No pagājušā gada vasaras sūtījumi, kas saņemti no valstīm ārpus Eiropas Savienības, jādeklarē muitā. Tam nevajadzētu būt pārāk grūti, bet kādai sievietei, kura saņēma paciņu no meitas Kanādā, to izdevās dabūt tikai pēc Latvijas Televīzijas raidījuma "4. studija" iesaistīšanas.
Sieviete tikai pēc vairākiem mēnešiem saņem atmuitotu sūtījumu (6)
Neilgi pirms Ziemassvētkiem Ginta no Kanādas mammai nosūtīja paciņu, kurā salika gan jaunas lietas, gan arī mammas drēbes, ko viņa pirms trīs gadiem pēdējā viesošanās reizē bija atstājusi pie meitas Kanādā.
Uzzinot, ka paciņa jāatmuito, Gintas mamma lūgusi palīdzību jaunākajam dēlam, lai viņš to izdara caur savu elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS), jo pati ar darbībām internetā ir "uz jūs".
Tomēr pastā joprojām atbildēts, ka sūtījums nav atmuitots. Gintas mamma uzrakstījusi pat divus iesniegumus "Latvijas pasta" muitas brokeriem, lai tie veic atmuitošanu – rezultāta nav.
Visbeidzot mamma pati iegājusi EDS un gribējusi atmuitot savu paciņu, bet tas vairs nav bijis iespējams. Pasta nodaļā joprojām atbildējuši: jums paka jāatmuito. Turklāt Ginta sūtījumu novērtējusi uz 70 eiro, bet viena no sarunām ar pasta darbinieku mammu pamatīgi samulsinājusi, jo tas teicis, ka paka ir pārāk liela, lai tajā būtu lietas tikai 70 eiro vērtībā.
"Latvijas pastā" norādīja, ka šādi darbinieks diskutēt nedrīkst. Viņam jābalstās sūtītāja norādītajā vērtībā, veicot tālākās darbības.
Kad savstarpējā komunikācija Latvijā nav devusi rezultātus, uz "Latvijas pastu" zvanījusi Ginta no Kanādas. Arī viņas sarunai rezultāta nav bijis. Sieviete norādīja, ka uz pastā izvietotajiem plakātiem un Valsts ieņēmumu dienesta (VID) mājaslapas video viss ir skaisti, saprotami un ar smaidu, taču, tikko kaut kas noiet greizi, tā pašam jātiek galā.
"Problēma tā, ka viņi uzraksta to visu, bet tajā pašā laikā nav tās komunikācijas ar cilvēkiem," uzsvēra Ginta.
"4. studija" noskaidroja, ka ir atsevišķas gudrības, kas jāņem vērā, ja paku klients vēlas atmuitot pats, piemēram, – nedrīkst to uzticēt darīt trešajai personai caur viņa EDS.
"EDS ir veidota pēc principa, ka muitai ir jāspēj identificēt to personu, kas iesniedz deklarāciju. Un to dara pati. Ir tā, ja pasts ir uzsācis šīs deklarācijas formēšanu, tādā gadījumā tā sasaiste starp pastu un VID sistēmām tiek nobloķēta. Lai kļūdas pēc kaut ko neatmuitotu divreiz. Jo situācija pat ļoti iespējama, ka vienlaikus cilvēks izdomā pats nodeklarēt, lai gan pirms tam jau ir vērsies pie "Latvijas pasta"," stāstīja VID Muitas pārvaldes Metodikas daļas vadītāja Irēna Knoka.
Ginta pastāstīja, ka pašas pasta darbinieces atzinušas problēmu ar atmuitošanu un aicinājušas iesaistīt televīziju, lai mamma varētu saņemt savu paciņu.
"Tās darbinieces, kad mamma gāja, saka: "Jūs jau neesat tāda vienīgā. Mums te daudz tādu paku stāv". Viņi bija pateikuši: "Visi cilvēki mums nāk brūk virsū, mēs te strādājam par kapeikām. Brokeriem maksā daudz vairāk, viņi nemaz nav ieinteresēti nākt un cilvēkiem palīdzēt tās pakas atmuitot." Mammai bija vēl viena lieta – kad viņa bija vaicājusi, kā var to paku saņemt, pastā bija pateikuši: "Aiciniet televīziju, tad jūs ātrāk saņemsiet!" atstāstīja Ginta.
Raidījumam "4. studija" "Latvijas pastā" atklāja - izrādās, ka paka atmuitota jau ar pirmo reizi, kad procedūru bija veicis Gintas brālis savā EDS.
"Paprasījām informāciju no VID, un mums atnāca paziņojums, ka – jā, ir atmuitots. Tur drīzāk nenostrādāja sistēmas. Neatnāca laicīgi atbilde no VID, ka klients ir atmuitojis šo sūtījumu. Tikai pēc šīs padziļinātās informācijas pieprasījuma mēs saņēmām šo atbildi," komentēja "Latvijas pasta" Muitas pakalpojumu daļas vadītāja Ieva Ilstere.
Ginta gan ir neizpratnē, kāpēc atrisinājumu atrast bijis iespējams tikai tad, kad iesaistīta "4. studija".
VID aicināja zvanīt uz savu konsultatīvo tālruni, ja, atmuitojot sūtījumu saviem spēkiem, klientam rodas neskaidrības.