Tas ir nozīmīgs un gaidīts atbalsts iedzīvotājiem un uzņēmumiem. Taču budžeta deficīta ziņā Latvija jau ir starp Eiropas līderiem, un tas liek piesardzīgi raudzīties ne vien kādus pasākumus, bet cik lielus līdzekļus varam atļauties novirzīt cenu pieauguma kompensēšanai.
Pamatā atbalsta pasākumu finansēšana notiek uz aizņemtas naudas rēķina, un tikai nelielai daļai pretī ir pašu ieņēmumi, kas iegūti, piemēram, pārdodot emisiju kvotas (78 miljoni eiro).
Par to, ka vispār valsts atbalsts jānodrošina, nav nekādu šaubu, uzsver eksperti. Taču ierobežotā rocība ir galvenais iemesls, kādēļ politiķiem tika atgādināts – naudai jānonāk pie tiem, kam tiešām vajag, nevis vienkārši jāizber kā no helikoptera visiem līdzīgi.
Fiskālās disciplīnas padomes priekšsēdētāja Inna Šteinbuka, analizējot valdību budžetu 2021. gada noslēguma bilances prognožu un 2022. gada plānu datus, ko sniegusi Eiropas Komisija, secina: kopš pasaules finanšu krīzes pirmo reizi esam starp deficīta čempioniem.
"Neskatoties uz valdības pausto apņēmību piederēt fiskāli atbildīgo Ziemeļu valstu grupai," viņa piebilda.
Deficīta ziņā Latvijai priekšā ir tikai Grieķija, Itālija un Malta, norāda Fiskālās disciplīnas padomē. Un, lai arī šobrīd visā Eiropā kovida dēļ atlaisti deficīta groži un arī valstīm aizdevumu likmes ir zemas, pārmērīgi aizrauties ar šīs situācijas izmantošanu arī nevajadzētu. Tas tādēļ, ka deficīta pieaugums ir arī viens no cenu pieauguma cēloņiem.