Kolkasragā, smiltīm staigājot un mainot to līmeņus, atkritumi tiek aprakti, tāpēc atkritumi atkal uz virskārtas nonāk vien pēc daudziem gadiem. "Tās ietekmes, ko mēs redzam Kolkā, atkritumu situācija, ir lielā mērā atkarīga arī no šiem jūras avotiem, jo kuģu ceļi un tranzīta ceļi iet garām," skaidro Jānis Ulme.
"Šos divus gadus, kad ir mazāk kruīza kuģu, tad ir mazāk vērojamas zobupastas, šampūnu pudelītes un bundžiņas, dzērieni," saka Jānis Dambītis.
Pavasarī, līdz ar upju ūdens līmeņa celšanos, atkritumi plūst uz jūru. Zvejnieki novērojuši, ka visbiežāk tie ir plastmasa maisiņi un pudeles. Arī rudenī, kad ir stiprākas straumes, jūras zāles, virzoties pa grunti, sev līdzi nes atkritumus.
"Tīkls noķer visu. Ja to met no krasta, pieņemsim, uz augšu, tad tas ir kā siena, aiz tās aizķeras visādas drazas, zāles, līdz ar to - tiek noķerti arī visādi plastmasas atkritumi," pauž Artūrs Strautmanis, SIA "Saunaga zvejnieki" valdes loceklis.
Liels cilvēku skaits nozīmē arī lielu atkritumu skaitu, tāpēc kampaņas "Mana jūra" monitoringā visnetīrākās ir pludmales lielo pilsētu tuvumā. "Rīga, Jūrmala, bieži vien arī Liepāja. Tas, par ko runā pasaulē, ka šī vispārībā ir viena no šī gadsimta top trīs okeāna ekosistēmu izaicinājumiem, šie jūras piesārņojošie atkritumi, tas ir fakts arī pie mums," saka Jānis Ulme.
Kampaņas pārstāvji cer, ka pieaugošo atkritumu daudzumu pludmalēs samazinās jaunpieņemtie likumdošanas akti, tostarp depozīta sistēmas ieviešana.