Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) atklājis, ka "Rīgas ūdens" uzstādītie skaitītāji rāda kļūdainus datus un uzņēmumam uzlicis uzņēmumam naudassodu. Izrādās, "Rīgas ūdens" arī līdz šim problēmu apzinājies, bet nomainīt skaitītājus apņēmies tikai pēc PTAC aizrādījuma, šovakar, 1. novembrī, vēstīja TV3 raidījums "Nekā personīga".
"Rīgas ūdens" par skaitītāju nepareizajiem rādītājiem bijis informēts gadiem, ziņo "Nekā personīga" (2)
Kā raidījumā skaidroja PTAC direktore Baiba Vītoliņa, sūdzības par ūdens zudumiem un piestādītajiem rēķiniem regulāri bijušas jau vairākus gadus.
"Tā kā mēs esam arī metroloģiskās uzraudzības institūcija, tad mēs saskatījām, ka viens no riska objektiem šajā ķēdītē faktiski ir šie skaitītāji, pēc kuriem tiek noteikts, cik tad iedzīvotājiem kopā būs jāmaksā un tie ir daudzdzīvokļu māju ievades skaitītāji," viņa stāstīja.
PTAC konstatēja, ka 83% no "Rīgas ūdens" skaitītājiem rāda kļūdainus datus. Ja ūdens plūsma ir maza, tad uzskaita mazāk ūdens, nekā iedzīvotāji patērē. Ja plūsma ir liela, tad kļūda ir par sliktu patērētājiem un jāmaksā vairāk nekā reāli izlietots.
PTAC pārbaudei izņēma "Rīgas ūdens" skaitītājus no 28 mājām, no kuriem 23 rādīja nepareizus datus. Izpētītie skaitītāji bija gan veci, gan jauni. No neprecīzajām ierīcēm divas trešdaļas saskaitīja vairāk ūdens. Centrs secināja, ka problēma ir sistēmiska.
"Tie rezultāti ir tādi, ka lielākajā daļā,
tātad no 28 veiktajām pārbaudēm 23 gadījumos šie skaitītāji pārsniedz tās pieļaujamās kļūdas,
tad faktiski neatbilst noteiktajām prasībām, un līdz ar to mēs nevarētu īsti ticēt, ka tie rādītāji, ko skaitītāji uzskaita, ir pareizi," raidījumā sacīja Vītoliņa.
"Rīgas ūdens" PTAC secinājumiem nepiekrita, mēģināja apšaubīt centra nolīgtos skaitītāju pētniekus un meklēja juridiskus argumentus. Patērētāju centrs uzņēmuma uzdeva risināt problēmu un uzlika 1500 eiro sodu.
Kā raidījumā skaidroja Vītoliņa, pārbaužu laikā konstatēts, ka skaitītāji ir netīri, kas varētu būt galvenā problēma.
Ja ūdenī ir daudz cietu daļiņu, skaitītāju ražotājs iesaka uzstādīt filtru. PTAC pētījums liecina, ka iekārtas netīru ūdeni, kas plūst caurulēs pēc remontdarbiem vai ugunsgrēku dzēšanas, saskaita vairāk, nekā tas ir. Taču filtrus "Rīgas ūdens" neuzstādīja - tas būtu pārāk dārgi.
"Uzstādot tikai filtru pirms skaitītāja, netiks atrisināta viņu uzturēšanas problēma. Jautājums ir par to, kurš brauks, tīrīs tos filtrus, cik tas maksās, kādi būs izdevumi, kurā tarifā to iekļaus," "Nekā personīga" skaidroja "Rīgas ūdens" Tehniskā departamenta direktors Gatis Krauze.
PTAC atklājums "Rīgas ūdenim" nav jaunums. No visiem mēraparātiem, ko uzņēmums pats pārbaudījis pagājušajā gadā, 34% atzīti par lietošanai nederīgiem. Teju trešdaļa skaitītāju tika izbrāķēta arī iepriekšējos divos gados,
"Lai tiktu pie precīziem mērījumiem un nodrošinātu atbilstību, bijām spiesti arī mainīt ātrāk, saīsināt šo ūdensskaitītāju lietošanas laiku līdz verifikācijai un pat pēdējos gados jau ņēmām un iepirkām jaunus skaitītājus, un iepriekš verificētos vairs nelikām atpakaļ, lai izbēgtu no šī procenta," sacīja Krauze.
Rīgas pilsētas izpilddirektora pienākumu izpildītāja Iveta Zalpētere "Nekā personīga" sacīja, ka uzņēmumam ir vaicāts, kāda varētu būt šī papildu iekasētā summa, taču atbildes neesot.
Viņa arī piebilda, ka ne vienmēr mērījumi bija par sliktu iedzīvotājiem.
"Rīgas ūdens" apgalvoja, ka rādījumu nobīde ir 5-7% robežās, taču raidījumā neatklāja, cik bieži tā ir lielāka.
"Rīgas namu pārvaldnieks" (RNP) ir lielākais dzīvokļu māju apsaimniekotājs galvaspilsētā. Tajā uzskata, ka precīzāki mājas kopējā patēriņa skaitītāji neatrisinās jautājumu par papildu aili rēķinos par ūdens patēriņa starpību. To pilnībā novērst var tikai tādu skaitītāju uzstādīšana dzīvokļos, kuru rādījumus nevar sagrozīt.
"Tas ir tas jautājums, ko es risināšu arī sarunās ar Rīgas namu pārvaldnieka padomi, ar kuru es tiekos pirmdien, jo manā ieskatā šāda situācija nevar ilgi turpināties,
ir jābūt kādam skaidram piedāvājumam iedzīvotājiem, lai mēs katrs viens saprastu, tieši par ko mēs maksājam, un būtu jāmaksā par to, ko mēs saņemam," raidījumā pauda Zālpētere.
Ja iedzīvotājiem ir aizdomas, ka viņu mājās pie ūdens patēriņa starpības vainojams kļūdains "Rīgas ūdens" skaitītājs, viņi var pieprasīt mērierīci pārbaudīt un apstrīdēt rēķinus. Taču pirms pārbaudes skaitītāju iztīra, līdz ar to pazūd pierādījumi, ka skaitītājs kļūdās. Šo kārtību PTAC ierosinājis mainīt.
Valdība jau pirms gada Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai uzdeva izvērtēt, vai ūdens filtru uzstādīšanu dzīvokļu namos nebūtu jāpadara par obligātu. Izvērtējums solīts pēc diviem gadiem.
Šogad galvaspilsētas ūdensapgādē 50 mājām uzstādīti jauni ultraskaņas skaitītāji. Tādus drīzumā uzstādīs 340 lielākajos Rīgas daudzdzīvokļu namos un nākamgad pārējiem 19 tūkstošiem ēku.