Pāreja uz 5G ir ļoti pakāpenisks process, kamēr nomainīsies telefoni un lielākajai daļai būs 5G funkcionalitāte. Tad attiecīgi būs interese plašākā teritorijā uzstādīt antenas un nodrošināt 5G ātrumu mobilo datu pārraidei.
Bet galvenais ieguvums no 5G tīkla būtu lietu internetam un dažādām cita veida tehnoloģijām, ne tikai parastam rokas mobilajam telefonam. Šajā procesā ir nepieciešama aktīvāka un plašāka gala ierīču lietošana, jo šobrīd operatoriem ir tikai atsevišķās teritorijās pieejams tīkls.
Ja tas būs individuāls, komerciāls pakalpojums, ne vairs eksperimentāls, tad arī operatoriem būs iespēja to uzstādīt jau daudz plašākās teritorijās. Šobrīd ir pakāpenisks process - gan aug gala lietotāju iekārtu skaits, gan operatoru uzstādītās bāzes stacijas. Šobrīd process ir sācies straujāk nekā citās valstīs, bet pieprasījums no lietotāju puses nav tik liels, lai process aizietu vēl straujākos tempos.
Kā mainījies patērētāju sūdzību skaits un struktūra par mobilajiem sakariem pēdējos gados?
A.O.: Ja skatās statistiku par pēdējiem pieciem gadiem, tad sūdzību skaits ir pakāpeniski samazinājies. Pagājušajā gadā ir saņemtas 44 sūdzības. Ņemot vērā Covid-19 pandēmiju un to, ka mobilo sakaru pakalpojumi tika aktīvāk izmantoti, saņēmām sūdzības gan par līguma nosacījumiem, gan par pakalpojumu kvalitāti.
J.M.: Vēlreiz gribētu izmantot iespēju un atgādināt lietotājiem, ka līgumi ar mobilo sakaru operatoriem, arī fiksēto pakalpojumu sniedzējiem, ir jālasa ļoti rūpīgi - ja līgums tiek slēgts uz noteiktu termiņu ar atlaidi, tad pēc tam līgums, visticamāk, ir jāpārslēdz un jāvienojas par jauniem nosacījumiem.
Ja līgumu paredzēts lauzt ātrāk, tad noteikti ir jāseko līdzi, kādas ir līguma laušanas sankcijas un kāds ir līgumsods. Savukārt, ja pakalpojums ir neatbilstošas kvalitātes, tad ir jāinformē pakalpojuma sniedzējs par viņa līgumsaistību neizpildi. Tad no šāda līguma ir iespējams atkāpties, nemaksājot līgumsodu.
Jāsaka gan, ka konkurence šajā jomā ir ļoti asa, jo lielāko daļu domstarpību operatori atrisina paši. Ja konkurence ir aktīva, tad operatori meklē dažādus risinājumus, lai klientu tomēr paturētu un tas neaizietu pie cita operatora.