Šodienas redaktors:
Marina Latiševa

Dzīve skaistuma un sāpju ielenkumā. Kā Donatella Versače izveidoja pasaules vadošo modes zīmolu (3)

Donatella Versače Foto: GONZALO FUENTES/REUTERS

Modes nams "Versace" ir zināms teju ikvienam – izsmalcināti tērpi, bez kuriem nav iespējami lielākie sarkanā paklāja pasākumi pasaulē, modes skates, kur dizainu demonstrē supermodeles un pati iespaidīgā vadītāja – Donatella Frančeska Versače, kura nosaka modes nama vīziju jau vairākus gadu desmitus. Viņa ir dzimusi 1955. gada 2. maijā un ir modes uzņēmuma "Versace" dibinātāja Džanni Versačes māsa, taču, kādas interesantas detaļas ir zināmas par viņas personīgo dzīvi un karjeru modes pasaulē? Portāls "Apollo.lv" piedāvā iepazīties ar efektīgās sievietes karjeru un privātās dzīves detaļām.

Nepārliecinātība par sevi un spēlēšanās auduma grozos

Donatella Versače ir dzimusi Dienviditālijā, pilsētiņā Redžo di Kalabrija, un ir jaunākais bērns četru bērnu ģimenē. Vecākā māsa Tīna nomira 12 gadu vecumā no nepareizi ārstētas stingumkrampju infekcijas. Viņas tēvs Antonio bija pārdevējs, bet māte Frančeska - šuvēja. Donatella un Džanni par modes mākslu mācījās no mātes, kurai bija savs šūšanas bizness.

"Es biju ģimenes mazulis. Es biju tik izlutināta - vislabāk ģērbtā meitene pilsētā," modes dāma skaidroja laikrakstam "The New Yorker."

Strādājot māte ļāva mazajai meitai spēlēties auduma grozā istabas vidū. Lai gan, kad meitene piedzima, Donatellas brāļiem Santo un Džanni bija 10 un astoņi gadi, viņas saikne ar Džanni atspēkoja vecuma atšķirību.

"Es biju viņa lelle un viņa labākais draugs. Viņš mani ietērpa stilīgās drēbēs, veda mani uz klubiem, kad man bija tikai 11 gadi. Tas man patika. Labākais laiks manā dzīvē," sacīja Donatella.

Džanni pierunāja Donatellu 11 gadu vecumā nokrāsot blondus matus, jo viņš bija liels itāļu dziedātājas Petijas Pravo cienītājs. Versače turpināja attīstīt savu "firmas izskatu" pusaudža vecumā – papildus blondajiem matiem sāka izmantot tumšu acu zīmuli.

Par sevi viņa saka: "Es neesmu dzimusi fantastiski skaista, bet es vienmēr gribēju būt iespaidīga. Tāpēc balinu matus blondus, valkāju augstpapēžu kurpes."

Donatella uzskata, ka modes industriju virza nevis tendences, bet gan sieviešu apsēstība ar izskatu un skatīšanos spogulī. Tieši tāpēc "Versace" zīmolam joprojām ir panākumi.

Brāļa mūza un kritiķe

Septiņdesmito gadu vidū Donatella devās uz Florenci, lai tur studētu literatūru un valodas. Sākumā plānojusi kļūt par skolotāju, taču no studijām brīvajos brīžos brauca uz Milānu, lai palīdzētu brālim viņa centienos izlauzties modes pasaulē. Iespējams, bez viņas iesaistīšanās "Versace" zīmolam nebūtu izredzes iekļūt modes tirgū, jo tieši Donatella bija tā, kas brālim izteica kritiku un padomus, kuros viņš arī uzmanīgi ieklausījās.

Pēc studiju beigšanas Donatella gribēja strādāt pie brāļa sabiedrisko attiecību nodaļā, taču, pēc Donatellas teiktā, Džanni viņa bija vērtīgāka kā "mūza un kritiķe", kas bija arī veids, kā mediji Donatellu sākotnēji atpazina.

Kad 1978. gadā Džanni dibināja uzņēmumu, Donatella ieņēma viceprezidentes amatu. Turpmākās divas desmitgades Donatella darbojās kā brāļa radošā asistente un kritiķe. Pateicībā par to, Džanni laida klajā māsai veltītas smaržas "Blonde" un izveidoja viņai savu apģērbu līniju "Versus".

Vēl vairāk modes biznesu Donatella izzināja deviņdesmito gadu vidū, kad viņai nācās uzņemties lielu lomu uzņēmuma pārvaldībā, jo pats Džanni tikmēr cīnījās ar vēzi. Lai gan brālis šo cīņu uzvarēja - pēc pāris gadiem gan slaveno ģimeni, gan visu modes pasauli ietekmēja negaidīta traģēdija.

"Kā var labāk slēpt sāpes, ja ne ar narkotikām?"

Donatellas brālis un "Versace" zīmola radītājs Džanni Versače tika noslepkavots 1997. gada 15. jūlijā. Nāves brīdī viņš atradās pie savas ģimenes savrupmājas Floridā. Pēc Džanni nošaušanas slepkava izdarīja pašnāvību.

Sāpes, sabiedrības un mediju izraisītā ažiotāža bija pārāk liels slogs Versače ģimenei, tādēļ Donatella uz laiku pārcēlās dzīvot uz nomaļu privātu kūrortu Karību jūras reģionā. Dažas dienas pēc Džanni nāves Donatella tika pasludināta par "Versace" māksliniecisko vadītāju, iegūstot 20% uzņēmuma akciju, atlikušo daļu sadalot starp pārējiem ģimenes locekļiem. Gadu gaitā uzņēmuma īpašumtiesību un vadības izmaiņas mazināja Versače ģimenes kontroli, bet Donatella saglabāja savu vadību.

Donatella skeptiķiem pierādīja, ka cilvēki kļūdās, pietiekami nenovērtējot viņas darbu: "Kad mans brālis tika noslepkavots, uz mani bija vērstas visas pasaules acis, un 99% no viņiem domāja, ka man neizdosies. Un varbūt es sākumā domāju to pašu.

Mans brālis bija karalis, un visa pasaule ap mani bija sagrauta."

Donatella atteicās no Džanni izveidotās estētikas, kas bija viens no viņas lielākajiem izaicinājumiem mākslinieciskās vadītājas amatā. To darot, viņa ieguva modes nama kritiķu atzinību un izsmalcinātības reputāciju, it īpaši sieviešu modē.

Dizainere 18 gadus cīnījās ar kokaīna atkarību, kā arī pastāvīgi smēķēja. Augstākajās aprindās pazīstama ar savu mežonīgo ballīšu dzīvesveidu, kas problēmas tikai veicināja: "Es nevarēju izturēt sāpes," viņa sacīja žurnālam "Vogue".

"Man vajadzēja slēpt savas jūtas. Kā var labāk slēpt savas jūtas, ja ne ar narkotikām?"

Feminisma ienākšana Versače namā

Vienu gadu un trīs dienas pēc brāļa nāves, Donatella Versače uzstājās pirmajā "Haute Couture" modes šovā. Viņa izveidoja modes mēli virs viesnīcas peldbaseina, kā to katru sezonu bija darījis brālis, taču šoreiz viņa mēlei izmantoja caurspīdīgu stiklu. Pirmie gadi uzņēmuma vadītājas amatā bija nestabili, līdz 2005. gadā viņa atrada savu balsi un noteica zīmolam jaunu feministisku noskaņu.

Donatella Versače
Donatella Versače Foto: DANNY MOLOSHOK/REUTERS

"Es klausījos visus pārējos, un tad es iedomājos, kurš bija tas cilvēks, kurā klausījās mans brālis? Es. Es ar viņu strādāju katru dienu. Es biju daudz vairāk nekā mūza. Tas bija dialogs starp mums. Mēs visu apspriedām," sacīja Donatella.

Tajā pašā gadā viņa izveidoja reklāmas kampaņu ar dziedātāju Madonnu galvenajā lomā, kur slavenā skatuves māksliniece attēloja modernu un spēcīgu izpilddirektori, kura valkā "Versace" zīmola drēbes.

"Mērķtiecīga, strādājoša sieviete, kura neatsakās no modes, atrodoties birojā," tā Donatella tolaik skaidroja medijam "Vanity Fair".

Sieviešu stāvoklis šodien ir "labāks nekā bija, bet ne pietiekami labs", viņa stāsta. "Mums ir nepieciešams vairāk sieviešu politikā, vairāk sieviešu - vadītāju. Sievietes kļūst par modelēm, bet ar to nepietiek." Viņas kā sievietes skatījums ir mainījis "Versace" zīmolu, padarot to gan sievišķīgāku, gan feministiskāku.

Panākumu atslēga

Donatella ir izstrādājusi reklāmas kampaņas, kurās piedalījušās tādas pasaulslavenas personības kā Madonna, Kristīna Agilera, Demija Mūra, Nikija Mināža, Lēdija Gāga, kā arī Bejonsē.

Viens no slavenākajiem Donatellas darbiem ir Dženiferas Lopesas zaļā "Versace" kleita, kas pazīstama arī ar nosaukumu "Džungļu kleita", kuru Lopesa valkāja 2000. gada "Grammy" balvu pasniegšanas ceremonijā. Sadarbības ar slavenībām viņai ļāva iekļūt elites aprindās. Modes dizaineres ballītēs piedalās tādas slavenības kā Eltons Džons, Keita Mosa un princis Čārlzs.

Versače iesaistās arī vairākās biznesa sadarbībās, kuru mērķis ir iegūt jaunus klientus, piemēram, 2006. gadā sadarbība ar "Lamborghini" un 2011. gadā ar "H&M". Vēlāk Versače ienāca nekustamo īpašumu tirgū, Austrālijā un Dubaijā atverot luksusa viesnīcas.

Donatella aktīvi sadarbojas ar jaunajiem dizaineriem. "Es viņiem saku: parādiet man "Versace" caur savām acīm. Man patīk būt kopā ar cilvēkiem, kuriem nav nekāda sakara ar "Versace", lai es varētu redzēt to, kā viņi redz šo zīmolu," saka Donatella. 

"Versace" nebaidās piedalīties arī konkurentu reklāmas kampaņās. 2015. gadā "Givenchy" attēloja viņu jaunā gaismā: kā sieviešu spēka ikonu, nevis slavenību kleitu dizaineri.

"Tagad es jūtu, ka brāļa nāve mani padarīja stipru. Bet ilgu laiku tā bija trauma. Jūs zināt, ko es pirmo reizi izdarīju, kad dzirdēju ziņas dienā, kad viņš nomira? Es skrēju uz istabu, kur bija mani bērni, lai izslēgtu televizoru. Bet es nebiju pietiekami ātra, un viņi redzēja savu tēvoci, kas pārklāts ar asinīm, un jautāja man, kāpēc.

Man bija jābūt stiprai. Bet visvairāk man vajadzēja būt stiprai ģimenes dēļ. Cilvēki domāja, ka es neesmu labsirdīgs cilvēks, bet es tikai centos saturēt sevi kopā," piebilst Versače.

Privātā dzīve

Versačei un viņas bijušajam vīram, amerikāņu modelim Polam Bekam ir meita un dēls, taču pāris šķīrās 2000. gadā. Donatella uz jautājumiem par privāto dzīvi atbild, ka viņai tādas nav. Mājās dizainere skatās filmas un televīzijas ziņas. "Man jāzina, kas notiek. Tā ir modes procesu socioloģija. Viss atklājas drēbēs," piebilst modes māksliniece.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu