Mūsdienās aizvien vairāk tiek runāts par moderno tehnoloģiju un virtuālās realitātes aizvien pieaugošo nozīmi, taču cilvēki bieži vien līdz galam neizprot, kādas ir šo tehnoloģiju sniegtās iespējas un cik daudzpusīgi tās jau tiek izmantotas. Sarunā ar portālu "Apollo" jauno mediju mākslniece Ieva Vīksne ieskicē šīs jomas aktualitātes un stāsta par to, kā virtuālā un papildinātā realitāte spēj sniegt ne tikai izklaidi, bet arī rīkus ikdienas uzlabošanai.
Kas ir jauno mediju māksla un kā sākās tava darbība šajā laukā?
Mediju māksla, kā jau to izsaka nosaukums, strādā ar dažādiem medijiem - vienkāršākajā šī vārda nozīmē runa ir par tehnoloģijām. Šī nozare ir starpdisciplināra un tās mērķis ir izmantot jau pazīstamus rīkus, lai izmantotu tos mākslas kontekstā. Labs piemērs ir datu vizualizācija, kas, lai arī tiek izmantota zinātniskā kontekstā, var tikt izmantota arī mākslinieciskai jaunradei - viens no maniem pēdējiem darbiem ir saistīts tieši ar datu vizualizāciju trīsdimensionālā vidē.
Paralēli tam es strādāju ar virtuālo realitāti (VR) un augmentēto jeb papildināto realitāti (AR). Esmu pabeigusi Jauno mediju mākslas bakalaura studijas Liepājas Universitātē un tikko sākusi studijas Vidzemes augstskolā, Virtuālās realitātes un viedo tehnoloģiju programmā.
Tas, uz ko studiju laikā diezgan daudz vēršam uzmanību, ir jautājums par to, kā šīs tehnoloģijas, kas mūsu ikdienā ir ienākušas samērā nesen, izmantot lietderīgi, ne tikai izklaidēm, un kāds ir to potenciāls.
Pastāv teorija, kas modulē jauno tehnoloģiju attīstības ceļu - to sauc par Gartera ciklu (Garter cycle). Sākotnēji ar jebkuru jaunu tehnoloģiju ir novērojams tīrs haips, sajūsma par jaunieviesuma eksistenci un tā potenciālo izmantojumu. Tam neizbēgami seko kritums, kurā tehnoloģija zaudē savu sākotnējo pievilcību un rodas jautājums - ko tad patiesībā ar to var iesākt.