Auto tehnisko apskati no nākamā gada rudens teorētiski varētu veikt privāti uzņēmumi, taču realitāte var izrādīties cita. Konkurences padome pauž bažas par konkursa rezultātiem, bet Auto Asociācija brīdina, ka brīvā tirgus ideja, ko vēlas panākt valdība, var nerealizēties, vēstī "ReTV".
ReTV: Auto tehnisko apskati no nākamā gada rudens varētu veikt privāti uzņēmumi, taču realitāte var izrādīties cita - Konkurences padome pauž bažas (1)
Tagad auto servisiem būs iespēja pieteikties tehniskās apskates veikšanai, taču lielākas priekšrocības būs jau esošajiem pakalpojuma sniedzējiem.
Mērķis ir paplašināt tehnisko apskašu staciju tīklu. Tiesa, paplašināšanās attieksies tikai uz Rīgu, reģionos viss paliks pa vecam.
Otrs mērķis ir ļaut privātajiem uzņēmumiem iesaistīties transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa tirgū. Šeit sākās problēmas. Šobrīd tehniskās apskates veic četri CSDD akreditēti uzņēmumi, un jaunajiem pretendentiem konkurēt ar jau esošajiem pakalpojuma sniedzējiem būs grūti.
"Jaunajiem pakalpojumi sniedzējiem būs ierobežotas iespējas piedalīties. Un otrs, likums jau aizliedz tajā piedalīties remontētājiem. Citās valstīs šādu ierobežojumu nav," stāsta Konkurences padomes priekšsēdētāja amata vietas izpildītājs Jānis Račko.
Līdzīgu viedokli pauž Auto Asociācija.
"Process ir balstīts jau uz esošajiem uzņēmumiem, kas, ko liela daļa sabiedrības nezina, jau ir privāti uzņēmumi," skaidro Auto Asociācijas prezidents Andris Kulbergs.
Arī fakts, ka publisks iepirkums paredzēts uz desmit gadiem, rada bažas par pakalpojuma sadārdzināšanos.
Risinājums veiksmīgas rīcibas plānam ir novērojams citās Eiropas valstīs.
"Holandē šī tehnisko apskašu mijiedarbība ar servisiem ilgst jau gadiem. Tur neviens serviss neiedomātos to atvērt un nepiedāvāt tehniskās apskates pakalpojumu," turpina Kulbergs.
Pretendentu konkursu paredzēts izsludināt līdz nākamā gada septembrim. Jautājums, vai tiem uzņēmumiem, kas šobrīd, sadarbībā ar CSDD, veic tehniskās apskates, būs priekšrocības, un vai gaidāms cenu kāpums. Konkurences padome sola šiem aspektiem sekot.
Portāls "Apollo" jau vēstīja, ka Valdība otrdien, 11. augustā, atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) priekšlikumu noteikt, ka Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD) automašīnu tehniskās apskates pakalpojumu jāiepērk, nevis jānodrošina pašai.
Informatīvajā ziņojumā par tehniskās apskates pakalpojuma attīstību 2021.-2030.gadam teikts, ka CSDD arī turpmāk veiks transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati, tomēr tehniskās kontroles pakalpojumu iepirks Publisko iepirkumu likumā noteiktā kārtībā, vienlaicīgi katrā tehniskās apskates stacijā nodrošinot tehniskās apskates procesa uzraudzību, kā arī normatīvos noteikto maksājumu iekasēšanu un valsts deleģēto funkciju izpildi.
Tehniskās apskates procesa uzraudzību CSDD nodrošinās, uzturot valsts transportlīdzekļu un to vadītāju reģistru, realizējot komersantu darbības kontroles pasākumus, uzturot videonovērošanas sistēmas, nodrošinot tehniskās kontroles inspektoru apmācību un atestāciju un citus uzraudzības procesus, kā arī veicot tehniskās kontroles uz autoceļiem.
Tāpat CSDD nodrošinās maksas iekasēšanu par tehnisko apskati atbilstoši Ceļu satiksmes likumam izdotajos MK noteikumos paredzētajā apmērā visās tehniskās apskates stacijās un no šīs naudas maksās komersantiem par tehniskās kontroles veikšanu un finansēs tehniskās apskates uzraudzības funkcijas.
Savukārt iepirkuma priekšmets būs tehniskās kontroles pakalpojums, kura pasūtītājs būs CSDD un kuru komersantam būs tiesības veikt noteiktā reģionā.
SM ieskatā publisko iepirkumu principu piemērošana padarīs caurskatāmu un objektīvu uzņēmēju ienākšanu transportlīdzekļu tehniskās kontroles pakalpojuma tirgū un veicinās privāto komersantu iesaisti saimnieciskajā darbībā.
Seko Apollo arī Instagram - viss aizraujošais, skaistais un svarīgais vienuviet!