Šā gada augustā plašu ažiotāžu izraisīja Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) lēmums izvēlēties skandalozo influenceri Maiju Armaņevu par kampaņas “Uzticies pārbaudot!” vēstnesi.
Maijas Armaņevas izraudzīšanās par vēstnesi SPKC kampaņā
Kampaņas “Uzticies pārbaudot!” ietvaros SPKC sadarbībā ar Veselības inspekciju (VI) izstrādāja drošas skaistumkopšanas un tetovēšanas “likumus” – vienkāršus padomus, lai izglītotu skaistumkopšanas pakalpojumu saņēmējus un sniedzējus par dažādiem infekcijas slimību riskiem tādu pakalpojumu saņemšanas laikā, kas ir saistīti ar ādas pārduršanu un paaugstinātu inficēšanas risku.
Viena no vēstnesēm bija influencere Maija Armaņeva, kuras vārds publiskajā telpā izskanējis saistībā ar vairākiem skandāliem. Vairāki pašmāju influenceri apsūdz Armaņevu sekotāju pirkšanā, kā arī sava influencēšanas biznesa mākslīgā “uzpūšanā”. Tāpat Armaņeva publiski saķērusies ar populāro zīmolu “Madara”, kuru influencere apsūdzējusi savas idejas zādzībā.
Vairāki cilvēki sociālajos tīklos vērsa uzmanību uz to, ka Armaņeva iepriekš paudusi nostāju par Covid-19 kā viltus ziņām.
Piemēram, 18. februārī Armaņeva dalījās ar viltus ziņu lapu, pievienojot komentāru: "Izrādās es ne velti neticēju koronavīrusam, jo aiz šādiem keisiem visbiežāk stāv vai nu politika vai finanses."
Savukārt 5. maijā viņa rakstīja: "Paliec iekšā un strādā ārā = vai redzi tam jēgu? Uzminiet, ko? Visas šīs pēdējās nedēļas neredzu! Lūdzu, atveriet acis un neticiet nonsensam, ko izplata politiķi un mediji. Pārstājiet šo pārmērīgo reakciju ziņās."
27. jūlijā Armaņeva publiskoja video vietnē "TikTok", kurā parāda, ka atsakās vilkt sejas aizsargmasku.
Soctīklos sākās aktīva diskusija, kurā cilvēki aicināja SPKC atsaukt Armaņevas kā kampaņas vēstnieces statusu. Viņu vidū bija sabiedrisko attiecību eksperts un influenceru biznesa pārzinātājs Deniss Ševeļovs, kā arī "Re:Baltica" redaktore Sanita Jemberga. "Viņa [Armaņeva] melo par Covid-19. Ar to būtu jāpietiek, lai jūsu iestādei, vienalga, kādā kampaņā, netiktu laista pat tuvumā," pie SPKC vērsās Jemberga.
Savukārt uztura speciāliste Ksenija Andrijanova dalījās ar ierakstu, kurā vērsās pie uzņēmumiem un valsts iestādēm, kas savu kampaņu komunikācijā izmanto influencerus.
Diskusijā iesaistījās arī pats kampaņas rīkotājs - SPKC -, 28. augustā publiskojot atbildi: "Maija Armaņeva ir izvēlēta kā kampaņas “Uzticies pārbaudot!” vēstnese, jo viņa regulāri izmanto skaistumkopšanas, tai skaitā invazīvās skaistumkopšanas, pakalpojumus un rūpīgi seko līdzi drošības un higiēnas prasību izpildei, saņemot tos. Maija motivē savus sekotājus, citus "Latvijas Blogeru un Influenceru asociācijas" biedrus un sabiedrību kopumā rīkoties atbildīgi, sekot līdzi pakalpojumu sniegšanas kvalitātei un atbilstībai prasībām. Vairāki Maijas sekotāji uzdod viņai kā ekspertei jautājumus saistībā ar skaistumkopšanas pakalpojumu drošību, un dalība kampaņā Uzticies pārbaudot! apliecina Maijas apņemšanos saņemt drošus un kvalitatīvus skaistumkopšanas pakalpojumus un veicināt šādu drošu izvēli citos."
12. decembrī notikušajā Covid-19 ierobežojumu noliedzēju mītiņa vidū bija arī pati Armaņeva.
"Mīļie draugi, sekotāji, varbūt arī kādi "nedraugi", skaidroju, kādēļ es šodien biju krastmalā. Es esmu par to, lai mums katram būtu brīva izvēle. Gribu nēsāt masku vai negribu, gribu vakcinēties vai negribu. Lai katram ir brīva izvēle, lai tas nenotiktu piespiedu kārtā," savu nostāju skaidroja Armaņeva.
"Arī izsaku savu viedokli par valdības lēmumiem - haotiskiem, nepaskaidrotiem, neloģiskiem. Šī ir mana nostāja. Vienkārši sēdēt mājās un dalīties "Facebook" es nevaru, man ir jāiet un kaut kas jādara. Es nebaidos to darīt. Es nebaidos izteikt savu viedokli. Ja šī ir tā diena, kad jūs man atsekojat, lūdzu, lai šī būtu tā diena. Jums ir visas tiesības man nepiekrist, bet tomēr esmu par to, lai mums visiem būtu tiesības," piebilda viņa.
Ietekmeles paustos uzskatus drīz vien pēc tam komentēja SPKC, no viņas paustā norobežojoties un uzsverot, ka viņa nav uzskatāma par Slimību profilakses un kontroles centra vēstnesi.