Šodienas redaktors:
Marina Latiševa

Latvijā radīts maksājumu rīks, kas ļauj interneta veikaliem būt tikpat ērtiem kā "Amazon"

Foto: Unsplash

Interneta veikals "Amazon", kas piedāvā ļoti ātru un ērtu iepirkšanos tīmeklī, ir labi zināms visā pasaulē. Nu arī Latvijas tirgū ir parādījušies spēlētāji, kas vēlas padarīt iepirkšanās pieredzi ātrāku un ērtāku, tādēļ Latvijā ir radīts risinājums, kas ievērojami uzlabo iepirkšanās pieredzi un ļauj tirgotājiem uzlabot savus pārdošanas rādītājus.

1995. gads Latvijā bija laiks, kad mēs vēl apguvām daudz ko jaunu, ko sniedz Rietumu pasaule – no turienes Latvijā ienāca dažādas tendences vairākās jomās, kas vēl gadus iepriekš, esot Padomju Savienības sastāvā, nebija pieejamas. Arī internets bija sava ceļa sākumā. Tikmēr pasaulē šajā laikā dzima "Amazon", kas startēja kā tīmekļa veikals grāmatām.

Jau 1999. gadā "Amazon" kļuva par lielāko tirdzniecības platformu internetā, kā arī – preču klāsts tika papildināts ar elektroniku, rotaļlietām un daudz ko citu. Gadiem ejot, “Amazon” ir kļuvis par īstu veiksmes stāstu, kā no neliela grāmatu pārdošanas biznesa radīt vairāk nekā triljonu dolāru vērtu uzņēmumu, kas pasaulē nodarbina simtiem tūkstošu darbinieku. Veiksmes stāsta pamatā ir divi vārdi – ātrums un vienkāršība.

Tieši tas arī ļauj interneta veikalam turpināt savu attīstību. Būtiski piebilst, ka "Amazon" sniegtā pieredze ietekmē arī to, kā cilvēki skatās uz iepirkšanos citos interneta veikalos. Ja gaidāmā pieredze neatbilst pircēja prasībām, nereti pircējs vienkārši var neiegādāties kāroto preci konkrētajā interneta veikalā vai pasūtīt to citur.

Kā ir ar situāciju Latvijā? Sekojot pircēju vēlmēm un pētot labākos piemērus pasaulē, Latvijā ir radīts jauns e-komercijas risinājums, kas nodrošina reģiona interneta veikaliem iespēju sniegt saviem pircējiem ātrāku, ērtāku un drošāku iepirkšanās pieredzi un palielināt pabeigto pirkumu skaitu savā interneta veikalā. Intervijā portālam TVNET e-komercijas rīka "Klix" produkta vadītājs Eduards Timofejevs uzsver: lai gan šis gads ir ieviesis pārmaiņas daudzās dzīves jomās, tajā skaitā veidā, kā iepērkamies, jau pirms Covid-19 bija skaidrs, ka iepirkšanās arvien vairāk notiks digitālajā vidē.

"Protams, Covid-19 un ar to saistītie ierobežojumi interesi par e-komerciju īsā laikā palielināja vēl vairāk, martā interesei pieaugot pat par 10 reizēm. Tāpat, runājot ar Citadeles esošajiem un "Klix" potenciālajiem klientiem, redzam, ka uzņēmēji daudz lielāku uzmanību velta e-komercijas sakārtošanai un uzlabošanai un ir gatavi investēt e-komercijas attīstībā," saka Timofejevs.

Lai gan Covid-19 radīja pastiprinātu interesi par e-komerciju, "Klix" idejas pirmsākumi ir meklējami pat vairāk nekā gadu pirms pandēmijas sākuma.

"Bija skaidrs, ka e-komercija kļūs arvien aktuālāka un arvien vairāk pirkumu tiks veikti tiešsaistē, tādēļ tika izveidota neliela komanda, kas sāk ar reģiona tirgus un lietotāju vajadzību izpēti. Tika veiktas vairāk nekā 2000 lietotāju un tirgotāju intervijas gan tiešsaistē, gan klātienē. Apkopojot visu šajā procesā iegūto informāciju, secinājām, ka pastāv problēma, kas skar un negatīvi ietekmē gan pircējus, gan pārdevējus. Noskaidrojām, ka tiešsaistes pirkumu gadījumā līdz divām trešdaļām pirkuma grozu tiek pamesti, pircēja interesi nepārvēršot veiksmīgā pirkumā.

Identificējot problēmu tirgotāju pusē, dziļāk pētījām arī lietotāju uzskatus, secinot, ka tikai 12% gadījumu pircēji ir pilnībā apmierināti ar iepirkšanās un pirkumu apmaksas pieredzi.

Viens no piemēriem, kas tika minēts kā ideāla iepirkšanās pieredze, bija tieši "Amazon", "Ebay", "Aliexpress". Pircēji novērtē, ka ir viens risinājums, kas ļauj ātri, ērti un vienkārši iepirkties pie dažādiem tirgotājiem," saka Timofejevs.

Cilvēki ir noguruši no neskaitāmām parolēm un lietotājvārdiem dažādos interneta veikalos un risinājumos, tādēļ internetveikalu pircēji Baltijā līdz pat 80% gadījumu izvēlas iepirkties kā nereģistrēti lietotāji, neizveidojot savu profilu, bet katru reizi pildot garas formas ar visu pirkuma veikšanai nepieciešamo informāciju.

"Lai gan cilvēki daudz ko iegādājas ārzemju veikalos, piemēram, "Amazon", tomēr daudzas lielākas, vērtīgākas, kā arī ātrāk nepieciešamas preces joprojām tiek iegādātas vietējos veikalos. Līdz ar to veidojas plaisa – cilvēki ir pieredzējuši ātru un ērtu iepirkšanās pieredzi citās vietās un līdzīgas ekspektācijas uzstāda arī attiecībā uz vietējiem veikaliem, taču diemžēl gana bieži tās netiek piepildītas. “Klix” ir radīts, ņemot vērā pircēju vēlmes un prasības, kā arī tirgotāju biznesa vajadzības. Protams, ka tika pētīti dažādi risinājumi, kas darbojas citur pasaulē, mācoties no citu sasniegumiem un pieļautajām kļūdām," skaidro Timofejevs.

Jautāts, cik daudz Latvijas uzņēmumi izmanto "Klix" un vai arī ir kādi ārzemju uzņēmumi, kas izmanto šo rīku, Timofejevs norāda, ka šobrīd galvenais fokuss ir uz Latviju un Lietuvu, vēlāk paplašinoties Igaunijā un, iespējams, arī citos tirgos.

"Pašlaik Latvijā mūs izmanto vairāk nekā 30 partneri, to vidū arī Jaunais Rīgas teātris, "Sony Centrs", "Spirits and Wine", "Liberi", kā arī daudzi citi. Vairāk nekā 20 veikali šobrīd ir procesā, lai ieviestu "Klix". Turpinām augt un jau tuvākajā laikā plānojam būt vairāk nekā 50 tiešsaistes veikalos," saka Timofejevs.

Tiek norādīts, ka arvien vairāk cilvēku sāks un turpinās aktīvi izmantot iepirkšanos internetā. "Pandēmijas sākumā bija ļoti ierobežotas iespējas iepirkties klātienē, kas tiešsaistes pirkumiem piesaistīja pircējus, kas līdz šim pirkumus veica, fiziski ejot uz veikalu. Nereti, nonākot e-komercijas vidē, cilvēki ir šokā, cik daudz informācijas tiek prasīts, lai veiktu pirkumu, salīdzinot ar pirkumu veikalā," saka Timofejevs.

Tādēļ "Klix" uzdevums ir apvienot drošību ar ērtību visiem saprotamā veidā. "Vēlamies piedāvāt vietējiem tirgotājiem un pircējiem vienkāršotu iepirkšanās pieredzi, kas ļautu pircējam ar pāris klikšķiem iepirkties visos veikalos, kur pieejams "Klix". Šādā gadījumā vairs nebūtu jāatceras neskaitāmas paroles un lietotājvārdus vai neskaitāmas reizes jāpilda garas formas," pauž Timofejevs.

"Kli”" ieviešana ir izdevīga arī pārdevējam, jo gadījumā, ja pircējs ir ieinteresēts precē vai pakalpojumā un ir gatavs to iegādāties, ar pāris klišķiem to ir iespējams īstenot. Ērtāka un ātrāka apmaksa tiešā veidā ļauj palielināt veikala pārdošanas apjomus, samazinot pamesto pirkumu īpatsvaru un palielinot veiksmīgi apmaksāto pirkumu skaitu. Lai atvieglotu "Klix" ieviešanu, tiek piedāvātas vienkāršas integrācijas iespējas un pasaulē populārajām e-komercijas platformām arī spraudņi (plug-in), kas ļauj "Klix" ieviest bez sarežģītām integrācijām, nodrošinot iespēju "Klix" ieviest arī cilvēkiem bez IT zināšanām.

Papildus obligāto personas datu aizsardzības un karšu maksājumu apstrādes prasību izpildei "Klix" rūpējas par visaugstākajiem drošības standartiem arī citos aspektos, rūpīgi izvērtējot katra tirgotāja spējas pildīt savas saistības ar klientiem. "Klix" nodrošina klientiem iespēju veikt drošus pirkumus bez savu karšu datu nodošanas tirgotājiem, kā arī iespēju pārvaldīt savu datu glabāšanu dažādās ierīcēs.

"Attiecīgi – ja tirgotājs piedāvā apmaksu ar "Klix", tas nozīmē, ka tas ir pārbaudīts tirgotājs, pie kura var droši iepirkties.

Šobrīd produkta attīstības komanda izaugusi līdz septiņiem cilvēkiem. "Mēs ļoti aktīvi strādājam, lai maksimāli automatizētu risinājuma darbību un komanda darbu ieguldītu aktivitātēs ar augstu pievienoto vērtību," skaidro Timofejevs. "Esmu lepns par komandas paveikto un ticu, ka "Klix" kļūs par jauno reģiona iepirkšanās standartu, atvieglojot iepirkšanos tiešsaistē un palīdzot tirgotājiem uzlabot sava biznesa rādītājus."

Jautāts, vai latviešu uzņēmumi var radīt kādus rīkus, kas ir spējīgi konkurēt ar tehnoloģiju gigantiem, Timofejevs pauž pārliecību, ka jā, to noteikti var darīt un noteiktās nozarēs daudzi to jau dara. "Vietējā tirgū jau šobrīd ir vietējie spēlētāji, kas šeit konkurē ar pasaules gigantiem, taču, ja ir laba ideja, kurai ir pieprasījums, komanda, kas spēj to realizēt, pasniegt un pārdot, ir iespējams iekarot arī plašākus tirgus. Kompānijas "Printful", "Printify", "Mintos", "Lokalise" un "Sonarworks" ir pierādījušas, ka ir iespējams atrast savu nišu, kurā nokļūt starp savas nozares vadošajiem spēlētājiem. Mēs strādājam, lai īstenotu savu vīziju par ātrāku, ērtāku un drošāku iepirkšanās pieredzi internetā," noslēdz Timofejevs.

Raksts tapis sadarbībā ar banku Citadele

Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu