Jaunajā 2021./2022. mācību gadā no 1. septembra klātienes mācībās drīkstēs piedalīties tikai tie skolēni un izglītības darbinieki, kuri digitālā vai papīra formātā varēs uzrādīt sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu vai negatīvu Covid-19 testa rezultātu, savukārt pārējiem būs jārēķinās ar zināmām grūtībām un izaicinājumiem.
Jaunais mācību gads ⟩ Testēšanās vai derīgs Covid-19 sertifikāts "atslēga" uz skolas solu, pārējiem jārēķinās ar zināmām grūtībām (6)
Ministru kabinets otrdien atbalstīja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) piedāvātos grozījumus noteikumos par epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai, kuru mērķis ir noteikt tiesiskā regulējuma ietvaru izglītības un sporta procesa nodrošināšanai, sākot 2021./2022. mācību gadu klātienē. Kā norādīja IZM, turpmāk izglītības process īstenojams klātienē visās izglītības pakāpēs - tostarp vispārējā un augstākajā izglītībā.
Lai sāktu 2021./2022. mācību gadu un turpmāk nodrošinātu izglītības procesu epidemioloģiski drošā mācību vidē, divu metru distance nebūs jāievēro izglītības programmas apguvē vienā klasē, grupā vai kursā, tostarp dejās. Prasība tiek attiecināta arī uz starptautiskajām skolām.
Savukārt tām izglītības iestādēm, kuras nodrošina dienesta viesnīcu un internāta pakalpojumus, ir jāievēro jau noteiktie pamatprincipi, proti, informēšana, distancēšanās, higiēna, personas veselības stāvokļa uzraudzība un citas prasības.
Ja nevakcinētajam izglītojamam netiks veikta Covid-19 testēšana, attiecīgais izglītojamais nevarēs nedz sākt, nedz arī turpināt izglītības ieguvi klātienē izglītības iestādē. Ņemot vērā pamatizglītības ieguves obligātumu, vecāki vai personas, kas realizē aizgādību, ir atbildīgi par to, lai bērns iegūtu obligātu izglītību. Proti, ja izglītojamais netiks testēts, tad pamatizglītības ieguve būs vecāku atbildība un tā iegūstama ģimenē.
Izglītība ģimenē varēs tikt īstenota 1.-8. klasē. Kā skaidroja IZM, izglītība ģimenē varēs tikt īstenota gadījumos, kad 14 gadu vecumu nesasniegušā izglītojamā likumiskie pārstāvji vai 14 gadu vecumu sasniedzis izglītojamais nepiekritīs Covid-19 testa veikšanai.
Ņemot vērā to, ka pamatizglītības ieguve līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai ir obligāta, par izglītības ieguvi ģimenē būs atbildīga izglītojamā ģimene, kurai būs jānodrošina izglītojamā mācībām nepieciešamā mācību vide un atbalsts mācību satura apguvei.
IZM aģentūrai LETA skaidroja, ka izglītība ģimenē nozīmē, ka bērns nemaina skolu un izglītības programmu, bet par viņa izglītības procesu atbildību uzņemas vecāki. Lai to nodrošinātu, vecākiem ir jāiesniedz rakstisks iesniegums skolas direktoram, kurš pēc saskaņojuma ar skolas dibinātāju ar rīkojumu ir tiesīgs noteikt, ka izglītības programmā paredzēto mācību saturu skolēns var apgūt ģimenē un ka par to ir atbildīgi viņa vecāki.
Pēc IZM paustā, vecāku pienākums šajā gadījumā ir nodrošināt skolēna mācībām nepieciešamo mācību vidi un atbalstu mācību satura apguvei. Savukārt skolas administrācijai ir jānosaka izglītības programmas īstenošanas kārtība un kārtība, kādā izglītības iestādes pedagogi novērtēs skolēna mācību sasniegumus mācību gada laikā. Ministrijā atgādināja, ka Ministru kabinets 2020. gada rudenī pieņēma grozījumus noteikumos, ka ārkārtējās situācijas laikā vecākiem nav jāiesniedz ārsta izziņa vai psihologa atzinums, lai nodrošinātu izglītību ģimenē. Šis nosacījums joprojām ir spēkā.
Savukārt attiecībā uz 9. klases izglītojamiem izglītības ieguve ģimenē nav pieļaujama, jo 9. klases noslēgumā tiek kārtoti pamatizglītības pakāpes noslēguma valsts pārbaudes darbi un ir nepieciešama pastiprināta pedagoga iesaiste mācību procesā.
Paredzēts, ka testa rezultāts tiks nosūtīts uz nepilngadīga izglītojamā likumiskā pārstāvja vai pilngadīga izglītojamā e-pastu. Negatīvo Covid-19 testa rezultātu izglītojamais varēs uzrādīt viedierīcē vai izdrukātā veidā. Ja izglītojamam vai viņa likumiskajiem pārstāvjiem nav pieejams drukas pakalpojums, izglītības iestādes ir aicināmas nodrošināt iespēju izglītojamam izdrukāt apliecinājumu.
Savukārt gadījumā, ja izglītojamais neapgūst pamatizglītību vai vidējo izglītību, bet apmeklē, tikai, piemēram, interešu izglītības pulciņus, tad viņš testēšanu veic patstāvīgi. Ja izglītojamais vai nodarbinātais atgriežas no prombūtnes, piemēram, pēc slimības, pēc sporta sacensībām, neiekļaujoties izglītības iestādē noteiktajā testēšanas grafikā, izglītības procesa un darba pienākumu sākšana notiek ar patstāvīgi veiktu Covid-19 testu, kuru veic laboratorijā, kas sadarbojas ar attiecīgo izglītības iestādi un kurai ir nodoti izglītojamā un nodarbinātā dati. Covid-19 testu veic ne vēlāk kā 48 stundu laikā pirms ierašanās izglītības iestādē.
IZM atzīmēja, ka klātienes izglītības procesā skolā un pirmsskolā netiek noteikti ierobežojumi izglītojamo skaitam un telpu platībai uz izglītojamo, lai būtu iespējams pilnvērtīgi nodrošināt izglītību klātienē visiem izglītojamiem. Izglītības procesam iespēju robežās jānotiek vienā klasē vai grupā.
Savukārt izglītības iestādes vadītājs klātienes mācību procesu var ierobežot tikai gadījumos, kad attiecīgajam izglītojamam ir noteikti obligāti pretepidēmijas - karantīna, izolācija - pasākumi. Izglītības iestādes izglītības procesu īsteno attālināti, ja attiecīgajā izglītības programmas īstenošanas vietā, tostarp arī ieslodzījuma vietā ar Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšnieka rīkojumu, ir izsludināta karantīna.
Izglītojamam, sākot no piecu gadu vecuma, kuram noteikta karantīna vai izolācija, izglītības iestāde nodrošina attālinātas mācības, izņemot koledžas un augstskolu studiju programmās. Savukārt, izglītojamiem līdz četru gadu vecumam, kuriem ir noteikta karantīna vai izolācija, attālinātās mācības var neīstenot.
Savukārt individuālajās nodarbībās mācību priekšmetos, piemēram, mūzikas un dejas jomā, kuros atbilstoši īstenošanas specifikai nepieciešama vairāku pedagogu līdzdalība, var piedalīties tikai viens audzēknis un līdz trīs pedagogiem, tā skaitā koncertmeistari.
IZM projekts paredz, ka izglītības iestāde nosaka arī kārtību un atbildīgos par dažādu procesu īstenošanu: testēšanu, izglītojamo un citu apmeklētāju plūsmas organizēšanu un kontroli, sadarbspējīgo sertifikātu pārbaudi, koplietošanas telpu izmantošanu. Vienlaikus IZM vērš uzmanību, ka šajā kārtībā izglītības iestādei ir jāparedz, kā izglītojamie tiek regulāri informēti par masku lietošanu, higiēnas prasību ievērošanu, īpaši mazāko klašu skolēni. Tāpat ir noteiktas gaisa kvalitātes prasības, izglītojamo un nodarbināto testēšanas organizēšana.
IZM informēja, ka no 1. septembra ar izglītības iestādes vadītāja un tās dibinātāja lēmumu mācības attālināti varēs īstenot pēc izglītības iestādes noteiktās kārtības. Šāds izņēmums nav attiecināms uz koledžām un augstskolām.
Obligāts pienākums īstenot mācības attālināti noteikts pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības pakāpes izglītojamam, ja viņam noteikti obligāti pretepidēmijas pasākumi.
Savukārt tiesības mācības īstenot attālināti noteiktas attiecībā uz gadījumiem, kad pedagogam ir noteikti obligāti pretepidēmijas pasākumi, izglītības iestādes vadītājs izvērtē, vai ir nepieciešamība īstenot attālināto mācību procesu, vai arī ir iespējams, piemēram, citiem pedagogiem nodrošināt šīm klasēm mācību procesu klātienē. Un otrs gadījums, kad ir tiesības īstenot attālināto mācību procesu, ir kad pedagogs nevar īstenot mācību procesu klātienē citu izglītības iestādes vadītāja vai dibinātāja noteiktu pamatotu iemeslu dēļ, piemēram, pedagogs var īstenot izglītības procesu attālināti, jo ir guvis tādu sadzīvisku traumu, kuras dēļ ilgstoši nevar ierasties izglītības iestādē.
Vienlaikus IZM atzīmēja, ka pedagoga netestēšanās vai nevakcinēšanās nav pamats šī gadījuma piemērošanai. Šādi konkrēti gadījumi, kad mācību process ir īstenojams attālināti vai var tikt īstenots attālināti ir noteikti, lai veicinātu izglītības iestādē noteikto ierobežojumu samērīgumu pret konkrēto gadījumu, izvairoties no nepamatotiem ierobežojumiem.
Lai aptvertu pēc iespējas lielāku izglītojamo skaitu, kuriem ir nepieciešamas individuālas konsultācijas mācību priekšmetos un izglītojamiem, kuri ir pakļauti priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riskam, ir pieļaujama šādu konsultāciju sniegšana gan klātienē, gan attālināti.
Pirmā testēšana nevakcinētiem pret Covid-19 skolēniem mācību gada sākšanai paredzēta no 23. augusta līdz 30. augustam, ierodoties izglītības iestādē. Savukārt, ieslodzījuma vietā esošajiem izglītojamajiem testēšana norādītajā laikā notiek attiecīgajā ieslodzījuma vietā un to veic ieslodzījuma vietas ārstniecības personāls sadarbībā ar laboratoriju. Pirmā testēšana ir attiecināma tikai uz 1.septembri. Arī turpmāk, lai piedalītos izglītības procesā klātienē, izglītojamiem tiks veikta testēšana atbilstoši Slimības un profilakses kontroles centra (SPKC) algoritmam.
Pozitīva Covid-19 testa gadījumā laboratorija par to informē attiecīgo izglītības iestādi. Kā norādīja IZM, tieša un nepastarpināta datu apmaiņa nodrošinās operativitāti un savlaicīgas informācijas saņemšanu, lai izglītības iestāde pēc iespējas ātrāk varētu reaģēt uz saņemto informāciju un nodrošinātu attiecīgus pretepidēmijas pasākumus izglītības iestādē. Kā arī pieņemtu lēmumu par turpmāku izglītības procesa īstenošanas veidu.
Grozījumi paredz, ka, ja izglītojamam ir veikta testēšana, tad izglītojamais ir tiesīgs piedalīties klātienē interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības programmās, uzrādot atbildīgajai personai apliecinājumu (papīra vai digitālā formā) par negatīvu Covid-19 testa rezultātu. Savukārt tie izglītojamie, kuriem ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts, ir tiesīgi piedalīties klātienē interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības programmās, uzrādot to atbildīgajai personai, bez testēšanas.
Testēšanu neveic personām, kurām ir sadarbspējīgs vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts. Pamata un vidējās izglītības pakāpes izglītojamiem testēšana tiek veikta par valsts budžeta līdzekļiem.
Vienlaikus atbilstoši SPKC algoritmam tiks turpināta arī to interešu izglītības un profesionālās ievirzes izglītības programmu izglītojamo un nodarbināto testēšana, kuri vienlaikus nav izglītojamie pamatizglītības un vidējās izglītības pakāpē, piemēram, par septiņiem gadiem jaunāki izglītojamie, un attiecīgi netiek testēti šajās iestādēs, bet kuri apmeklē sporta treniņus iekštelpās.
Jau šobrīd izglītības iestādes nodrošina arī nodarbināto iknedēļas testēšanu. Ņemot vērā to, ka ne tikai izglītojamo testēšana ir būtiska, lai mazinātu Covid-19 saslimstības pieaugumu, arī pamata un vidējās izglītības pakāpē nodarbināto (pedagogu, tehniskā personāla) testēšana ir būtiska. Līdz ar to grozījumi paredz, ka izglītības iestāde ir tiesīga nodod nodarbināto datus laboratorijām tādā pašā apjomā, kā izglītojamo datus, lai nodrošinātu operatīvu informācijas apmaiņu un spēju reaģēt uz pozitīva Covid-19 testa rezultātu.
Sadarbspējīgs vakcinēšanās vai pārslimošanas sertifikāta vai negatīva Covid-19 testa rezultāta uzrādīšana skolā norīkotajam cilvēkam ir jāuzrāda arī pedagogiem. Minētās prasības attiecas arī uz koledžu un augstskolu.
Vienlaikus augstskolas un koledžas uzņemas atbildību apkopot informāciju par ārvalstu studentiem un viņiem nodrošināt iespēju ievērot pašizolāciju, ja tas ir nepieciešams, lai varētu 1.septembrī sākt mācības.
Atbilstoši Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem prognozējams, ka 1. septembrī mācības 1. klasē sāks 21 745 izglītojamie. Kopējais prognozētais skaits 1.-12. klasē - 218 773 izglītojamie, 6.-12. klasei - 119 496 izglītojamie.
Pedagogi un tehniskais personāls šobrīd vispārējā izglītībā ir 27 384 pedagogi un 11 296 tehniskie darbinieki. Uz 1.septembri profesionālās izglītības iestādēs provizoriskais izglītojamo skaits ir 27 707, pedagoģiskais personāls - 4492, tehniskais personāls - 2058. Tādējādi kopumā līdz 1.septembrim laboratorijām ir jānodrošina 246 480 izglītojamo testēšanu.