Intervijā žurnālam "Ieva" aktieris Ģirts Ķesteris pastāstīja, kādas attiecības ar režisoru Dž.Dž.Džilindžeru ir pēc tam, kad 2019. gadā Dailes teātra aktieri izteica neuzticību un teātra režisoru "patrieca" no mākslinieciskā vadītāja amata.
Ķesteris atklāti par Džilindžeru: Man joprojām ir sajūta, ka esmu viņu uzmetis
Vaicāts, vai abiem izdevies izrunāties pēc notikušā, Ķesteris atbild noraidoši. "Nē. Man joprojām ir sajūta, ka vienā aspektā esmu Džilindžeru uzmetis. Pirms izrādes parakstīju vēstuli, to vispār neizlasot. Jā, bija uzkrājums, kas lika situācijai sašūpoties. Bet to vajadzēja darīt citādi," atklāj aktieris.
Viņš turpina: "Tāpēc Džilindžeram ir tiesības man, vienam no saviem tuvākajiem līdzgaitniekiem, mest ar šautriņām. Izrunāties nav bijis iespējas. Ceru, viņš uzaicinās mani uz savu raidījumu par īpaši jūtīgām tēmām. Tad vismaz varētu tā – lūdzu, te es esmu, sit…"
"Man viņa ļoti, ļoti pietrūkst. Bet sazinājies ar viņu neesmu. Varbūt tāpēc, ka esmu pārāk nedrošs, bailīgs. Varbūt tāpēc, ka ar atvainošanos ir par maz.
Eh, tāds es esmu – lāgā nevaru pateikt ne jā, ne nē.
Acīmredzot – lai nenodarītu pāri. Bet galu galā sanāk citādi," intervijā atklāts ir Ķesteris.
Pilnu interviju ar Ģirtu Ķesteri lasiet žurnāla "Ieva" jaunākajā numurā!
Kā vēstīts, Dailes teātra aktieri 2019. gadā izteica neuzticību toreizējam Dailes teātra mākslinieciskajam vadītājam un režisoram Dž.Dž.Džilindžeram - 25. septembrī notika aktieru sapulce, ko iniciēja paši aktieri. Tajā tika izskatīts viens jautājums - Dž.Dž.Džilindžera kā mākslinieciskā vadītāja darbības izvērtējums ilgākā periodā.
Vēstulē tika teikts, ka aktieri, balstoties savā ilggadīgā profesionālā pieredzē, zina to prasību kopumu, kurām būtu jāatbilst teātra mākslinieciskajam vadītājam, un var saprast, pēc kādiem rezultātiem un kritērijiem var vērtēt viņa darbu ilgtermiņā. Runa nav par formāliem darba līgumā norādītiem darba pienākumiem, bet pēc būtības, tika norādīts aktieru vēstulē.
Šis prasību un sasniedzamo rezultātu kopums aktieru ieskatā ietver tādas funkcijas kā: repertuāra plānošana adekvāti teātra mākslinieciskajām ambīcijām un finansiālajām vajadzībām un šo abu vajadzību savstarpēja samērība. Plānošanai vajadzētu būt atbilstošai nekomerciāla, valsts dotēta teātra funkcijām. Tas ir darbs ar aktieru sastāvu, tā attīstības jautājumi. Tas tieši skar teātra nākotni ilgtermiņā, tika teikts aktieru vēstulē.
Tāpat aktieri pauda uzskatu, ka mākslinieciskā vadītāja pienākums ir kopējā teātra mākslinieciskā līmeņa uzturēšana, katras izrādes līmeņa un kvalitātes regulāra uzraudzīšana, līdz ar to arī pastāvīga klātbūtne teātra ikdienas darbā. Tas ir pienākumu rūpēties par teātra reputāciju un prestižu sabiedrībā un profesionāļu vidē.
Aktieru vēstulē tika uzsvērts, ka tas nozīmē arī uzņemties līdzatbildību par teātra kopējo finansiālo situāciju, mākslinieciskā personāla atalgojumu samērību adekvāti ieguldītajam darbam un sasniegtajiem rezultātiem.
"Un, protams, visbeidzot, mākslinieciskā vadītāja funkcija ir iestudēt savā teātrī mākslinieciski labas izrādes, vadoties ne tikai pēc kritērija, vai izdosies pārdot pilnas zāles, bet darbus, kas gūst gan kritiķu, gan prasīgas publikas atzinību. Kopumā tas ir: labi administrēt un tālredzīgi vadīt mākslinieciskos procesus teātrī," tā aktieri.
Dailes teātra aktieri norādīja, ka teātra māksliniecisko procesu vislielākajā mērā realizē aktieri, un, ja aktieri monolītā vairākumā nav apmierināti ar mākslinieciskā procesa vadīšanu, tad to nevar ignorēt. Tāds bija sapulces mērķis - par šo diskutēt.
Kā zināms, Dailes teātra jaunais direktors ir Juris Žagars, bet mākslinieciskais direktors - Viesturs Kairišs.