Nesen sociālajos tīklos un dažādos laikrakstos tika sacelts tracis, ka automašīnām būšot jauni nodokļi, kas sabiedrībā raisīja skaļas diskusijas. Vai brēka ir pamatota un sagaidīsim jaunus nodokļus? Uz šiem un citiem jautājumiem atbild Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.
"Cilvēkiem nevajadzētu uztraukties." Vai tiešām nodokļu slogs auto īpašniekiem kļūs lielāks?
"Brēka ir sacelta nepamatoti, un tā ir balstīta uz sava veida populismu bez faktiem. Tas, ko mēs redzam, ir priekšlikumi, kas nav apstiprināti, vēl nekas nav izskatīts valdības līmenī. Tā ir tikai priekšlikumu kopa uz tālāku virzīšanu, nevirzīšanu, pārskatīšanu, un tur briesmu lietas iekšā nav. Cilvēkiem nevajadzētu uztraukties, ka viņi rīt nevarēs pārvietoties ar to mašīnu, ar kuru šodien brauc," potenciāli satrauktos autobraucējus mierina Andris Kulbergs.
Tai pašā laikā viņš raidījumam "Zebra" norāda, ka pārmaiņas būs, jo Latvija ir Eiropas Savienības dalībvalsts un līdz ar to arī mums ir saistības samazināt CO2 izmešus konkrētā apjomā, konkrētā termiņā. Kā tas notiks? Viena no iespējām ir atjaunināt Latvijas autoparku, kurš ir samērā vecs.
Auto asociācija Andra Kulberga personā norāda, ka, pirmkārt, ir priekšlikums mainīt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli, ko autobraucēji maksā reizi gadā, veicot sava transportlīdzekļa tehnisko apskati. Proti, no nākamā gada visas mašīnas ir jāklasificē pēc jauna patēriņa un izmešu mērīšanas metodikas, ko zinām kā WLTP. Ar to gan patēriņa, gan izmešu mērījumi ir pietuvināti reālajiem apstākļiem un rādītāji līdz ar to ir augstāki, nekā līdz šim laboratorijā ar dažādām "viltībām" un procedūras nepilnībām iegūtie NEDC rādītāji. Kulbergs gan norāda, ka izmaiņas tiktu veiktas tikai klasifikatoros un nevienam nekas vairāk nebūtu jāmaksā.
Lai vai kā, nodokļu izmaiņas tiem, kuri ar darba mašīnu brauc arī mājās, ir minimālas, savukārt CO2 izmeši ir tik lieli, cik tie ir. Lielākās neskaidrības ir ap nodokļiem, kas būs, lietotas mašīnas ievedot Latvijā.
Kulbergs skaidro, ka šāda nodeva, kas tiek piemērota, veicot pirmo reģistrāciju, Lietuvā ir jau no 1.jūlija un būtībā nav nekas dramatisks. Tās galvenais mērķis ir panākt, lai valsts netiktu piesārņota ar nobrauktiem, veciem automobiļiem, kuru dzīves pēdējais posms būtu šeit un šeit tad arī būtu jārūpējas par to utilizāciju.
Pēc Auto asociācijas prezidenta teiktā, naudas summas, par kurām šajā priekšlikumā ir runa, nav astronomiskas. Tie ir aptuveni 200 - 300 eiro un vairāk domāti veco dīzeļauto skaita samazināšanai. Kulberga viedoklim konceptuāli piekrīt arī lietoto auto tirgotājs no Talsiem, Armands Grīva. Viņa ieskatā tie daži simti eiro lietota auto pircējam nebūs pietiekams stimuls, lai viņš dotos uz salonu pirkt jaunu mašīnu.
Vai nodokļu izmaiņu priekšlikumi tiks izskatīti, apstrādāti un ieviesti dzīvē, rādīs laiks. Jo pagaidām, kā jau minēts sākumā, tie ir tikai priekšlikumi un idejas. Bet arī Auto asociācijai pašai ir versijas par vēlamām izmaiņām auto nodokļu sistēmā, tostarp tā aicina ieviest zemu izmešu auto kategoriju ar CO2 izmešiem līdz 115 g/km, nevis īpaši izcelt tikai elektromobiļus, kas ir dārgi un reti kuram pircējam Latvijā pa kabatai.
Vairāk par šo tēmu no auto nozares pārstāvju un auto tirgotāju viedokļa skaties Zebra sižetā.
Seko Apollo arī Instagram - viss aizraujošais, skaistais un svarīgais vienuviet!