Covid-19 pandēmijas ietvaros Eiropas Savienības (ES) institūcijas aktīvi veidoja praktisku plānu, tomēr sākotnējā ES atbilde uz Covid-19 krīzi bija nesaskaņota un neorganizēta. ES valstu valdības pieņēma dažādus lēmumus dažādos laikos un tika īstenotas atšķirīgas pieejas krīzes risināšanā, taču vairākos gadījumos tiesa noteica cilvēktiesību vai juridiskā pamatojuma pārkāpumus. Portāls "Apollo.lv" veica analīzi par to, kā ES institūcijas, valstu valdības un tiesas reaģēja uz pandēmiju.
Par pirmo nezināmās infekcijas gadījumu tika ziņots 2019. gada 31. decembrī Uhaņas provincē. Tikai dažu nedēļu laikā Pasaules Veselības organizācija pasludināja to par pandēmiju. Koronavīrusa izraisītā pandēmija kļuvusi par nopietnu satricinājumu globālajai kārtībai pēc Otrā pasaules kara, tostarp mainījusi arī ģeopolitisko izkārtojumu.
Infekcijas slimība joprojām rada būtiskus apdraudējumus cilvēku veselībai un dzīvei, taču tā būtiski ietekmē gan Eiropas Savienības institūciju darbību, gan ES valstu politiku un valdību pieņemtos lēmumus, kā arī rada vēl nebijušus izaicinājumus valdībām un tiesu sistēmām, pieņemot ierobežojumus, kas ietekmē pilsoņu tiesības. Šā raksta mērķis ir izpētīt, kā ES institūcijas iesaistījās pandēmijas risināšanā, kādus lēmumus pieņēma ES valstis un kā rīkojās tiesu vara.
Kā Eiropas Savienības institūcijas iesaistās Covid-19 krīzes risināšanā?
Covid-19 ir liels izaicinājums visām pasaules valstīm. Arī Eiropas Savienībai un tās institūcijām. Eiropas Savienība ir īstenojusi daudzas stratēģijas, lai risinātu pandēmijas radītās problēmas. Arī dalībvalstis ir īstenojušas dažādus pasākumus, piemēram, robežu slēgšanu, un ierobežojušas cilvēku mobilitāti, lai mazinātu vīrusa izplatību.