Rīgas domes lēmums neļaut sabiedriskajā transportā iegādāties vienreizējo brauciena biļeti ir nepārdomāts un sasteigts, kā arī rada bažas, vai ir veikts pasažieru labākajās interesēs, norādīja SIA "Rīgas mikroautobusu satiksme" (RMS) valdes locekle Dace Aizupiete.
RMS kā nepārdomātu un sasteigtu kritizē lēmumu pārtraukt Rīgas sabiedriskajā transportā pie vadītāja pārdot biļetes (3)
Grozījumi Rīgas domes saistošajos noteikumos "Par Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta lietošanu" paredz, ka no 1.janvāra Rīgas pilsētas sabiedriskajā transportā pasažieri nevarēs iegādāties vienreizējo biļeti par skaidru naudu pie transportlīdzekļa vadītāja, izņemot 22.maršruta autobusus, kuri kursē no starptautiskās lidostas "Rīga" uz pilsētas centru.
Aizupiete norāda, ka "steiga, kādā šie grozījumi tika veikti un apstiprināti, rada satraukumu, vai lēmums ir bijis pārdomāts". Viņa arī uzsver, ka izņēmuma gadījumu par 22.maršruta autobusa pasažieriem, kas ir ārvalstu tūristi, var attiecināt arī uz Latvijas reģionu iedzīvotājiem, kuri līdzīgi kā tūristi nav pastāvīgie Rīgas sabiedriskā transporta lietotāji un "arī viņu iespējas iegādāties biļetes iepriekšpārdošanā ir ļoti ierobežotas".
"Sasteigti un nepārdomāti lēmumi vienmēr rada zināmas bažas, vai primāri tiek domāts par pasažieru ērtībām, pakalpojuma nodrošināšanas nepārtrauktību, pieejamības plašumu un izvēles iespējām," norāda Aizupiete.
Viņa arī pauž šaubas, vai pirms lēmuma pieņemšanas tika veikta pietiekami padziļināta izpēte, tostarp veikta rīdzinieku un Pierīgas iedzīvotāju aptauja, kā arī ņemti vērā statistikas dati. Viņa arī ir bažīga, vai visiem Pierīgas un Rīgas mikrorajonu iedzīvotājiem, kuri ikdienā izmanto sabiedrisko transportu galvaspilsētā, ir iespēja ātri un ērti iegādāties biļeti iepriekšpārdošanā netālu no dzīvesvietas, un, vai šāds lēmums vairāk neradīs neērtības un neapmierinātību iedzīvotāju vidū.
Aizupiete, kā piemēru min 371.maršruta ekspresbusu, kuru bieži izmanto seniori, jo ar to ātri un ērti var nokļūt uz divām lielākajām valsts slimnīcām - "Gaiļezeru" un Paula Stradiņa klīnisko universitātes slimnīcu. Šajā maršrutā par skaidru naudu pārdoto biļešu skaita īpatsvars sasniedz 6%, kas ir vidēji 1032 pasažieri mēnesī.
Aizupiete piemin, ka "Rīgas satiksmes" transportlīdzekļos biļešu biļešu tirdzniecība pie vadītāja veido apmēram 0,4% līdz 1%, jo "Rīgas satiksmes" maršrutos liela daļa pasažieru izmanto piešķirtās atlaides un daļai ir e-talona abonementi vienam maršrutam, kurus var iegādāties iepriekšpārdošanā. Savukārt RMS maršrutos atlaides nav un arī abonementbiļetes nevar iegādāties, tāpēc būtu vērtējamas minētā īpatsvara atšķirības starp maršrutiem, tostarp paaugstināta servisa maršrutos, kas tiek veikti ar ekspresbusiem.
Tāpat Aizupiete uzsver, ka ir vairāki ekspresbusa maršruti, kur no galapunktiem vai atsevišķām pieturām tuvākie e-talonu iegādes punkti atrodas kilometra vai pat 2,3 kilometru attālumā. Viņa norāda, ka no šobrīd 11 apkalpotajiem paaugstināta servisa maršrutiem Rīgā vairāk nekā pusei nav iespējams ērtā un pasažieriem praktiski pieejamā veidā iegādāties biļetes iepriekšpārdošanā.
"Protams, attiecīgā lēmuma pieņēmēji pamatoti uzsvērs QR koda biļešu iegādes pieejamību, tomēr ir skaidrs, ka ne katram Rīgas sabiedriskā transporta lietotājam varam uzlikt par pienākumu iegādāties jaunākā ražojuma tālruni un nodrošināt attiecīgu apmācību tā lietošanā. Pasažieriem ir jānodrošina reāli, nevis teorētiski pieejama izvēles iespēja biļetes iegādei," skaidro Aizupiete.
Viņa uzsver, ka pašvaldības uzdevums ir nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību un nepārtrauktību ikvienam rīdziniekam neatkarīgi no viņa dzīvesvietas.
No nākamā gada 1.janvāra stājas spēkā Ministru kabineta "Noteikumi par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām", un Valsts ieņēmumu dienests (VID) ir informējis, ka jauno kases aparātu lietošana jāuzsāk nekavējoties, jo pārejas perioda nebūs, norāda Aizupiete.
"Negribētos domāt, ka Rīgas domes veiktie grozījumi saistošajos noteikumos ir saistīti ar nepieciešamajām darbībām kases aparātu jauno tehnisko prasību nodrošināšanai, kuru izpildē attiecībā uz Rīgas pilsētas sabiedrisko transportu, iespējams, ir radušās grūtības," pauda RMS valdes locekle.
Aizupiete pauda cerību, ka Rīgas dome un "Rīgas satiksme" ieklausīsies minētajos argumentos un rīdziniekos, un atkārtoti izvērtēs pieņemtos grozījumus, jo biļešu tirdzniecības vietu pārklājums un pieejamība pilsētā nebūt neatbilst publiski paustajam.
"Mēs aicinām aktīvi meklēt risinājumus kases sistēmu tehnisko prasību atbilstības nodrošināšanā, neupurējot Rīgas un Pierīgas iedzīvotāju mobilitātes iespējas un neliedzot iedzīvotājiem izmantot tiesības uz pieejamiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem Rīgā," uzsver Aizupiete.
Kā ziņots, Rīgas dome 15.decembrī atbalstīja grozījumus saistošajos noteikumos "Par Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta lietošanu".
Tie paredz, ka biļetes pilsētas nozīmes maršrutos sabiedriskajā transportlīdzeklī pie sabiedriskā transportlīdzekļa vadītāja varēs nopirkt tikai tad, ja pilsētas nozīmes maršrutos netiks nodrošinātas alternatīvas biļešu tirdzniecības vietas.