Daugavas upes gultnē dzelzceļa "Rail Baltica" trases plānotā šķērsojuma vietā Saulkalnes un Daugmales apkārtnē veikta sprādzienbīstamo objektu pārbaude, informē dzelzceļa projekta Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" pārstāvji.
Foto ⟩ Daugavas upes gultnē veikta sprādzienbīstamo objektu pārbaude "Rail Baltica" trases plānotā apkārtnē
Vienlaikus kompānijas pārstāvji norādīja, ka upes gultnes virskārtā sprādzienbīstami priekšmeti nav atrasti.
Sprādzienbīstamo priekšmetu pārbaude Daugavas gultnes virsējā kārtā Saulkalnes un Daugmales apkārtnē, kur plānots "Rail Baltica" pamattrases un autoceļa apvienotais šķērsojums pāri Daugavai, veikta sarabībā ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem laika periodā no 21. līdz 23. jūlijam.
"RB Rail" pārstāvji piebilda, ka Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēki sniedza atbalstu upes gultnes virskārtas pārmeklēšanā militāro mācību ietvaros, izmantojot vizuālās un sonārās pārmeklēšanas metodes.
Upes gultnes virskārtā sprādzienbīstami priekšmeti nav atklāti, taču no tās izcelts aptuveni 30 kilogramu smags padomju laika kompresors, kā arī atrasta plastmasas caurule aptuveni piecu centimetru diametrā, kas, iespējams, šķērso Daugavu.
"Nacionālo bruņoto spēku ūdenslīdēju veiktā pārbaude apliecināja, ka Daugavas gultnes virskārta Saulkalnes un Daugmales apkārtnē pašlaik nav sprādzienbīstamo objektu, kas ļaus sekmīgi turpināt "Rail Baltica" pamattrases projektēšanas darbus.
"Rail Baltica" projekts, kas ar dzelzceļu savienos Baltijas valstis ar citām Eiropas valstīm, ļaus primāri pasažieru pārvadāšanai paredzēto dzelzceļa infrastruktūru izmantot arī militārās tehnikas pārvietošanai. Savukārt militārā mobilitāte ir stratēģiski nozīmīga no valsts aizsardzības viedokļa gan miera laikā, tostarp Latvijai uzņemot sabiedroto spēkus, gan krīzes situācijā, kad īpaši būtisks ir reaģēšanas ātrums," pauda Aizsardzības ministrs Artis Pabriks (AP).
Savukārt "RB Rail" komunikācijas departamenta vadītājs Ģirts Bramans atzīmēja, ka, "Rail Baltica" projekta ieviešanai uzņemot jaudu, projektēšanas ietvaros tiek veiktas papildu detalizētas izpētes, kuru mērķis ir nodrošināt drošus un ilgtspējīgus dzelzceļa infrastruktūras risinājumus.
"Lielā daļā Latvijas saskaramies arī ar vēsturisko militāro mantojumu. Šajā gadījumā trases posma Vangaži-Salaspils-Misa projektētāji, starptautiska inženieru komanda no "Egis Rail S.A", "DB Engineering & Consulting GmbH" un SIA "Olimps", konstatēja, ka plānotais Daugavas šķērsojums šķērso zonu, kas var būt piesārņota ar sprādzienbīstamiem objektiem. Šis šķērsojums ir tostarp īpašs ar to, ka ir līdz šim vienīgais Baltijā plānotais apvienotais dzelzceļa un autoceļa tilts," viņš minēja.
Jau ziņots, ka "Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometru stundā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.