Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

"Dezinformācijas ducis." Pētījums atklājis, ka lielākā daļa vakcinācijas maldus ziņu nāk no 12 cilvēkiem (15)

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Shyntartanya/shutterstock.com

Lielbritānijas un ASV NVO "Center for Countering Digital Hate" (CCDH) un "Anti-Vax Watch" veiktā pētījumā atklāts, ka lielākā daļa dezinformācijas un konspirācijas teoriju, kas saistāmas ar vakcinācijas riskiem, nāk vien no 12 cilvēkiem, vēsta portāls "Unilad".

Pētījums, kurā nalizēti 821 tūkstoši ierakstu sociālajos medijos, kas tapuši laika periodā no šī gada 1. februāra līdz 16. martam, atklājis, ka 65% "anti-vakcīnu" satura ir saistāmi ar tā saucamo "dezinformācijas duci".

Šo indivīdu kopas ietekme vēl jo vairāk ir jūtama pēdējos divos mēnešos publicētajās ziņās, kas satur dezinformāciju - šo divpadsmit cilvēku ietekme konstatēta 73% no analizētajiem datiem. Lielākā daļa šīs informācijas joprojām ir atrodama dažādās sociālo mediju platformās, par spīti tam, ka maldus ziņas ir pretrunā šo vietņu lietošanas noteikumiem.

Par ietekmīgāko "antivakseru influenceri" ir atzīts Džosefs Merkola, kurš nesen saņēmis ASV Pārtikas un zāļu pārvaldes brīdinājumu par viņa pārdotajām "brīnumzālēm", kas it kā ārstējot Covid-19 slimību.

Tika konstatēts, ka "dezinformācijas ietekmeļu" topa augšgalā ir arī nelaiķa Džona Kenedija brāļadēls Roberts F. Kenedijs juniors. Viņš nesen ir izraidīts no sociālā tīkla "Instagram" par dezinformācijas izplatīšanu - neskatoties uz to, joprojām aktīvi ir vīrieša profili vietnēs "Facebook" un "Twitter".

Starp pārējiem dezinformācijas ducī uzskaitītajiem "antivakseriem" ir Tī un Šarlēna Bollingere, Šerri Tenpennija, Rizza Islams, Rašids Buttars, Erina Elizabete, Sajers Džī, Kellija Brogana, Kristiāna Nortrupa, Bens Tapers un Kevins Dženkinss.

Pagājušajā gadā CCDH veiktie pētījumi atklāja, ka platformas nespēj rīkoties 95% gadījumu, kas saistīti ar koronavīrusa un vakcīnām saistīto dezinformāciju, par kuru tām tiek ziņots, savukārt CCDH nesenajā ziņojumā "Malgorithm" tika apstiprināts pierādījumi, ka ""Instagram" algoritms lietotājiem aktīvi iesaka līdzīgu dezinformāciju".

Šajā ziņojumā tāpat ir ieteikts, ka atkārtotu dezinformācijas pārkāpēju izdzēšana no sociālajiem tīkliem jeb "deplatformēšana" ir visefektīvākais veids, kā apturēt "bīstamas dezinformācijas izplatīšanos".

Šajā "deplatformēšanā" būtu jāietver arī organizācijas, kuras kontrolē vai finansē šīs personas, kā arī visi rezerves konti, kas izveidoti kā līdzeklis, lai izvairītos no pilnīgas sociālo tīklu ietekmes zaudēšanas.

Seko mums arī Instagram un TikTok – uzzini visu pirmais!  

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu