Šodienas redaktors:
Pauls Jānis Siksnis

Noziegums ar visu laiku labākajām sekām? Kā Mihaels Šūmahers tika pie pirmās iespējas F-1

Mihaels Šūmahers
Mihaels Šūmahers Foto: AFP / Scanpix

Leģendārā Mihaela Šūmahera sasniegumu saraksts pirmajā formulā ir ļoti garš un spožs. Bet tas, kā septiņkārtējais pasaules čempions tika pie iespējas startēt patiesībā bija laimīga apstākļu sakritība. Laimīga Šūmaheram, pavisam nelaimīga - citam pilotam.

Ceļi, pa kuriem piloti nonāk līdz iespējai pirmajā formulā, mēdz būt ļoti atšķirīgi. Reizēm tas mēdz būt savainojums kādam no komandas pilotiem, citos gadījumos piloti sevi zemākajos līmeņos ir pierādījuši tik spilgti, ka uzreiz tiek pie sēdvietas F-1 bolīdā. Tāpat pavisam nesen tika pieredzēts gadījums, kad Lānsa Strolla tēvs, miljardieris Lorenss Strolls iegādājās visu komandu, tajā par pilotu iekārtojot savu dēlu.

Bet Šūmahers pie savas iespējas tika pavisam neparastas apstākļu sakritības dēļ.

1991. gada sezonā "Team 7UP Jordan" F-1 vienību bija paredzēts pārstāvēt itāļu pilotam Andrea de Čezare un francūzim Bertrandam Gašo. Kamēr de Čezare aizvadīja visus 16 posmus, Gašo sezona aprāvās ātrāk.

1990. gada decembrī, kad Gašo bija aizvadījis vien savu otro sezonu F-1, viņš Londonas centrā nevarēja "sadalīt" ceļu ar kādu vietējo taksistu. Šajā situācijā neviens no abu karstgalvju spēkratiem necieta, tomēr abi vīri nolēma izkāpt ārā no saviem auto, lai noskaidrotu, kuram tad konkrētajā situācijā bijusi taisnība.

Konfliktu "atrisināja" Gašo, kurš taksista acīs iepūta asaru gāzi, pēcāk norādīdams, ka viņš to darījis pašaizsardzības nolūkos.

Paturot šo konfliktu prātā, ir laiks atgriezties pie 1991. gada sezonas, kad pēc 10 aizvadītām sacīkstēm Gašo piemeklēja pagātnes grēki un viņam par incidentu Londonā bija jāstājas tiesas priekšā, kur viņam tika piespriests sešu mēnešu cietumsods.

Tas nozīmēja, ka "Team 7UP Jordan" vadītāja Edija Džordana rīcībā uz Beļģijas "Grand Prix" bija tikai viens pilots. Šajā brīdī stāstā ienāk Mihaela Šūmahera vārds.

Tobrīd 22 gadus vecais pilots startēja Pasaules sporta mašīnu čempionātā, pārstāvot "Mercedes" vienību. Par Šūmaheru zināmu interesi izrādīja vairākas komandas, tomēr nekas konkrēts vācietim netika piedāvāts. Arī pats Džordans iepriekš bija norādījis, ka čempionāts, kurā startēja Šūmahers, ir paredzēts pilotiem, kuriem nav lemts sasniegt F-1 vai arī jau karjeru noslēgušiem pirmās formulas pilotiem.

Savā ziņā var teikt, ka arī Šūmahers bija tā saucamais "maksas pilots", jo "Mercedes" par iespēju Šūmaheru iesēdināt Džordana bolīdā uz Beļģijas sacīksti piedāvāja 280 tūkstošus ASV dolāru. Šādam piedāvājumam Džordans atteikt nevarēja. 

No Šūmahera gan nekas daudz netika gaidīts, jo viņš Beļģijas "Grand Prix" trasi bija redzējis tikai televizorā. Bija paredzēts, ka viņa komandas biedrs Šūmaheru izvedīs ekskursijā pa trasi, tomēr arī tas nenotika. Līdz ar to Šūmahers bija spiests improvizēt - jaunais vācietis sēdās uz divriteņa un izbrauca trasi vienatnē.

Kad pienāca kvalifikācijas brauciens, no Šūmahera neviens, kā jau minēts, daudz negaidīja. Bet talantīgais pilots pārsteidza visus, sacīkstēm kvalificējoties septītajā pozīcijā. Pie tam, Šūmahers ievērojami apsteidza savu daudz pieredzējušāko kolēģi de Čezare.

"Neviens no mums nespēja noticēt tam, ko izdarīja Mihaels. Es pat teiktu, ka tas, visticamāk, ir lielākais pārsteigums, ko pieredzēju savā F-1 karjerā," autobiogrāfijā "Independent Man" notikušo atcerējās Edijs Džordans.

Šūmahera debiju gan nevar nosaukt par stāstu ar laimīgām beigām, jo viņam jau pašā sacīkšu startā salūza sajūgs un talantīgā pilota debija F-1 bolīdā ilga vien pāris simtus metru. 

Tomēr pozitīvu iespaidu Šūmahers jau bija pamanījies atstāt uz vairākām komandām. Jauno vācieti bija noskatījis leģendārais Flavio Briatore, kurš tobrīd vadīja "Benetton Ford" vienību. Šūmahers nākamajā "Grand Prix" jau pārstāvēja Briatores vadīto komandu, bet Edijs Džordans par šo pāreju neveiksmīgi mēģināja tiesāties, jo vēl nebija parakstījis oficiālu vienošanos ar vācieti. Daudzi F-1 eksperti uzskata, ka šī pāreja ir iemesls, kāpēc Džordans vēl šobaltdien ne pārāk glaimojoši izsakas par Šūmaheru.

Runājot par Šūmahera karjeras turpinājumu, komentāri, visticamāk, ir lieki - vācietis divus čempiona titulus izcīnīja ar jau pieminēto "Benetton", bet vēl piecus ar "Ferrari", kur viņš arī ieguva savu slaveno iesauku Sarkanais barons.

Kas attiecas uz vīru, kura dēļ Šūmahers tika pie iespējas, Bertrandu Gašo, viņa cietumsods pēcāk tika samazināts līdz diviem mēnešiem, bet ar to pietika, lai francūža karjera kā veiksmīgam F-1 pilotam būtu galā.

Sarunā ar britu radio 2016. gadā Gašo par seno incidentu sacīja: "Es biju puisis, kurš nonāca nepareizajā vietā, nepareizajā laikā, kas deva iespēju uzmirdzēt Šūmaheram."

Seko Apollo arī Instagram - viss aizraujošais, skaistais un svarīgais vienuviet!

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu