Politiķi nesniedz skaidru atbildi, kā nomaksāt obligāti prasīto sociālo nodokli, ja gadījuma darbos ienākumi nav tik lieli.
"Mūsu kaimiņvalstīs, kas arī nesen ieviesušas šādas lietas, tās darbavietas ir konsolidētas tā, lai katra darba vieta būtu tik vērta, lai viņa vismaz minimālo algu var izmaksāt. Tas jau ir tīri darba organizācijas jautājums," saka Dālderis.
"Es ļoti ceru, ka valdībai būs kādi risinājumi," par zemi atalgoto sociālajām iemaksām atbild Saeimas Budžeta un finanšu komisijas priekšsēdētājs Mārtiņš Bondars (A/P) un piebilst, ka viņam par to grūti spriest, kamēr izmaiņas nav iesniegtas Saeimā.
Labklājības ministrija pašlaik vēl domā, kam ļaut nemaksāt ikmēneša minimālo sociālo nodokli 170 eiro apmērā. Gandrīz droši, ka no tā izbēgs studenti, pensionāri un ieslodzītie.
Valdības partiju starpā pagaidām vēl nav pilnīgas vienprātības par visām nodokļu izmaiņām. Neskaidrības ir, piemēram, par ģimeņu atbalsta pasākumiem. Par tiem tikai nesen uzstājīgi sāka runāt Jaunā konservatīvā partija, atsakoties no 500 eiro neapliekamā minimuma, ko solīja vēlēšanās.
"Mēs vēl neredzam neko uz ģimenēm ar bērniem [orientētu], un tam būs jābūt budžetā, pat ja tas nozīmē, ka tas budžeta deficīts ir nevis 3,9%, bet 4,1%," saka Saeimas deputāts Gatis Eglītis (JKP).
Apspriestā ģimenes valsts pabalsta celšana varētu prasīt vairāk nekā 80 miljonus eiro, atzīmē Zakatistovs. Tādēļ vēl notiek diskusijas vai šīs izmaksas nekompensēt, atsakoties no kādiem ienākuma nodokļa atvieglojumiem.
Fiskālās disciplīnas padomē, kas uzrauga, lai valsts netērētu daudz vairāk nekā iekasē nodokļos, atzīmē, ka jābūt uzmanīgiem ar valsts parāda audzēšanu. Tas jau pašlaik no trešdaļas pret iekšzemes kopproduktu pieaudzis līdz 50%.
"Tas nenozīmē, ka mēs momentā aicinām atteikties no parāda pieauguma, tikai jāpatur prātā, ka valsts atbalsts, kas veidojas uz deficīta rēķina, tam jābūt efektīvi ieguldītam," saka fiskālās disciplīnas padomes vadītāja Inna Šteinbuka.
Par jaunā nodokļu piedāvājuma mīnusu Fiskālās disciplīnas padome uzskata, ka tas tāpat kā iepriekšējās reformas nepalielina budžeta ieņēmumus kopumā. Un šajā ziņā Latvija atpaliek no kaimiņvalstīm.