Veicot pastiprinātu televīzijas un radio programmu monitoringu kopš priekšvēlēšanu aģitācijas perioda sākuma, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) sākusi vēl trīs pārbaudes lietas par iespējamiem priekšvēlēšanu aģitācijas noteikumu pārkāpumiem AS "TV Latvija" un SIA "Baltkom radio" pirms Rīgas domes vēlēšanām.
NEPLP un KNAB sāktas vairākas pārbaudes par iespējamiem priekšvēlēšanu aģitācijas noteikumu pārkāpumiem
Kā aģentūra LETA uzzināja NEPLP, divas sāktās pārbaudes lietas saistītas ar iespējamu slēptas priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanu raidījumā "Nacionālais interešu klubs", kas tiek pārraidīts programmā "RīgaTV 24".
Iespējama slēpta priekšvēlēšanu aģitācija konstatēta vairākās epizodēs - gan izvietojot raidījumā vizuālus elementus ar konkrētu politisko spēku logo, iesaistot aģitatorus, gan redakcionāli nenodrošinot dažādu politisko spēku atspoguļojuma līdzsvaru, neatļauti popularizējot divu politisko spēku, partijas "Gods kalpot Rīgai" un vēlēšanu apvienības Attīstībai/Par!, "Progresīvie" deputātu amata kandidātus, nodrošinot šiem politiskajiem spēkiem proporcionāli daudz lielāku pārstāvniecību konkrētajā raidījumā.
Viena no pārbaudēm sākta saistībā ar konstatēto raidījumos "Septiņas dienas un naktis" un "Rīts Baltkomā", kas tiek pārraidītas "Baltkom radio", kurā iespējama slēpta priekšvēlēšanu aģitācija izpaudusies, redakcionāli nenodrošinot dažādu politisko spēku atspoguļojuma līdzsvaru, bet gan neatļauti popularizējot partijas "Gods kalpot Rīgai" deputātu kandidātus, nodrošinot viņiem proporcionāli daudz plašāku pārstāvniecību savā programmā.
Par sāktajās pārbaudēs atklāto NEPLP ir informējusi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB).
Padomes loceklis Jānis Eglītis pauda, ka Priekšvēlēšanu aģitācijas uzdevums ir nodrošināt iespēju paust un uzzināt informāciju par kandidātiem, partijām un to politisko piedāvājumu.
Vienlaikus, ja aģitācija tiek slēpta, tā nozīmē negodīgu politisko konkurenci un iespējas manipulēt ar vēlētāju gribu.
Viņš arī norādīja, ka mediji ir redakcionāli neatkarīgi, tomēr vienlaikus tiem ir pienākums ievērot augstus žurnālistikas profesionalitātes un ētikas standartus, kā arī Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteikto.
NEPLP atgādina, ka priekšvēlēšanu aģitācijas uzdevums ir nodrošināt iespēju sabiedrībai saņemt vispusīgu informāciju par deputātu kandidātiem, deputātu kandidātu sarakstiem, politiskajām partijām, politisko partiju apvienībām un vēlētāju apvienībām pirms vēlēšanām. Slēpta priekšvēlēšanu aģitācija ir aizliegta.
NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš akcentēja, ka šāda veida pārkāpumi var ietekmēt Rīgas domes vēlēšanu rezultātus, kas ir nepieļaujami demokrātiskā sabiedrībā.
NEPLP uzdevums ir uzraudzīt likuma ievērošanu un ātri reaģēt uz pārkāpumiem.
NEPLP aicina medijus ievērot Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu un Padomes izstrādātās "Vadlīnijas elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma piemērošanai, veidojot ziņu, informatīvi dokumentālos un diskusiju raidījumus, it īpaši priekšvēlēšanu laikā".
Deputātu kandidātu aicināšanai uz raidījumu ir jābūt pamatotai un jāatturas šīs personas izmantot kā viedokļu līderus, ekspertus vai notikumu galvenos komentētājus palielinot konkrēto kandidātu publicitāti.
NEPLP informē, ka savas kompetences ietvaros turpinās uzraudzīt elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības atbilstību likumā noteiktajam, kā arī uzsver, ka par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas vai uzskaites kārtības neievērošanu tiem paredzēta atbildība Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 35. panta otrajā daļā. Par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas vai uzskaites kārtības neievērošanu elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības jomā piemēro naudas sodu fiziskajai personai no 10 līdz 100 naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai - no 100 līdz 1420 naudas soda vienībām. Vienas naudas soda vienības vērtība pašlaik Latvijā ir noteikta 5 eiro.
Savukārt KNAB patlaban sāktas piecas pārbaudes par iespējamiem priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumiem, tostarp saistībā ar iespējamu neatļautu pašvaldības kapitālsabiedrības administratīvo resursu izmantošanu, aģentūra LETA noskaidroja KNAB.
Kopumā pārbaudes saistītas ar signāliem par priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumiem vides reklāmās un internetā. Ņemot vērā, ka minētās pārbaudes patlaban vēl nav pabeigtas, KNAB plašākus komentārus nesniedz.
Latvijas Televīzija ziņoja, ka "Saskaņa", iespējams, izmantojusi pašvaldības uzņēmuma "Rīgas namu pārvaldnieka" (RNP) Austrumu iecirkņa telpas partijas priekšvēlēšanu sapulcei. RNP apstiprināja, ka pēc dienesta pārbaudes sācis disciplinārlietu pret vairākiem uzņēmuma darbiniekiem. Starp šiem pieciem darbiniekiem ir arī iecirkņa "Austrumi" vadītājs, "Saskaņas" biedrs Jānis Vaitkevičs.
KNAB aģentūrai LETA atgādināja, ka priekšvēlēšanu aģitācijas periods pirms gaidāmajām Rīgas domes ārkārtas vēlēšanām ilgst no 7. jūlija līdz vēlēšanu dienai, kas ir 29. augusts. Ja iedzīvotāji saskata iespējamus priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumus, piemēram, deputāta kandidāta un partijas slavinošas vai nomelnojošas publikācijas, kurām turklāt nav norādīts aģitācijas materiāla apmaksātājs, ir jāziņo KNAB.
To iespējams darīt vairākos veidos, tostarp mobilajā lietotnē "Ziņo KNAB" vai arī zvanot KNAB diennakts bezmaksas uzticības tālrunim 8000 20 70.