VP pārstāvis Jančevskis raidījumu informēja, ka atsevišķās Eiropas valstīs elektroskrejriteņiem ir nepieciešams iegādāties OCTA polisi. Ja šādu kārtību noteiktu Latvijā, būtu nepieciešams ieviest arī šo braucamrīku reģistrēšanu.
Pārgalvjus cenšas savaldīt ar noteikumiem
VP informēja, ka šogad (līdz 30. maijam) reģistrēti 37 negadījumi ar elektroskrejriteņu braucēju līdzdalību. 22 gadījumos bijuši cietušie, no kuriem divi ievainoti smagi. Sešos gadījumos elektroskrejriteņu vadītāji brauca alkohola reibumā. Savukārt pagājušajā gadā fiksēti 88 negadījumi, kuros iesaistīji elektroskrejriteņu braucēji. Cietušas 62 personas, divas – gājušas bojā.
Notriektā rēzekniete Inta uzskata, ka eletroskrejriteņu braucēji nereti ir liels drauds citiem satiksmes dalībniekiem, tai skaitā gājējiem, jo mēdz braukt neapdomīgi un neuzmanīgi, arī pa ietvēm.
"Lai kaut ko domā, ko ar tiem skrejriteņiem darīt. Tas nav normāli! Viņi pārāk klusu brauc! Nedzird [tuvošanos]!" uzver Inta.
Ar mērķi nodrošināt ceļu satiksmes dalībniekiem drošību šī gada maijā apstiprināja grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos (CSN), kuros noteikts regulējums elektroskrejriteņiem. Normatīvais regulējums paredz elektroskrejriteņu pārvietošanos gan pa gājēju ietvēm, gan veloceļiem, gan brauktuvēm, vienlaikus nosakot stingras prasības, kas jāievēro elektroskrejriteņu vadītājiem, lai pārvietošanās neapdraudētu pašus un citus ceļu satiksmes dalībniekus. Piemērotas infrastruktūras neesamība pagaidām ir vienīgais šķērslis, lai no CSN izņemtu normu par iespēju velo un elektroskrejriteņu braucējiem pārvietoties pa ietvēm, ieviešot striktāku kārtību pauda Satiksmes ministrijā.
Saskaņā ar jauno CSN regulējumu ar elektroskrejriteņiem drīkst pārvietoties pa ietvēm, veloceļiem, atsevišķās vietās pa sabiedriskā transporta joslu (ja tas atļauts riteņbraucējiem) un arī pa brauktuvi (atsevišķās vietās). Ja ar elektroskrejriteni pārvietojas pa ietvi, ir jādod priekšroka gājējiem un ir jāizvēlas ātrums, kas nepārsniedz gājēju pārvietošanās ātrumu. Tāpat jāņem vērā, ka ar elektroskrejriteni var pārvietoties tikai pa tām brauktuvēm, kur atļautais braukšanas ātrums nepārsniedz 50 km/h. Jāievēro, ka ar elektroskrejriteni jābrauc vienā rindā un pēc iespējas tuvāk brauktuves labajai malai. Tāpat ir jāievēro, ka pirms gājēju pārejām un sabiedriskā transporta pieturām ir jāsamazina ātrums.
Elektroskrejritenim ir jābūt labā tehniskā stāvoklī, aprīkotam ar bremzēm, braukšanas laikā priekšpusē ir jādeg baltas gaismas lukturim, aizmugurē – sarkanas krāsas lukturim. Ja iespējams, vadītājam jābūt tērptam gaismu atstarojošā vestē. Ar elektroskrejriteni aizliegts braukt, neturot stūri, vest pasažieri, braukt, turoties pie cita transportlīdzekļa, un pārvadāt kravu, kas apdraud citus.
Tāpat noteikts, ka eletroskrejriteņu maksimālais ātrums nedrīkst pārsniegt 25 kilometrus stundā un ar to drīkst pārvietoties tikai viens cilvēks vecumā no 14 gadiem. Nepilngadīgai personai, lai pārvietotos ar elektroskrejriteni, ir nepieciešamas riteņbraucēja tiesības. Savukārt par pārkāpumiem elektroskrejriteņu vadītājiem tiek piemēroti tādi paši administratīvie sodi kā riteņbraucējiem.