Marta beigās pasaules uzmanības centrā nokļuva milzīgais konteinerkuģis "Ever Given", kas uz vairākām dienām bija iesprūdis Suecas kanālā, tādejādi bloķējot vienu no pasaulē noslogotākajiem tirdzniecības ūdens ceļiem. Tas radīja satraukumu pasaules tirdzniecībai, kā arī jokus internetam. Portāls "Apollo.lv" centās noskaidrot, kas būtu, ja mūsu platuma grādos notiktu līdzīga situācija jeb Daugavas ietekā starp Daugavgrīvas un Mangaļsalas moliem iestrēgtu milzīgs konteinerkuģis.
Rīgas brīvosta skaitļos
Rīgas brīvosta ir lielākā osta Latvijā un otra lielākā Baltijas valstīs.
2020. gadā ostā pārkrautas 23,7 miljoni tonnu dažādu veidu kravu, kas ir 53% no visām Latvijas ostās pārkrautajām jūras kravām.
Galvenie kravu veidi - kokmateriāli, labības produkti, konteineri, naftas produkti, metāli un minerālmēsli. Pēdējo gadu laikā strauji ir pieaudzis Latvijas eksporta un importa kravu īpatsvars ostas kravu portfelī. Latvijas preču īpatsvars kopējā nosūtīto kravu apjomā šobrīd pārsniedzis jau vienu trešdaļu.
Pirms Covid-19 krīzes, kas gandrīz pilnībā apstādināja pasažieru satiksmi visā pasaulē, Rīgas osta bija noslogotākā Latvijas pasažieru osta, nodrošinot regulāru pasažieru prāmju satiksmi, kā arī ik gadu kruīza sezonas laikā uzņemot vairāk nekā 80 kruīza kuģus.
Rīgas brīvostā pakalpojumus sniedz ap 200 ostā strādājošie privātie komersanti, tai skaitā 36 stividoruzņēmumi (kravu pārkraušanas termināļi). Rīgas ostas biznesa klasterī - Rīgas brīvostas pārvaldē un visos ostas teritorijā esošajos uzņēmumos ir nodarbināti vairāk nekā 4000 strādājošie.
Pēc domnīcas CERTUS aprēķiniem, katra Rīgas brīvostā pārkrautā kravu tonna dod pienesumu Latvijas IKP 10,7 eiro apmērā. Tas nozīmē, ka 2020. gadā, pārkraujot 23,7 miljonus tonnu kravu, Rīgas ostas klasteris palielināja Latvijas IKP par 250 miljoniem eiro. Ostas klastera komersanti ik gadu samaksā nodokļos vairāk nekā 30 miljonus eiro.