Saistībā ar Eiropas Savienības (ES) Mobilitātes pakotnes prasībām no ceturtdienas starptautisko kravu autopārvadātājiem būs jāatgriežas mājās vai uzņēmuma reģistrācijas valstī ik pēc četrām nedēļām, aģentūru LETA informēja Autotransporta direkcijas pārstāve Lilita Pelčere.
Starptautisko kravu autopārvadātājiem reizi četrās nedēļās būs jāatgriežas reģistrācijas valstī
Viņa norādīja, ka stāsies spēkā izmaiņas attiecībā uz autovadītāju darba un atpūtas laika organizēšanas kārtību, kas paredz, ka autovadītājiem, kuri veic starptautiskos kravu pārvadājumus, būs jāatgriežas mājās vai uzņēmuma reģistrācijas valstī ik pēc četrām nedēļām.
Atbilstoši Mobilitātes pakotnes noteikumiem, kas publicēti ES oficiālajā vēstnesī, autopārvadājumu uzņēmumiem ir jāpārplāno darba organizācija tā, lai autovadītāji no ārvalstu braucieniem varētu atgriezties mājās vai uzņēmuma reģistrācijas valstī ik pēc četrām nedēļām.
Autovadītājiem, atrodoties ārvalstīs, četru nedēļu periodā divas nedēļas pēc kārtas būs iespēja izmantot saīsināto iknedēļas atpūtas laika posmu (24 stundas), bet visa mēneša laikā vismaz diviem jābūt regulārajiem atpūtas laika posmiem (45 stundas). Ja autovadītājs izmantos saīsināto atpūtas laika posmu divas nedēļas pēc kārtas, darbs būs jāorganizē tā, lai viņš atgrieztos mājās pirms nākamā regulārā atpūtas laika posma. Līdz šim saīsināto iknedēļas atpūtas laika posmu varēja izmantot katru otro nedēļu.
Noteikumi paredz arī to, ka autovadītājs varēs pārtraukt iknedēļas atpūtas laika posmu (gan saīsināto, gan regulāro) ne vairāk kā divas reizes gadījumos, ja transportlīdzeklis tiek pārvadāts ar prāmi vai vilcienu ar nosacījumu, ka vadītājam būs pieejama guļvieta. Pārtraukt atpūtu varēs, lai veiktu citas darbības līdz vienai stundai, piemēram, ja nepieciešams automašīnu nogādāt uz prāmja. Turklāt pārtraukt regulāro atpūtas laika posmu varēs gadījumā, ja prāmja vai vilciena paredzamais brauciena ilgums ir vismaz astoņas stundas. Tāpat noteikts, ka regulāro atpūtu (45 stundas) automašīnas kabīnē pavadīt nedrīkstēs.
Pēc 18 mēnešiem pakāpeniski stāsies spēkā arī citi noteikumi, piemēram, izmaiņas nosacījumos attiecībā uz autovadītāju minimālo atalgojumu, tahogrāfu izmantošanas kārtībā, ES kravu autopārvadājumu tirgus piekļuves nosacījumos, kā arī autovadītāju darba norīkošanā un kontroles procedūrās.
Jau ziņots, ka Eiropas Parlamenta (EP) deputāti 8.jūlijā bez grozījumiem apstiprināja tā saukto "mobilitātes paketi" - trīs tiesību aktus, kurus ES dalībvalstu ministri pieņēma šogad aprīlī. Politiskā vienošanās ar ES Padomi bija panākta 2019.gada decembrī.
Jaunie noteikumi attiecas uz transportlīdzekļu vadītāju norīkošanu darbā uz ārvalstīm, braukšanas un atpūtas laikiem un kabotāžu - kravu pārvadājumi, ko dalībvalstī īslaicīgi veic ārvalstu pārvadātāji. Noteikumu mērķis ir novērst konkurences izkropļojumus autotransporta nozarē.
Pēc Eiropas Komisijā skaidrotā, jaunie noteikumi kravas automobiļu vadītājiem garantēs labākus atpūtas apstākļus un ļaus vairāk laika pavadīt mājās. Uzņēmumiem pārvadājumu grafiks būs jāplāno tā, lai transportlīdzekļu vadītāji, kas veic starptautiskus kravu pārvadājumus, varētu regulāri atgriezties mājās. Ja atpūtas laiks jāpavada ārpus mājām, uzņēmumam būs jāsedz naktsmītnes izdevumi.
Savukārt Latvija nav apmierināta ar EP apstiprināto regulējumu kravas autotransporta nozares reformai, jo uzskata, ka tas ir pretrunā ar ES klimata, ceļu satiksmes drošības un vienotā tirgus politikām. Satiksmes ministrijas pārstāve Vineta Kleine skaidroja, ka regulējuma pārskatīšanas sākotnējais mērķis, ko atbalstīja arī Latvija, bija precizēt un pilnveidot spēkā esošo regulējumu, tostarp autovadītāju sociālos standartus, kā arī nodrošināt autotransporta sektora efektivitāti un ilgtspējību. Tā pārskatīšanas mērķis bija arī īstenot vienmērīgu un efektīvu ES vienotā tirgus funkcionēšanu, atceļot atsevišķu dalībvalstu ieviestos nacionālos ierobežojumus.