Lai arī Šaneles ieguldījums sieviešu modes attīstībā ir nenoliedzams, Emīlija Hammena, modes vēsturniece, kura pasniedz šo priekšmetu prestižajā Francijas Modes institūtā , uzsver, ka nav godīgi vienam cilvēkam piedēvēt visus laurus par invoatīvu skatījumu.
"Tas, ko cenšos paskaidrot saviem studentiem, ir apstāklis, ka mode bieži vien parāda pārmaiņas un pastiprina tās - tas gan nenozīmē, ka progress sākās tieši ar to," minējusi Hammena.
Les Flappers/Garçonnes des Années 1920... Plus qu'une Mode... karlie kloss (Flapper Girl 2012) ©Rocco Laspata
Posted by Vincent Dussel Larcebal on Wednesday, 16 May 2018
"Zīmoli bieži vien vēlas uzsvērt, ka tieši viņu mākslinieki ir "atbrīvojuši sievietes". Realitātē šie cilvēki vienkārši ir bijuši profesionāļi, kuriem ir piemitusi apbrīnojama spēja notvert valdošo gaisotni un veicināt pārmaiņas," stāstījusi modes vēsturniece.
Koko Šaneles slava pienāca pagājušā gadsimta 20. gados - periodā pēc kara, kas Francijā iezīmēja straujas ekonomiskās izaugsmes posmu. Les garçonnes ("puiciskās meitenes" - redaktora piezīme), šī laika modes dāmas, postulēja savu neatkarību, nogriežot garos matus, dejojot pie amerikāņu džeza un ballējoties, nesmādējot ne alkoholu, ne tabaku, kas iepriekš bija izteikta "kungu lieta".
"Chanel" gāja dizainera Pola Puarē pēdās un atteicās no korsetēm, kā arī izmantoja vieglus materiālus, lai radītu brīvi plūstošas, vieglas kleitas.
Tā vietā, lai akcentētu gurnus un krūtis, Koko dizainēja kleitas bez piedurknēm un augstu vidukli - šie apģērba gabali bija lieliski piemēroti dāmām, kuras visu nakti vēlējās pavadīt dejojot.
"Jāsaprot, ka šādi principi pirms Šaneles augstajā modē nebija dzirdēti. Viņa palika uzticīga savām idejām - kad 1947. gadā Kristiāns Diors modē atgrieza korsetes un siluetus ar sašaurinātiem vidukļiem, Šanele izteicās, ka "Diors neģērbj sievietes - viņš tās polsterē"", stāstījusi kuratore Mirēna Arzaluza.
Koko Šanele visu savu profesionālo dzīvi staigāja tikai pašas radītos tērpus - zināmā mērā var teikt, ka viņa ir bijusi pirmā sava laika "influencere". Lai arī Šanele pati sevi nesauca par feministi, dizainere, kura līdz pat sava mūža beigām vadīja pati savu biznesa impēriju, ir nenoliedzama 20. gadsimta sieviešu vēstures ikona.
Seko mums arī Instagram un uzzini visu pirmais!