Latvijā jau piecas nedēļas pēc kārtas kāpj degvielas cenas. Portāls "Apollo.lv" sazinājās ar Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) valdes priekšsēdētāju Ojāru Karčevski, lai noskaidrotu pašreizējo situāciju tirgū un uzzinātu, vai Latvijai var draudēt Lielbritānijas scenārijs - rindas degvielas uzpildes stacijās.
Kā paskaidrot degvielas cenu kāpumu?
Pagājušajā darba nedēļā jau piekto nedēļu pēc kārtas Baltijas valstu galvaspilsētās turpinājās degvielas cenu kāpums.
Karčevskis atklāj, ka degvielas cenas kāpj vairāku iemeslu dēļ, turklāt, tas nenotiek tikai Latvijā, bet visā pasaulē.
"Ja runājam ārpus konteksta, pats vakar atlidoju no Milānas un tur benzīna cenas sākas no 2,02 eiro. Latvijā šī cena ir aptuveni 1,50 eiro," saka LDTA priekšsēdētājs.
Kā pirmo iemeslu Karčevskis min to, ka "histēriski un neatbilstoši" ir pieaugušas biokomponentu cenas - pēc Eiropas direktīvām daļa, kura jāpievieno benzīnam (Latvijas gadījumā etanols) un dīzeļdegvielai (rapša metilesters 7% apmērā). Šīs cenas pašlaik ir trīskāršojušās.
"Tas galvenais iemesls šo biokompotentu cenu kāpumam ir to deficīts pasaulē. Jo vairāk ir direktīvas tās pievienot degvielai, jo vairāk tās trūkst. Tā ir viena liela problēma, ar kuru mēs saskarsimies tuvākajos gados," skaidro Karčevskis.
Otra problēma ir vispārēja naftas un naftas produktu, tajā skaitā degvielas (benzīna, dīzeļdegvielas, automašīnu gāzes) pieaugums, kas saistīts ar vairākiem aspektiem.