Jelgavas novada domes priekšsēdētāja Ziedoņa Caunes (LZS) rīcībā ir konstatēta virkne pārkāpumu, tādēļ vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs (AP) atkārtoti pieprasījis paskaidrojumus, informēja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) Sabiedrisko attiecību nodaļā.
Plešs: Jelgavas mēra Caunes rīcībā konstatēta virkne pārkāpumu
Ministrijā akcentē, ka iepriekš saņemtajos paskaidrojumos gūts apstiprinājums jau agrāk konstatētajiem pārkāpumiem, turklāt vairākos iepriekš uzdotos jautājumos skaidrojumi nav sniegti pēc būtības vai nav sniegti vispār.
"Domes darbu vada domes priekšsēdētājs, bet Jelgavas novada domes priekšsēdētāja rīcībā saskatāma izvairīšanās no šā pienākuma, kas savukārt nelabvēlīgi ietekmē domes darba nepārtrauktību un lemtspēju," skaidro Plešs.
Ministrija konstatējusi deputātu tiesību ierobežošanu, apdraudot iespēju pilnvērtīgi pārstāvēt pašvaldības teritorijā dzīvojošos iedzīvotājus, tādējādi veicinot sabiedrības neuzticēšanos gan pieņemtajiem lēmumiem, gan pašai pašvaldībai.
Tāpat ministrija pašvaldības darbā saskata labas pārvaldības principa ievērošanas pārkāpumus. Ministrijai nav pārliecības par racionālu un lietderīgu pašvaldības kustamās un nekustamās mantas apsaimniekošanu, kā arī fiksēti citi iespējami pārkāpumi.
"Ņemot vērā iepriekš minēto un īstenojot pašvaldību pārraudzības funkciju, esmu pieprasījis paskaidrojumus, kas rakstiski iesniedzami septiņu dienu laikā," norāda ministrs.
Kā informē VARAM, pašvaldība nav ņēmusi vērā ministrijas norādījumus attiecībā uz domes sēžu rīkošanu, turklāt domes priekšsēdētājs ierobežojis deputātu tiesības pilnvērtīgi iepazīties ar ārkārtas domes sēdes materiāliem. Tāpat pašvaldības priekšsēdētājs vairākkārt neesot ievērojis noteikto domes sēžu un lēmumu pieņemšanas procesuālo kārtību.
Priekšsēdētājs esot pametis kārtējo domes sēdi, ignorējot klātesošo deputātu norādes uz kvoruma esamību, savukārt paskaidrojumus par šo situāciju ministrijā normatīvo aktu noteiktajā kārtībā neesot sniedzis.
Tāpat VARAM atkārtoti pieprasa paskaidrojumus par ministrijas skatījumā nelikumīgo lēmumu, ar kuru izpilddirektora vietnieci juridiskajos jautājumos pašvaldība aizvietoja ārpakalpojuma sniedzējs. Iepriekš par šo jautājumu saņemtie paskaidrojumi liecina, ka, iespējams, komersantam ir tikusi uzdota tāda valsts pārvaldes uzdevuma veikšana, ko likums aizliedz deleģēt privātpersonai.
Ministrija arī konstatē, ka pašvaldības ārkārtas sēdē pieņemtais lēmums par juridisko pakalpojumu līguma izbeigšanu nav pienācīgi izpildīts, turklāt tā izpildē nav ievērots likums "Par pašvaldībām".
Pašvaldība arī neesot sagatavojusi ministrijas pieprasīto izvērtējumu par pašvaldībai nodarītiem zaudējumiem saistībā ar juridiskā nodrošinājuma pakalpojuma kvalitātes un apmēra kontroli.
VARAM, reaģējot uz decembra nogalē saņemtajiem pašvaldības domes deputātu iesniegumiem, secina, ka domes komiteju un sēžu darba organizācijas kārtība neatbilst normatīvo aktu prasībām. Domes priekšsēdētājs, pretēji normatīvajos aktos norādītajai kārtībai, nav sasaucis domes ārkārtas sēdi pēc atbilstoša deputātu pieprasījuma saņemšanas, savukārt kārtējās sēdes darba kārtībā nav iekļāvis jautājumu par domes priekšsēdētāja atbrīvošanu no ieņemamā amata.
VARAM, iepazīstoties ar kārtējās domes sēdes darba kārtību, konstatē, ka jautājums par domes priekšsēdētāja atbrīvošanu tajā nav iekļauts un ir pārkāptas likumā "Par pašvaldībām" noteiktās prasības.
Kā ziņots, pagājušā gada decembrī Caune paziņoja, ka politiska spiediena dēļ atkāpsies no amata pēc pašvaldības budžeta apstiprināšanas.
Pašvaldības Komunikāciju departamenta vadītāja Dace Kaņepone norāda, ka Jelgavas novada domes priekšsēdētājs vēl ne publiski, bet tikai deputātiem bija paudis paziņojumu, ka ir nolēmis atkāpties no amata līdz ar budžeta apstiprināšanu, uzskatot, ka tas viņa vadībā ir būtisks kopīgi paveicamais darbs, lai novada pašvaldība varētu veiksmīgi turpināt darbu. Caunes rīcība izriet no politiskā spiediena, ņemot vērā politisko spēku samēra pārbīdi Jelgavas novada domē.
Domes priekšsēdētājs apgalvo, ka šāds spiediens tiek izdarīts - gan pierādāms, gan nepierādāms - arī uz izpildvaras pārstāvjiem.
"Politiskās intereses, ar ko deputāti veidoja savstarpējās vienošanās tūlīt pēc vēlēšanām, vainagojas ar stratēģiskiem soļiem varas pozīciju nostiprināšanā un politiskās ietekmes veidošanai jau apvienotā novada domes darbam un ietekmei izpildvaras veidošanā," skaidro Caune.