Šodienas redaktors:
Dace Otomere

Šoferu trūkums autotransporta nozarē Eiropā. Kāda situācija sabiedriskajā transportā novērojama Latvijā? (14)

Ilustratīvs attēls. Foto: lunopark/Shutterstock.com

Pavisam nesen izskanējušas ziņas, ka vietām Latvijā tiek atcelti sabiedriskā transporta reisi, jo šoferi dažādu iemeslu dēļ nav spējuši ierasties darbā. Ziņu medijs "Apollo.lv" sazinājās ar Autotransporta direkciju, lai noskaidrotu kopējo ainu šajā nozarē Latvijā.

Autotransporta direkcija ziņu medijam "Apollo.lv" norāda, ka autovadītāju trūkums gan Latvijā, gan visā Eiropas Savienībā ir vērojams visā autotransporta nozarē kopumā jau vairāku gadu garumā.

"Mūs tas vairāk skar tieši starptautisko kravu autopārvadājumu jomā, tāpēc Latvijas kravu pārvadātāju uzņēmumi nodarbina arī trešo valstu pārstāvjus, piemēram, no Ukrainas, Krievijas, Baltkrievijas, Filipīnām un Gruzijas," skaidro direkcijā.

Saskaņā ar Autotransporta direkcijas datiem šobrīd starptautiskajos kravu pārvadājumos tiek nodarbināti aptuveni 6400 trešo valstu pilsoņu.

Situācija ar sabiedriskā transporta šoferiem Latvijā

Direkcija norāda, ka, neskatoties uz to, ka šobrīd kopumā sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēji ar esošajiem resursiem spēj izpildīt visus reisus, ko valsts ir pasūtījusi, atsevišķi pārvadātāji periodiski saskaras ar autovadītāju trūkumu.

"Šis jautājums aktualizējas noteiktās situācijās, piemēram, vasaras mēnešos, kad ir karsti un autobusā nemitīgi strādā kondicionieris, dažādu vīrusu izplatības laikā u.tml.," skaidro direkcija.

Atsevišķiem pārvadātājiem, sākot apkalpot jaunu maršrutu tīkla daļu, ir bijušas grūtības uzreiz atrast darbiniekus.

Direkcija informē, ka tāpat aptuveni 3,7% autobusa vadītāju pērn pārtrauca darba tiesiskās attiecības atsevišķos pārvadātāju uzņēmumos, jo viņiem nebija sadarbspējīga sertifikāta, un ne visiem uzņēmumiem uzreiz izdevās atrast visus autobusa vadītājus un rezerves vadītājus.

Šie iemesli apgrūtina pārvadātāju darbu, bet līdz šim Autotransporta direkcija saskārusies tikai ar atsevišķu reisu neizpildi. "Pārvadātāji kopumā spēj izpildīt saistības, ko ir uzņēmušies, startējot konkursā un parakstot līgumu ar direkciju."

"Tomēr, ņemot vērā, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu nozarē vidējais autobusu vadītāju vecums pārsniedz 55 gadus, pastāv risks, ka nākotnē šis jautājums varētu aktualizēties vairāk. Daļa autobusa vadītāju pakāpeniski aiziet pensijā, bet jaunu vadītāju pieplūdums nav tik liels," norāda direkcija.

Ja tomēr atsevišķos gadījumos, kā tas bija, piemēram, maršrutā Alūksne–Jaseņici–Putrovka, pārvadātājs situāciju nespēj atrisināt ilgākā periodā un tas nav tikai konkrēts gadījums, Autotransporta direkcija izskata jautājumu par līgumsodu uzņēmumam.

Pārvadātājiem katru dienu jāsūta operatīvā informācija par katru reisu, kas dažādu iemeslu dēļ, tai skaitā apgrūtinātu braukšanas apstākļu dēļ, tiek kavēts, neizbraukts vai tikai daļēji izbraukts.

Tāpat pārvadātāji katru mēnesi iesniedz Autotransporta direkcijā kopējo atskaiti par neizbrauktajiem reisiem, norādot iemeslu, kādēļ katrs no tiem netika izpildīts.

Piemēram, novembrī šā iemesla dēļ netika izpildīti 35 reisi, bet decembrī – 144 reisi. Saņemot šo informāciju, Autotransporta direkcija vērtē, vai pārvadātājam piespriest līgumsodu.

Informāciju par izmaņām maršrutu tīklā Autotransporta direkcija sūta medijiem un pašvaldībām, kā arī publicē savā mājaslapā. "Informējam arī par īslaicīgi atceltajiem reisiem, ja pārvadātājs pagūst laikus par to paziņot. Tāpat šī informācija savā mājaslapā būtu jāpublicē arī pārvadātājiem, bet diemžēl ne visi to ievēro."

Pieturās, kurās apstājas reģionālo maršrutu autobusi, ir norādīta pārvadātāju kontaktinformācija, lai iedzīvotāji jautājumu gadījumā varētu operatīvi sazināties ar katru konkrēto pārvadātāju.

Atgadījums Bārtā

Portāls "liepajniekiem.lv" trešdien, 12. janvārī, ziņoja, ka vairāki Bārtas pagasta iedzīvotāji nevarēja nokļūt darbavietās autobusa vadītāja slimības dēļ.

Agrais 30 kilometru reiss bijusi vienīgā iespēja darbā ierasties laicīgi, un bārtenieki apgalvoja, ka šoziem tādas lietas notikušas vairākas reizes.

Autopārvadātāji apgalvoja, ka šis bijis izņēmuma gadījums un gan janvārī, gan pērnā gada decembrī visi agrie reisi no Bārtas virzienā uz Liepāju esot izpildīti.

Sociālā tīkla "Facebook" lietotājs Mārtiņš Divans 12. janvāra rītā aprakstīja situāciju: "Jau kurā reize, kad jāgaida un jāsalst Bārtas pieturā! Jo autobuss izdomāja neatbraukt. Autobuss Bārta-Liepāja, kas iet pulksten 6.23 no Bārtas, regulāri neatbrauc, un cilvēki netiek uz darbu! Un nākamais autobuss ir tikai 8.

Un nav garantēts, ka tas atnāks! Ceļš ir tīrs! Pieturā šo autobusu gaida apmēram 4-6 cilvēki katru rītu. Un pa ceļam vēl salasās. Kāpēc netiek ziņots, ka autobuss nebūs?!

Kāpēc nav informācijas? Un, kad piezvana uz Liepājas autoostu, vienkārši atcērt: nebūs, un viss! Tomēr tie ir 30 kilometri, ko braukt. Nevar tik vienkārši aiziet kājām."

Autobusu kopā ar vēl sešiem bārteniekiem nesagaidīja arī Santa, kura strādā par audzinātāju Dubeņu zvēraudzētavas bērnudārzā. "Saprotiet - vecāki jau ap plkst. 7 pirmos bērnus ved uz grupiņu, un es tur vienkārši nevaru nebūt," stāstīja Santa. "Un šī nav pirmā reize šoziem, kad tā notiek.

Labi - vienreiz es varu palūgt apkopēju, lai pieskata bērnus, kamēr es atbraucu ar nākamo autobusu, vēl kādreiz sarunāt ar vīru, lai mani aizved. Bet viņam tādā gadījumā ir jāpārkāpj noteikumi un jābrauc krietni ātrāk par atļauto [braukšanas ātrumu], lai nekavētu savu darbu Rucavas pusē.

Bet tas nav normāli un tā nevar palikt kā sistēma - ja autobusam jābūt, tam jābūt," viņa piebilda.

Arī Juris, kurš ar šī reisa autobusu rītos brauc uz darbu Grobiņā, norādīja, ka šī nav pirmā reize, ar kuru viņam un viņa ģimenei nācies saskarties. "Man vismaz ir tāds darbs, ka es varu piezvanīt un pabrīdināt, ka būšu vēlāk, bet ne jau katru dienu," sacīja Juris. "Un vispār ar nokļūšanu gan no Bārtas, gan uz Bārtu ir tā čābīgi.

Ir bijušas reizes, kad mums ar savu auto jābrauc pakaļ dēliem, kuri mācās Liepājā, pa nedēļu paliek kopmītnēs, bet piektdienu vakaros grib tikt uz mājām. Taču netiek, jo autobusa vienkārši nav vai arī lielā autobusa vietā padod mikriņu, kurā visiem nepietiek vietas," stāsta Juris.

"Ja ir zināms, ka kāds autobuss nebūs, pastāv taču iespēja par to pabrīdināt laikus, lai cilvēki zina. Vai nu mājaslapā, vai arī kaut vai piespraust zīmīti pie pieturas vai pagastmājas," viedokli pauda Bārtas pagasta pārvaldnieks Ģirts Laugalis.

Kopā ar Lejaskurzemes novada domes kolēģiem Laugulis gatavo vēstuli "Liepājas autobusu parkam", kurā lūgs skaidrot situāciju un sniegt informāciju par to, kā tā tiks risināta.

"Liepājas autobusu parka" izpilddirektors Māris Ārbergs noliedza, ka agro reisu neizpilde uz Bārtu un no tās varētu būt sistemātiska.

"Informēju, ka tiešām šis reiss šodien netika izpildīts autobusa vadītāja slimības dēļ. Vēlos piebilst, ka janvārī šis ir vienīgais gadījums ar šī reisa neizpildi. Savukārt pagājušā gada decembrī šis reiss tika izpildīts 100% apmērā. Nepiekrītam, ka reiss netiek izpildīts sistemātiski," savā atbildē norādīja Ārbergs.

Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone atvainojās pasažieriem par sagādātajām neērtībām, jo pārvadātājs rīta agrumā nespēja atrast citu vadītāju, kas varētu to izpildīt.

"Šobrīd autovadītāju trūkumu izjūt liela daļa pārvadātāju, jo šai nozarē nav lielas autobusu vadītāju rezerves, kā arī daļa autovadītāju dodas pensijā, bet jauno, kuri nāktu vietā, ir maz.

Šobrīd pārvadātāji spēj pilnvērtīgi nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumus, bet, ja kādā uzņēmumā vairāki vadītāji saslimst, kāds reiss diemžēl var netikt nodrošināts. Par reisa neizpildi vai daļēju izpildi Autotransporta direkcija var piemērot pārvadātājam līgumsodu, izņemot gadījumos, ja ir notikusi ārkārtēja situācija. Papildus tam direkcija lūgusi "Liepājas autobusu parku" publicēt savā mājaslapā informāciju par neizpildītajiem reisiem, lai pasažieri laikus būtu informēti," norādīja Autotransporta direkcijas pārstāve.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu