Šodienas redaktors:
Dace Otomere

"Ļauj viņiem ātri paelpot, bet nelaid ārā." Kā ekskluzīva "VIP pakete" nokļūšanai Lielbritānijā 39 migrantiem kļuva par nāvējošu slazdu (7)

Foto: EPA/Scanpix

"Šajā konteinerā mēs varētu nomirt, man trūkst elpas..." Šādu īsziņu rakstīja vjetnamiešu meitene vārdā Fama Ti Ngok Vana, bet tā nekad netika nosūtīta. Raidsabiebrība BBC centās noskaidrot, kāpēc viņai un vēl 38 vjetnamiešu migrantiem nācās nomirt tumšā kravas konteinerā Eseksā, Lielbritānijā.

Furgonu vadīja 26 gadus vecais Moriss Robinsons. Viņš novietoja savu kravas automašīnu daļēji pamestā rūpniecības īpašumā netālu no nelielas pilsētas Eseksas grāfistē.

Robinsons izkāpa no šofera kabīnes, piegāja pie kravas konteinera durvīm un atvēra tās. Iekšā viņš ieraudzīja neiedomājamu skatu: 39 mirušus cilvēkus, no kuriem 10 bija  pusaudži.

Tas notika 2019. gada 23. oktobra agrā rītā. Robinsons nezvanīja policijai. Tā vietā, instinktu vadīts, viņš ielēca atpakaļ kabīnē un aizbrauca, atstājot piekabi ar līķiem rūpniecības zonā.

"VIP pakete"

Starp cilvēkiem, kuri gāja bojā Robinsona furgonā, bija divi brālēni, 33 gadus vecais Nigujens Vans Hangs un 18 gadus vecais Hoangs Vans Tips, no ciemata Vjetnamas provincē, kas atrodas 6000 kilometrus no Eseksas.

Hoangam 2017. gadā caur Krieviju izdevās nokļūt Francijā, un gadu vēlāk viņa māsīca nonāca Eiropā.

2019. gada septembrī vīrietis vaicāja vecākiem dzimtajā valstī atļauju, vai viņš varētu doties uz Lielbritāniju. Hoangs pārliecināja vecākus samaksāt viņa ceļa izdevumus pārvadātājiem: pēc ierašanās Lielbritānijā viņiem vajadzēja tikai 10 500 tūkstošus mārciņu (aptuveni 11 582 eiro).

Hoanga māte pastāstīja BBC, kāpēc viņa ar vīru piekrita dēla ceļojumam. "Viņš man stāstīja, ka iegādāšoties VIP paketi, kas nozīmē, ka dēls brauks uz Lielbritāniju personīgajā automašīnā," stāsta sieviete.

"Viņš stāstīja, ka nedosies ar kravas automašīnu un ka viņš parūpēsies par savu drošību, lai gan tāda ceļošana bijusi daudz lētāka."

Sērojošie vecāki.
Sērojošie vecāki. Foto: AFP/SCANPIX

Tēvs saka, ka viņa dēls, visticamāk, ticis apkrāpts. Varbūt pat pēdējā brīdī pirms ceļojuma. "Es nezinu, kas precīzi notika, bet kaut kas noteikti mainījās pārvadātāju plānos, vai arī viņš tika maldināts," pauž sērojošais tēvs.

Šim apgalvojumam piekrīt Nigujena māte. "Brīvprātīgi jūs diez vai vēlaties ceļot tik bīstamā veidā," viņa ir pārliecināta.

Lielbritānijas Nacionālās noziedzības aģentūras direktora vietnieks Metjū Longs skaidro, ka nelegālajiem migrantiem patiešām tika piedāvāts ekskluzīvs pakalpojums, taču viņi tika nežēlīgi maldināti.

"Tādas VIP paketes nekad nav bijušas - cilvēki melo, lai viegli nopelnītu. Imigranti par to uzzināja pēdējā brīdī pirms "iekraušanas". Noziedzīgie grupējumi šādi darbojas," stāsta Longs.

"Viņi ir nežēlīgi un bīstami, viņi vēlas izmantot šos cilvēkus. Pat dzīvniekus tādā veidā nevar pārvadāt," saka Eseksas policijas vecākais inspektors Daniels Stotens.

Apkārt puspasaulei

39 mirušo migrantu stāsti atklāja, kā katrs no viņiem ceļoja no savas dzimtenes uz Rietumiem.

Daudzi no viņiem sākotnēji devās uz citām Eiropas valstīm, piemēram, Krieviju un Poliju, un pēc tam nolēma pārcelties uz Lielbritāniju, lai varētu labāk nopelnīt. Lai to izdarītu, viņi brauca tālāk uz rietumiem - uz Franciju un Beļģiju -, un no turienes visbeidzot mēģināja šķērsot Ziemeļjūru.

Dažas no migrantēm plānoja atrast darbu skaistumkopšanas salonos, un viens no upuriem, 15 gadus vecs pusaudzis, rakstīja, ka viņš dabūs darbu nelegālā kaņepju plantācijā.

Furgonā atradās 28 vīriešu, astoņu dažāda vecuma sieviešu un trīs pusaudžu līķi. Policijai izdevās noskaidrot, ka daži no viņiem dienu pirms nāves atradās Parīzē.

No Lielbritānijas uz Vjetnamu pārved migrantu mirstīgās atliekas.
No Lielbritānijas uz Vjetnamu pārved migrantu mirstīgās atliekas. Foto: AFP/SCANPIX

No Francijas galvaspilsētas viņi devās uz ziemeļiem līdz pat Norvēģijai. Netālu no Bergenas pagājušā gada 22. oktobrī vairāki taksometri ļaužu bariņu aizveda uz fermu. Pēc liecinieku sacītā, atvestie ļaudis ātri vien iekāpuši kravas automašīnā.

Drīz temperatūra kravas konteinera iekšpusē sāka paaugstināties - to varēja redzēt no iekšējā sensora rādījumiem.

Kravas automašīna devās uz Beļģiju, Zēbriges ostu, kur konteiners tika atkabināts un iekrauts prāmī "MV Clementine". Prāmis no Zēbriges 22. oktobra pēcpusdienā devās uz ostu Eseksā.

Temperatūra konteinerā paaugstinājusies no aptuveni 20 grādiem līdz 38,5 grādiem pēc Celsija. Šajā brīdī cilvēkiem jau sāka trūkt skābekļa. Konteinerā esošie ceļotāji izģērbās un, iespējams, mēģināja izsist caurumu konteinera jumtā, jo uz grīdas tika atrasts metāla stabs.

Kravas automašīna, kurā tika atrasti 39 migrantu līķi.
Kravas automašīna, kurā tika atrasti 39 migrantu līķi. Foto: Reuters/ScanPix

Pirmā notikuma vietā ieradās ātrās palīdzības brigāde. Vēlāk Austrumanglijas ātrās palīdzības dienesta vadītāja Dorotija Hoseina uzslavēja ārstus par viņu "neticamo profesionalitāti ārkārtīgi sarežģītajos apstākļos".

Ar šo lietu strādāja aptuveni 1300 Eseksas policijas darbinieku. Viens no pirmajiem ieradās konstebls Džeks Emersons. Viņš stāsta, kā izmisumā mēģinājis atrast dzīvības pazīmes šausminošajā "kravā" - pulsu vai elpošanu -, taču bez panākumiem.

"Es redzēju daudz puskailu ķermeņa pie piekabes aizmugurējās sienas, kas nekustīgi gulēja uz grīdas," viņš saka.

Furgons bija tik cieši piepakots ar ķermeņiem, ka viņš neesot pat varējis aizsniegt visus. Autopsijā vēlāk noskaidrots, ka cilvēki mira no skābekļa trūkuma un pārkaršanas.

"Policijas darbinieki, kuri ieradās uz šo izsaukumu... Lielākā daļa no viņiem tajā laikā bija tikai nesen sākuši dienestu, un daudzi nekad nebija redzējuši mirušu cilvēku, pat vienu mirušu cilvēku..." saka galvenais inspektors Stotens. "Viņi paveica lielisku darbu, tāpēc mēs varējām turpināt izmeklēšanu," viņš piebilst.

"Nelaid viņus ārā!"

2019. gada 23. oktobra pusnaktī prāmis "MV Clementine" pietauvojās Eseksas ostā. Pēc tam ostas darbinieks, kurš izkrāva konteineru, ziņoja, ka viņš sajuta spēcīgu aromātu - "kā atkritumu smaku".

Moriss Robinsons ieradās agri no rīta, lai savāktu konteineru. Neilgi pēc pulksten 1, savācot to no ostas, Robinsons saņēma "Snapchat" ziņojumu no Ronana Hjūza, viņa 40 gadus vecā priekšnieka Īrijas kravu pārvadājumu uzņēmumā.

"Ļauj viņiem ātri paelpot, bet nelaid viņus ārā," teikts ziņojumā.

Piemiņas vieta dzimtenē vienam no mirušajiem 39 migrantiem.
Piemiņas vieta dzimtenē vienam no mirušajiem 39 migrantiem. Foto: AFP/SCANPIX

Robinsons novietoja furgonu daļēji pamestā rūpniecības rajonā, izkāpa no kabīnes, piegāja pie furgona durvīm un atvēra tās. Redzēdams, kas atrodas iekšā, viņš iekāpa atpakaļ kabīnē, atkabināja konteineru un aizbrauca, pēc kā viņš piezvanīja Hjūzam.

Pēc viņu sarunas tika veikti vairāki zvani starp cilvēkiem, kuri piedalījās kontrabandas operācijā.

Viens no šiem cilvēkiem bija grupējuma vadītājs Džordžs Nika, kurš tiesā noliedza, ka viņam būtu kāds sakars ar migrantu nāvi. Nika apgalvo, ka viņš teicis Robinsonam nepieskarties kravas automašīnai un zvanīt avārijas dienestiem.

Veicis pāris apļus pa tuvējām ielām ap industriālo rajonu, Robinsons atgriezās industriālajā zonā, kur bija atstājis konteineru.

Viņš nogaidīja apmēram 15 minūtes, zvanīja likumsargiem un sacīja: "Furgonā ir migranti. Viņi guļ uz grīdas. Piekabe ir iestrēgusi. Viņu ir apmēram 25. Viņi neelpo."

Nākamajā dienā Nika pameta valsti. Pēc viņa teiktā, viņš saprata, ka notikušais ir "kaut kas ļoti, ļoti slikts" un ka notiks "liela izmeklēšana". Vēlāk viņš tika aizturēts Vācijā.

Nika un vēl viens autovadītājs, 23 gadus vecais Īmons Harisons, tika atzīti par vainīgiem slepkavībās nolaidības dēļ.

Raksta foto
Foto: EPA/Scanpix

Īrijas pilsoņi Robinsons un Hjūzs vēlāk atzina savu vainu 39 lietās par slepkavību aiz nolaidības un darbībām nelegālās migrācijas veicināšanā.

Divi citi autovadītāji, 24 gadus vecais Kristofers Kenedijs un 38 gadus vecais Valentīns Kalota, abi no Birmingemas, tika notiesāti par cilvēku kontrabandu.

"Liecinieks X"

Izmeklētāji noskaidroja, ka pirms traģiskā incidenta ar migrantu nāvi banda Hjūza un Nikas vadībā organizēja vēl vismaz divus šādus braucienus, kur vjetnamiešu migranti uz Lielbritāniju tikuši nogādāti kravas automašīnās.

Aptuveni 15 migranti 2019. gada 11. oktobrī šķērsoja Lamanša šaurumu citā kravas konteinerā. Tiesā liecību sniedza viens no vjetnamiešiem, kurš oktobrī ieradās Lielbritānijā. Tiesas dokumentos viņš ir norādīts kā "liecinieks X".

Arī viņš devās uz rietumiem labākas dzīves meklējumos, kad pagājušā gada februārī samaksāja apmēram 20 000 mārciņu (aptuveni 22 286 eiro) vjetnamiešu pārvadātājam par vīzu un vietu uzņēmējdarbības kursos Polijā.

Pēc vairāku mēnešu pavadīšanas Polijā viņš pārcēlās uz Franciju ar stingru nodomu šķērsot Lamanša šaurumu un nokļūt Anglijā.

Sociālajā tīklā "Facebook" viņš redzēja ierakstu no drauga, kurš vēstīja, ka ir sasniedzis Londonu. "Liecinieks X" lūdza drauga palīdzību. Draugs iepazīstināja viņu ar noslēpumainu vjetnamieti Fongu.

Fongs sarunājās ar "liecinieku X" caur vietni "Viber" un piekrita organizēt ceļošanu uz Lielbritāniju par 13 000 mārciņām (aptuveni 14 486 eiro). Cik BBC ir zināms, Fongs tagad parādoties vēl vairākās krimināllietās, taču viņa identitāte netiek atklāta.

"Liecinieks X" aprakstīja, kā viņš norunātajā tikšanās vietā Francijas ziemeļos tika iedzīts kravas konteinerā. Šoferis gandrīz neesot runājis, tikai steidzinājis migrantus. Vēlāk, kad konteiners tika iekrauts uz prāmja, vadītājs īsi atvēra durvis un lika viņiem būt klusiem, sēdēt piekabes vidū un turēties vienam pie otra.

Kad "liecinieks X" sasniedza Lielbritāniju, viņu un citus migrantus fermā Eseksā sagaidīja vairākas melnas automašīnas.

"Liecinieks X" tika nogādāts Fonga īpašumā esošajā mājā Londonas dienvidos. Viņš tur uzturējās, līdz vecāki samaksāja par braucienu. Fongs prasījis augstu cenu - kā par "VIP klases ceļojumu".

Brīdinājumu signāli pirms traģiskās kravas

12 dienas pirms kravas konteinerā tika atrasti 39 līķi, Marija Endrjūsa atradās savā furgonā ciematā Eseksā, apmēram sešus kilometrus no notikuma vietas. Viņa ieraudzīja kaut ko aizdomīgu un piezvanīja atbildīgajiem dienestiem.

"No kravas automašīnas izkāpa bariņš imigrantu un iekāpa "Mercedes" markas automašīnās," viņa stāstīja operatoram.

Marija Endrjūsa nejauši kļuva par liecinieci vienam no nelegālās cilvēku pārvadāšanas posmiem, ko organizēja tā pati banda, kas bija atbildīga par 39 migrantu nāvi.

"Tas bija šokējoši. Ikviens, kurš to redzēja, bija satriekts, it īpaši tādā vietā, par kuru ne visi zina," viņa vēlāk sacīja tiesā. "Kamēr es runāju ar operatoru, es visu laiku skatījos uz konkrēto kravas automašīnu," piebilda Endrjūsa.

Pēc nedēļas viņa atkal bija lieciniece kārtējai nelegālajai operācijai un to pašu kravas automašīnu ar sarkanu kabīni savas mājas priekšā. Pēc Endrjūsas teiktā, redzot ziņas par migrantu nāvi medijos un sociālajos tīklos, viņa atkal izsauca policiju.

"Es uzreiz pazinu kravas automašīnu un furgonu, kad tos ieraudzīju ziņās. Es biju pārliecināta, ka tā bija tā pati automašīna, ko redzēju 11. un 18. oktobrī," stāstīja sieviete.

Raksta foto
Foto: AFP/SCANPIX

Līdzīga operācija tika pārtraukta 14. oktobrī. Apturētajā transportlīdzeklī tika atrasti divdesmit vjetnamiešu migranti. Migrantus aizturēja Francijas policija, bet autovadītāju Kristoferu Kenediju palaida vaļā.

Tajā vakarā Francijas pusē dežurēja Francijas robežsardzes virsnieks Maksims Sesons. Angļu valodā runājošie migranti viņam teica, ka ieradušies no Vjetnamas un viņiem nav līdzi dokumentu.

Daži no Francijā aizturētajiem migrantiem nedaudz vairāk kā pēc nedēļas tika atrasti miruši konteinerā Eseksā. Lielbritānijas policija viņu nāvi uztvēra kā signālu rīcībai.

"Šīs grupas locekļi jau daudzas reizes tika apturēti Eiropā un Lielbritānijā. Bet viņi turpināja darbu," saka galvenais inspektors Stotens.

"Ir grūti apgalvot, vai tas mainīs situāciju, taču šobrīd mēs esam mainījuši savu pieeju organizētas migrācijas noziedzības apkarošanai valsts līmenī," piebilst likumsargs.

Neviens viņus nedzirdēja

Starp bojāgājušajiem bija arī precēts pāris Trons Hai Loks un Ngujena Ti Vana. Abiem bija 35 gadi. Viņiem bija likumīgs darbs Ungārijā kā augļu lasītājiem, taču kādā brīdī viņi sazinājās ar radiniekiem un teica, ka drīz dosies uz Lielbritāniju.

Uz piekabes grīdas viņi tika atrasti guļam sadevušies rokās. Viņi kopā tika nogādāti morgā.. Viņiem ir divi bērni, kas palika Vjetnamā.

Raksta foto
Foto: AFP/SCANPIX

23. oktobra operācija un iepriekšējā neveiksmīgā pārvešana 14. oktobrī esot bijušas saistītas, sacīja prokurors Bils Emlins Džonss. Pēc neveiksmes Francijā kontrabandisti, iespējams, mēģināja pārvadāt "divus sūtījumus vienlaikus", viņš teica.

"Šoreiz viņiem konteinerā vienkārši bija pārāk daudz cilvēku," viņš sacīja tiesā. "Viņi vienā konteinerā ievietoja pārāk daudz cilvēku... Pārvadātājiem vajadzēja dubultot partijas lielumu," sacīja prokurors.

"39 vīriešiem un sievietēm šis konteiners kļuva par viņu kapu. Naktī neviens uz kuģa viņus nedzirdēja un neviens nevarēja viņiem palīdzēt."

Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu