Šodienas redaktors:
Dace Otomere

Raidījums: Kravas pārvadājumu nozarē steidzami jādomā par paaudžu maiņu - kāda situācija ir Latvijā? (10)

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Mikbiz/Shutterstock.com

Autovadītāju trūkuma dēļ Lielbritānijā šajās dienās izvērtusies pamatīga degvielas krīze. Teju puse degvielas uzpildes staciju bija spiestas pārtraukt darbu pēc tam, kad cilvēki masveidā izpirka degvielu. Kāda ir situācija kravu pārvadājumu nozarē Latvijā? Vai pie mums arī var izveidoties līdzīga krīze, skaidro raidījums "ReTV Ziņas".

Lielbritānijā dzīvojošais kravas auto vadītājs Uldis Balodis "ReTV Ziņām" stāsta, ka viņa profesijā šobrīd ik diena ir izaicinājums. Panikas pārņemtie cilvēki gatavi stundām stāvēt garās rindās, ielās radīt pamatīgus sastrēgumus, lai uzpildītu sava auto benzīna bāku, papildus kādu litru vēl ielietu līdzi paņemtā kannā.

"Es arī meklēju degvielu, manā darba mašīnā ir tikai pus bāka, braucu apkārt un meklēju degvielu.

Mājās es tikšu, bet, vai rīt varēšu izbraukt, es nezinu. Man ir jāmeklē. Mēs šodien no rīta tikāmies ar sava uzņēmuma transporta menedžeri, aprunājām situāciju, un viņš vienkārši pateica - mēģiniet uzpildīties, kaut kur pie pirmās iespējas pildieties, vienalga, cik tas maksātu," viņš sacīja.

Uldis stāsta, ka spekulanti degvielu piedāvājot pirkt jau pat par 14 sterliņu mārciņām jeb 16 eiro litrā. Lielbritānijā šobrīd trūkstot ap 100 tūkstošiem autovadītāju.

Krīzes mazināšanā valsts gatava iesaistīt armiju, lai tā nodrošinātu degvielas piegādes, kā arī piedāvājot īstermiņa atbrīvojumu no vīzām ārvalstu kravu pārvadātājiem.

"Starp kompānijām notiek algu kari, ir kompānijas, kas piedāvā "welcome" bonusus. Algas ir pacēlušās, tā ir ķēdes reakcija, algas, materiāli - ar visu šo trakumu degvielai ir cenas augšā."

Latvijas degvielas tirgotāju asociācijā "ReTV Ziņām" skaidro, ka notiekošais Lielbritānijā degvielas cenas pie mums neietekmēšot. Problēmas ar degvielas piegādēm Latvijas degvielas uzpildes stacijām šobrīd neesot.

Latvijā tāda problēma, ka trūktu vadītāju degvielas piegādes automašīnām, tā nav, bet demogrāfiskais jautājums un profesionālā orientācija - tāpat kā Lielbritānijā. Diemžēl tāpat kā pie mums, arī Lielbritānijā netiek veicināts šādu profesiju apgūšana un virzīšana tādās profesijās. Mums ir citas, pēdiņās, prestižas profesijas, ko jaunieši grib darīt, bet tādā populārā profesijā kā "autovadītājs" darbinieku trūkst. Anglija ar to sastapās pirmā, mums tas ir jautājums tuvākajos gados," atzina Ojārs Karčevskis, Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs.

Kravas ekspeditoru un loģistikas asociācijā "ReTV Ziņām" norāda, ka Latvijā šobrīd netrūkst bīstamo kravu pārvadātāju. Ceļu satiksmes un drošības direkcijas informācija liecina, ka kopumā izsniegtas 4904 bīstamo kravu pārvadāšanas apliecības.

"Latvijā šāda problēma ar degvielas piegādi, jo trūkst šoferu, nebūs, jo ir daudz šādu speciālistu,"

pauda Māris Dreimanis, Latvijas Nacionālā kravas ekspeditoru un loģistikas asociācijas ģenerālsekretārs.

Tikmēr kravu pārvadājumu nozarē kopumā Latvijā trūkst līdz pat 5000 autovadītāju. Pagaidām tas vel tikai apgrūtina kravu pārvadājumu plānošanas darbu, kā arī neļauj pārvadājumu uzņēmumiem attīstīties. Taču nozarē kopumā steidzami jādomā par paaudžu nomaiņu, jo speciālistu vidējais vecums sasniedzis 50 gadus.

Transporta uzņēmumi Latvijā darbinieku trūkumu risina, piesaistot speciālistus no trešajām valstīm: Baltkrievijas, Ukrainas, Uzbekistānas. Tikmēr netrūkst vietējie speciālisti, kuri galvenokārt labākas algas dēļ dodas strādāt uz Skandināviju, Vāciju, Franciju.

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu