Samazinās atkritumu apsaimniekotāju skaits, kas piedāvā privātpersonām četras riepas gadā nodot bez maksas. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) un arī atkritumu apsaimniekotāji pieļauj, ka negodprātīgas iedzīvotāju rīcības dēļ tās vairāk nekā līdz šim nelegāli nonāks apkārtējā vidē, piemēram, mežos. Līdz ar to ministrija patlaban strādā pie risinājumiem, bet ātru rezultātu dažādu iemeslu dēļ nevar piedāvāt, vēsta LTV raidījums "Dienas ziņas".
Palielinās bažas par nolietotu auto riepu nonākšanu apkārtējā vidē. Ko ar tām darīt? (3)
Viens atkritumu apsaimniekošanas uzņēmums Liepājas pusē vidēji gada laikā pieņem ap 700 tonnām nolietu, dažādu izmēru riepu. Pārsvarā tās nodod autoservisi, autotransportu uzņēmumi, kā arī privātpersonas.
Kā skaidroja atkritumu apsaimniekotāji, maksa par riepu nodošanu attiecas uz privātpersonām, jo legālie servisi un citi uzņēmumi iegādājas riepas no importētājiem, kas ir samaksājuši valstij nodokļus par to, lai tās tiktu pareizā veidā apsaimniekotas.
SIA "EKO Kurzeme" izpilddirektors Andris Karlsons norādīja: "Ir dažādi citi varianti, kad tiek iegādātas lietotas riepas – vai internetā no ārzemju veikaliem, par tām attiecīgi nodokļi nav maksāti, un līdz ar to viņas it kā ir lētākas. Tieši tāpēc tās ir lētākas, par kurām uzņēmumi nav samaksājuši visas nodevas. Tādēļ, lai tirgu sakārtotu, tiek ieviesta šī maksa."
Uzņēmuma "Liepājas RAS" vides inženiere Liene Jākabsone sacīja: "Sākot ar 1. novembri, riepas vairs netiks pieņemtas bez maksas, bet tās tiks pieņemtas par atkritumu cenu – aptuveni 100 eiro par tonnu, bet jāatceras, ka četras riepas nesvērs tonnu."
Atkritumu apsaimniekotājs "EKO Kurzeme" kopš aprīļa, kad ieviesa maksu par riepām, jau novērojis pieņemto riepu apjoma kritumu.
Tā kā ne visas privātpersonas varēs nodot atkritumu apsaimniekotājiem riepas bez maksas, uzņēmumiem un arī VARAM ir bažas, ka tās tiks izmestas mežos. Līdzīgās domās ir arī TV Kurzeme aptaujātie iedzīvotāji
"Tagad jau kaut kur piemēsloti visi meži. Ir jau manīts, ka ir samests," sacīja autovadītāja Santa.
Savukārt kāds cits autovadītājs no Liepājas sacīja: "Kādam cilvēkam jābūt, lai vienkārši paņemtu tās riepas un izdomātu, ka viņš tagad vedīs uz mežu. Pilnīgs absurds. Var taču aizvest – nu labi mazdrusciņ jāsamaksā. Nu tik jau var."
VARAM šobrīd strādā pie apjomīgiem normatīvo aktu grozījumiem, kas paredz riepu savākšanā vairāk iesaistīt autotransportu uzņēmumus un riepu tirgotājus, kas maksā dabas resursu nodokli. Pastāvot arī ideja, ka pa Latvijas ceļiem drīkstēs pārvietoties tikai ar legālu izplatītāju riepām, bet neesot skaidrs, kā to varētu izkontrolēt.
"Otrs solis ir – pie mums tiek ievestas arī mašīnas, kurām jau ir virsū riepas, un tās nav tikai vieglās automašīnas, bet dažnedažāda ceļu satiksmē esošā tehnika, un līdz ar to šobrīd ir sagatavoti un priekšlikumi iesniegti arī Ministru kabinetā, pēc tam dosies uz Saeimu izskatīšanā, ka šajā sistēmā būtu jāpiedalās ne tikai tiem, kas riepas kā preci izplata, bet arī visiem tiem, kas transportlīdzekļus šeit ieved," skaidroja VARAM Vides aizsardzības departamenta direktore Rudīte Vesere.
Riepas Latvijā pārstrādā vairākos veidos, piemēram, granulās, ko var izmantot bērnu laukumu un citu segumu ražošanā, kā arī siltumenerģijas ieguvei. Traktoru jeb pildītās smagās tehnikas riepas mūsu valstī nepārstrādā, tāpēc tās tiekot vestas uz Lietuvu.