču līdz šim nekas tā arī nav atrisināts.
"Aktualizējās jautājums 2021. gada augustā, septembrī tika saskaņotas darbības, ka varētu būt uz septembra beigām, oktobra sākumu. Atbrauca, ja nemaldos 7. oktobrī, tad vienreiz atbrauca un viņi skaloja caurteku, un tehnika bija pārāk mazjaudīga, un paziņoja, ka ir saskaņota jaudīgāka tehnika pēc četrām dienām, ar kuru patiešām arī atbrauca. Tad daļēji nokritās ūdens, bet pilnībā neiztīrīja un pēc tam paziņoja, ka viņi darbus pārtrauc un būs pie rekonstrukcijas darbiem tikai," pastāstīja Gailītis.
Lauksaimnieks atzina, ka visvairāk sarūgtina tas, ka atbildīgās iestādes par situāciju zina, bet nekāda tālāka darbība šobrīd netiek piedāvāta.
VAS "Latvijas Valsts ceļi" norādīja, ka par šo situāciju ir informēta: "2021. gada oktobra sākumā tur izveidojās kritiska situācija, kad viss caurtekas šķērsgriezuma laukums pazuda zem ūdens līmeņa, dotajā brīdī arī. 2021. gada 11. oktobrī VAS "Latvijas Autoceļu uzturētājs", kas nodrošina ikdienas uzturēšanas darbus valsts autoceļu tīklā, veica caurtekas skalošanu ar spiedienu no izteces puses, ūdens pakāpeniski sāka plūst un nokritās apmēram par vienu metru.
Ūdens līmenim caurtekā pazeminoties, atklājās, ka, no izteces puses skatoties, nav redzams otrs caurtekas gals – ietece, kas liecina par to, ka caurteka ir vai nu iebrukusi, vai tajā kaut kas iesprūdis, vai gadu laikā nobīdījušies iekšējie grodi.
Caurtekas ieteces puses nogāzē ir iebūvēts kabelis, kas apgrūtina piekļūšanu un darbu veikšanu."
"Latvijas Autoceļu uzturētājam" ir jāsaņem rakšanas darbu atļauja no kabeļa īpašniekiem, un februārī, martā, iestājoties darbiem atbilstošiem laika apstākļiem, varētu veikt ieteces puses nogāzes atrakšanu un 3–4 grodu noņemšanu, lai varētu piekļūt sasprūduma vietai un risināt problēmu, atzīmēja "Latvijas Valsts ceļi".
Visas caurtekas nomaiņa prasīs ievērojamas izmaksas, jo, lai nomainītu caurteku, kura atrodas augstā uzbērumā, būtu nepieciešams papildus izbūvēt apbraucamo ceļu, bet patlaban notiek darbs pie būvprojekta "Valsts reģionālā autoceļa P4 Rīga-Ērgļi kilometru 30,29-43,36 pārbūve" izstrādes, tajā paredzēta arī šīs caurtekas pārbūve. Būvdarbi plānoti 2023./2024. gada sezonā.
Tomēr, ja ar "Latvijas Autoceļu uzturētāja" veiktajiem pasākumiem 2022. gada pavasarī problēmu nebūs iespējams atrisināt, tad, visticamāk, nāksies jau šogad veikt arī caurules nomaiņu, norādīja "Latvijas Valsts ceļi".
Tātad tuvāko divu mēnešu laikā atkārtoti tiks veikti šīs caurtekas apsekošanas darbi un, ja tomēr to nevarēs salabot, nebūs jāgaida autoceļa remontdarbu sākums, kas paredzēts vien pēc vairākiem gadiem, un šo caurteku plāno salabot jau šogad.