Šodienas redaktors:
Kārlis Melngalvis

Notikumi, kas 2020. gadā uz visiem laikiem mainīja ceļošanu ar kruīza kuģiem

Ilustratīvs attēls. Foto: Alonso Reyes Diaz/Shutterstock

Kad pulkstenis sita pusnakti un sākās 2020. gads, atklātajos ūdeņos radās ilūzija, ka priekšā ir vēl viens krāšņs kruīzu gads. Tūkstošiem cilvēku sagaidīja Jauno gadu uz klāja, toties simtiem tūkstoši cilvēku uz sauszemes plānoja savus brīvdienu ceļojumus un atpūtu uz kruīza kuģiem. Apkalpes locekļi jutās pārliecināti par labi atalgoto darbu un raudzījās pēc paaugstinājumiem. Tad pasaulē sākās Covid-19 pandēmija un dažu katastrofālu nedēļu laikā pārtikušais kruīza kuģu bizness mainījās līdz nepazīšanai, raksta raidsabiedrība CNN.

2020. gada 4. februāris: Covid-19 uzliesmojums uz kuģa

Februāra sākumā koronavīruss parādījās mediju virsrakstos visā pasaulē, taču daudzi uzskatīja, ka infekcija ir reģionāla problēma, kas galvenokārt skar Ķīnu, kā arī pāris atsevišķi gadījumi.

Viens no šiem gadījumiem bija uz kuģa "Diamond Princess" - 16 gadus veca Lielbritānijā reģistrēta kruīza kuģa. Japāna kuģim noteica karantīnu pēc tam, kad kādam no kuģa pasažieriem bija diagnosticēts Covid-19.

Japānas valdības un tūrisma kompānijas amatpersonas sacīja, ka Honkonga viņus brīdinājusi, ka 80 gadus vecam vīrietim, kurš nokāpa no "Diamond Princess" Honkongā, diagnosticēts Covid-19.

Uz kuģa bija 3700 pasažieri un apkalpes locekļi no vairāk nekā 50 valstīm un reģioniem. Pasažieriem kopš 5. februāra pamatā bija jāuzturas kajītēs, tomēr ik pa laikam viņi varēja iziet uz klāja, uzvilkuši sejas maskas.

Kruīza kuģi Japānas ostas pilsētā Jokohamā sāka atstāt pasažieri vien 19. februārī, kuriem koronavīrusa tests bija negatīvs, jo bija beigusies Covid-19 dēļ kuģim noteiktā 14 dienu karantīna.

Vismaz 542 cilvēkiem uz šī kuģa Covid-19 tests bija pozitīvs. Pasažieri, kuriem netika konstatēti koronavīrusa simptomi un kuriem tests bija negatīvs, saņēma oficiālu apliecību, ka viņi nerada infekcijas risku.

Kamēr "Diamond Princess" bija karantīnā, citi kruīza kuģi turpināja savus maršrutus, kā plānots. Daudzi maršruti tika pārplānoti, lai izvairītos no Āzijas ostām, taču, pat ja pasažieriem bija bažas par savu veselību, viņi neatcēla savus mēnešus vai pat gadus ilgi gaidītos ceļojumus.

"Mēs vilcinājāmies," stāstīja pasažieris Džejs Mertiness, kurš 28. februārī kopā as savu jaunlaulāto sievu Karmenu kāpa uz klāja "Norwegian Jewel". Ceļojuma pārcelšana nav bijusi opcija no kruīza kompānijas puses, viņš bilda CNN. "Tā kā mēs medusmēnesim iztērējām tik daudz naudas, mums nekas cits neatlika, kā doties kruīzā."

Tolaik kruīza kompānijas saglabāja mieru. Viņuprāt, viss, iespējams, būs kārtībā, taču viņu prognozes nepiepildījās.

2020. gada 13. marts: vīrusa piegādes

Martam ejot, arvien skaidrāk kļuva tas, ka "Diamond Princess" kruīza kuģa katastrofa nav atsevišķs gadījums.

Kruīza kuģi pārvadā tūkstošiem pasažieru un darbinieku ar limitētām iespējām distancēties un piestāj ostās visā pasaulē. Kuģu iekšējās ventilācijas sistēmas jau tad tika uzskatītas par iespējamiem infekcijas izplatītājiem. Šķiet, ka kuģi izvairījās pamanīt Covid-19 katalizatorus.

Kad daļa pasaules valstu sāka izsludināt ārkārtas stāvokļus un pēc tam arī valsts mēroga karantīnas, un ceļošanas aizliegumus, kruīza kuģi tika uzskatīti par vīrusa pārvadātājiem.

ASV Slimību profilakses un kontroles centra ziņojumā teikts, ka laikā no 3. februāra līdz 13. martam aptuveni 200 Covid-19 gadījumi ASV bija saistīti ar kruīza pasažieriem, tādejādi veidojot 17% no visiem reģistrētajiem Covid-19 gadījumiem ASV.

13. martā ietekmīgā nozares organizācija "Cruise Lines International Association", kas pārstāv 95% no pasaules kruīza kuģiem, pieņēma lēmumu pārtraukt pieņemt kuģus ASV ostās uz 30 dienām.

Tā sākās globāla cīņa par drošām ostām. Visiem kuģiem bija jāpieņem ātri lēmumi par to, kā vislabāk panākt pasažieru un apkalpes drošu nonākšanu sauszemē.

2020. gada 22. aprīlis: pēdējie braucieni

Līdz aprīļa sākumam lielākajai daļai galveno kruīza kuģu bija izdevies nokļūt krastā. Bet saujiņa kuģu joprojām atradās okeānos, apņēmīgi dodoties uz viņu pēdējām piestāšanas ostām.

Tikai 20. aprīļa nedēļā ostā piestāja pēdējie trīs lielākie kruīza kuģi, kas joprojām pārvadāja pasažierus. Marseļā, Francijā, "MSC Magnifica" izsēdināja 1769 pasažierus, beidzot pasaules reisu, kas sākās jau janvārī un kopš 10. marta bija saistīts tikai ar pieturām, lai papildinātu degvielas rezerves.

Tajā pašā dienā, 20. aprīlī, Klusā okeāna kruīza kuģis ieradās Losandželosā. Kamēr lielākā daļa tā pasažieru pēc izkāpšanas Austrālijā martā bija atgriezušies mājās, 119 ceļotāji medicīnisku iemeslu dēļ bija palikuši uz kuģa, līdz kuģis sasniedza ASV.

Un visbeidzot, 22. aprīlī, "Kosta Deliziosa", kas 5. janvārī atstāja Venēciju, lai dotos kruīzā apkārt pasaulei, atgriezās mājās ar 1519 ceļotājiem. Starp daudzām sliktām ziņām, kas saistītas ar kruīziem, pavīd fakts, ka "Deliziosa", "Magnifica" vai "Klusā okeāna princeses" klājiem netika atklāts neviens ar Covid-19 inficējies pasažieris.

"Kopš mēs devāmies prom, 5. janvārī, Venēcijā, pasaule ir pilnībā mainījusies," pēc nokāpšanas sacīja "Kosta Deliziosa" kapteinis Nikolo Alba.

Kā CNN atklāja "Deliziosa" kapteinis Nikolo Alba, viņa kuģis bija piedzīvojis smagas izvēles, kad ostas sāka slēgt, kamēr tas kuģoja Austrālijas ūdeņos - otrā pasaules malā no galamērķa.

Alba un viņa komanda nolēma, ka kuģis nemēģinās izlaist pasažierus citās ostās, tā vietā viņi devās atpakaļ uz Eiropu, ievērojot sākotnējo maršrutu, taču neapstājās citu iemeslu dēļ, izņemot tikai rezervju papildināšanu.

"Tā bija pareizā izvēle," norādīja Alba. "Tāpēc, ka galu galā kuģis viņiem izrādījās drošākā vieta." "Deliziosa" kruīza direktore Luka Melone apņēmās saglabāt braucienu pēc iespējas patīkamāku, turpinot izklaides piedāvājumus uz klāja esošajiem.

Kopš marta sākuma neviens nebija nokāpis no kuģa, tāpēc komanda jutās pārliecināta, ka ir pasargāta no Covid-19. Melone norādīja, ka viņu "vairāk uztrauca tas, kas notiek ārpus kuģa, nevis tas, kas notiek uz klāja".

2020. gada 5. maijs: aizmirstie upuri

Līdz maijam, kad lielākā daļa kruīzu pasažieru bija jau mājās, fokuss tika mainīts. Lielāko krīzes laiku kruīza kuģu apkalpe lielākoties klusēja, un ar līgumu viņiem bija aizliegts izteikties.

Bet vairākus mēnešus pēc pandēmijas sākuma, lai arī pasažieri tika droši repatriēti, daudzi darbinieki joprojām bija ieslodzīti uz kuģa, bieži vien pat bez atalgojuma.

Saskaņā ar ASV Krasta apsardzes datiem 5. maijā ASV ostās un to apkaimē, kā arī Bahamu salās un Karību jūras reģionā, uz 74 kuģiem mitinājās vairāk nekā 57 000 apkalpes locekļu.

"Es jūtu, ka kruīza kuģu nozare mūs apvaino," maijā CNN sacīja "Sky Princess" kruīza kompānijas "Princess Cruise" kuģa darbinieks Mašavns Mortons, kurš kopš 14. marta bija pietauvots Maiami ostā pēc pasažieru izsēdināšanas, bet apkalpe bija spiesta pašizolēties.

"Es jūtos kā tāds grēkāzis. Bet no vienas puses - ir droši. Es uz kuģa biju stingrākos apstākļos, nekā jebkurš cits, piemēram, štatos," viņš atcerējās, ka sākumā noskaņojums bija pozitīvs, un apkalpe priecājās, ka joprojām saņem atalgojumu. Bet pēc apmēram mēneša apkalpe sāka apšaubīt, kāpēc viņiem netiek ļauts doties prom.

Situācijai pasliktinoties, tika saņemti ziņojumi par citiem apkalpes darbinieku pašnāvību mēģinājumiem un protestiem uz klāja, ko apstiprināja kruīza līnijas.

Viens no kruīza kuģa "Regal Princess" apkalpes locekļiem nomira 9. maijā pēc tam, kad izlēca pār bortu Roterdamā, Nīderlandē. Roterdamas policija CNN apstiprināja, ka nāve tika uzskatīta par pašnāvību.

No kuģa "Majesty of the Seas", kas bija pietauvota ārpus Maiami, sociālajos tīklos parādījās fotoattēli, kuros bija redzama protestējošie apkalpes darbinieki, un aiz viņiem karājās izkārtne ar uzrakstu "Cik vēl pašnāvību vajag?". Situācija uz kuģa tika atrisināta pēc tikšanās ar kapteini un izpildvaras komandu, sacīja Karalisko Karību jūras reģiona pārstāvis Džonotans Fišmens.

"Pret mums izturas kā pret kravu,"

sacīja dīdžejs Kaijo Saldana no Brazīlijas, kurš strādāja "Royal Caribbean" īpašumā esošajā "Celebrity Cruises". Saldana maijā runāja ar CNN no "Celebrity Equinox" kuģa Bahamu salās. "Mums nepieciešama palīdzība," viņš teica.

Daudzas kruīza līnijas nodrošināja apkalpei bezmaksas terapiju un pārliecināja CNN, ka tās dara visu iespējamo, lai cilvēki nokļūtu mājās sarežģītas globālas situācijas apstākļos, taču kampaņas dalībniece Krista Tomasa šo situāciju nodēvēja par "humāno krīzi".

2020. gada 8. jūnijs: pēdējais kuģis jūrā

Kamēr "Deliziosa" bija pēdējais kuģis, kas izlaida pasažierus, jūrā joprojām atradās vēl viens pasažieru kuģis.

8. jūnijā kruīza kuģis "MV Artania" beidza okeānisko odiseju, piegādājot astoņus viesus pasaulē, kas ir ļoti mainījusies no tās, kuru tie bija atstājuši 2019. gada 21. decembrī.

Koronavīruss bija panācis "MV Artania" jau martā - 36 pasažieriem bija pozitīvs vīrusa testss, kad kuģis ieradās Austrālijas rietumos.

Trīs uz kuģa esošie cilvēki nomira. "MV Artania" veselīgie viesi dzīvoja karantīnā uz kuģa, un lielākā daļa pasažieru izkāpa un pēc tam marta beigās nokļuva mājās. Bet astoņi pasažieri nolēma doties atpakaļ uz Vāciju caur okeānu.

Pēc tam šiem ceļotājiem tika piešķirts sirreāls statuss - kļūt par pēdējiem kruīza kuģa pasažieriem jūrā. Tas bija ievērojams stāsts, ko raksturo laipnība, kā arī cīņa.

Tieši pirms kuģa atstāšanas no Pērtas divi apkalpes locekļi, kurus satuvināja tieši šie ārkārtas apstākļi, nolēma aprecēties. Ceremoniju vadīja Vācijas goda konsuls Austrālijas rietumos.

Ceļā no Austrālijas uz Eiropu "MV Artania" veica līkumu apkārt Dienvidaustrumu Āzijai, lai repatriētu atlikušo apkalpi. Neliels skaits darbinieku pavadīja atlikušos pasažierus atpakaļ uz Vāciju.

2020. gada 16. augusts: atgriešanās

Mīkstinoties Eiropas ceļošanas ierobežojumiem un atceļot ārkārtas stāvokļus, dažas Eiropas kruīza kompānijas atsāka kruīzu braucienus.

16. augustā "MSC Grandiosa" devās no Dženovas ostas uz septiņu dienu Vidusjūras kruīzu, kas sevī iekļāva Covid-19 testēšanu, sociālo distancēšanos, roku sanitāriju un temperatūras pārbaudes.

Uz kuģa atradās apmēram 3000 itāļu kreiseru, un "Grandiosa" uz klāja atradās aptuveni 60% no 6300 pasažieru ietilpības.

Pirms iekāpšanas pārbaudēs atsijāja vienu pasažieri, kuram tika diagnosticēta inficēšanās ar Covid-19. Tikmēr reisa laikā vienai ģimenei, kura pārkāpa noteikumus par stingri kontrolētajām ostas uzturēšanās vietām, tika liegts iekāpt.

"Es domāju, ka kruīzi šobrīd varētu būt drošākie ceļojumi," CNN sacīja ceļojumu aģente Valērija Belardi. Bet dažas mazākas kruīza līnijas, kas arī atsāka darbību Eiropā, nespēja palikt bez Covid-19 klātbūtnes.

Apmēram 41 apkalpes un 21 pasažiera Covid-19 rezultāti bija pozitīvi pēc kuģošanas ar nelielu Norvēģijas kruīza kuģi "MS Roald Amundsen". Bet centieni atjaunot nozari joprojām bija augsti.

"Mēs zinām, ka par katru 1% kruīzu kritumu visā pasaulē, var tikt zaudētas līdz 9100 darbavietām,"

vasarā CNN sacīja Bari Golins-Blaugrunds, nozares organizācijas "Cruise Lines International Association" pārstāvis.

Tikmēr daudzi kruīzu cienītāji nebaidījās no pandēmijas un tās sekām. Kristīne Behlere, kurai pēc Covid-19 pozitīvā testa pēc izkāpšanas no "Coral Princess" kruīza kuģa 2020. gada aprīlī, vasarā CNN sacīja, ka ir gatava atkal doties kruīzā.

2020. gada 2. oktobris: Ēras beigas?

Lai arī daži Eiropas kruīza kuģi piesardzīgi atgriezās jūrās, vairums lielo kuģu turpināja stāvēt dīkstāvē. Izvietoti ostās visā pasaulē, dažiem, piemēram, Ričarda Brensona kuģim "Scarlet Lady Virgin Voyages", bija jādodas atklāšanas braucienā.

Tikmēr kruīza kuģi joprojām tika būvēti, un straujais nozares pieaugums pēdējo 10 gadu laikā izraisīja kuģu pieprasījumu. Rezultāts? Daudzām kruīza līnijām bija pārlieku daudz kuģu.

Šie paši uzņēmumi ziņoja arī par nopietniem finansiāliem zaudējumiem pēc mēnešiem atceltiem ceļojumiem. Tātad kuģus sāka izkraut. "Holland America" jau paziņoja par plāniem pārdot četrus no 14 kuģiem, ieskaitot vīrusa skarto "Roterdamu".

Lielbritānijas kompānija "Fred Olsen Cruise Lines" nopirka Roterdamu līdzās citam Holandes amerikāņu kuģim "Amsterdamai". Izpilddirektors Pīters Bīrs sacīja CNN, ka lēmumu uztver kā uzticības zīmi kruīza nozarei.

Neskatoties uz to, kruīza kuģu tirgus nebija tāds, kāds tas bija kādreiz. Daudzi pārdotie kruīza kuģi bija paredzēti nojaukšanai, un tie nonāca tādos demontāžas laukumos kā Gadani netālu no Pakistānas Karači ostas vai Alangā, Indijā, kur tie tika sistemātiski iznīcināti.

2020. gada 17. novembris: Covid-19 atgriešanās Karību jūras reģionā

Kamēr kruīzi Eiropā tika piesardzīgi atsākti, jūras ap Amerikas Savienotajām Valstīm palika tukšas.

Bet rudenī tika paziņoti jauni noteikumi par kruīzu atgriešanos ASV ūdeņos, kad oktobra beigās tika atcelts valdības kruīzu aizliegums. Kruīza kuģu kārtība ietvēra sejas maskas nēsāšanu, fizisku distancēšanos un Covid-19 testēšanu.

Kruīzu kompānijām arī tika teikts, ka tām ir jāveic "imitēti reisi", kas paredzēti, lai atveidotu reālās braukšanas apstākļus uz kuģa, ja viņi vēlas saņemt atļauju atsākt darbību.

Garās vadlīnijas nozīmēja lielas kruīza līnijas, no kurām daudzas jau bija atcēlušas reisus 2020. gadā un pēc tam, vēl retāk atsāka regulārus ASV reisus.

Bet 17. novembrī cerības izglābt kaut ko no ASV kruīza nozares 2020. gada sezonas, šķiet, vēl vairāk saruka, kad septiņi pasažieri inficējās ar Covid-19 uz 112 viesu "SeaDream 1" kruīza kuģa klāja, kas ir pirmais kuģis, kas kuģo Karību jūras reģionā kopš sākās pandēmija.

Ideja bija tāda, ka, pārbaudot pasažierus pirms brauciena un pirms iekāpšanas, tiks izslēgts jebkāds Covid-19 risks uz klāja un pasažieriem sākotnēji nevajadzēja valkāt maskas, CNN no savas aizslēgtās kajītes teica pasažieris Džens Slouns.

24. novembrī ASV atbildīgās iestādes pastiprināja brīdinājumu par kruīza kuģiem, norādot, ka "visiem cilvēkiem" vajadzētu izvairīties no ceļojumiem.

2020. gada 9. decembris: kruīzs uz nekurieni

Līdz 2020. gada beigām cerības uz kruīza atsākšanu tuvākajā nākotnē bija pazudušas. Kruīza kuģa "SeaDream 1" krīze bija atsaukusies visā nozarē. Un Eiropā Covid-19 gadījumi tikai turpināja pieaugt, ietekmējot Vidusjūras kruīzus, kas mēnešus iepriekš šķita tik daudzsološi.

Valstis atgriezās pie stingriem ierobežojumiem, robežas tika slēgtas. Gaidāmie Vidusjūras reisi tika atcelti, ņemot vērā jaunajiem ierobežojumiem Itālijā, kas vēl aizvien ir spēkā.

Singapūrā valsts tūrisma padome sadarbojās ar "Genting Cruise Lines" un "Royal Caribbean", lai organizētu virkni izklaides kruīzu uz nekurieni.

Kruīzi bija paredzēti tikai Singapūras iedzīvotājiem, kuri mēnešiem ilgi nevarēja pamest mājvietas. Pirms iekāpšanas ceļotājiem bija jāuzrāda negatīvs Covid-19 tests. Tika ieviestas maskas, tāpat kā sociālā distancēšanās, un kuģi darbojās ar 50% ietilpību.

Bet uz kuģa "Quantum of the Seas" 83 gadus vecs pasažieris tika testēts un 9. decembrī atklājās, ka viņš ir Covid-19 pozitīvs. Tāpēc reiss tika apturēts.

Lai gan vēlāk viņa rezultāts bija negatīvs, un pirmā testa rezultāts tika raksturots kā viltus pozitīvs, kuģis bija spiests atgriezties ostā.

Kaut arī pasažiera negatīvais testa rezultāts ļāva kuģim izvairīties no bēdīgi slavenās "Diamond Princess" pieredzes, tas iezīmēja jau tā postošā kruīza gada beigas.

Raugoties uz 2021. gadu, solījums par vakcīnām, šķiet, ir vienīgā atslēga, kas varētu droši atbrīvot nozari. Atliek gaidīt, vai kādreiz tāds tūrisma sektors, kāds bija, ar pārliecību atgriezīsies plašajos ūdeņos.

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu