Uz plāniem procesu uzlabot norāda arī Dagnija Kalniņa: “Mēs esam vērtējuši arī šos piesārņojuma līmeņus, un, mūsuprāt, viņi šobrīd nav kritiski. Un, ja mēs skatāmies arī uz rītdienu, mums, protams, ir jāvērtē to, kas ir tā prioritāte. Pārrunājot ar Vides pārvaldi šos jautājumus, tas, ko mēs esam plānojuši tuvākajā laikā, un par ko mēs viņus esam informējuši, ka mēs monitorēsim šo situāciju. Proti, mēs veiksim maksimāli iespējami precīzus mērījumus, lai noteiktu, kā šī piesārņojuma slodze mainās. Jo viņa ir ļoti mainīga atkarībā no tā, kāda ir lietus ūdens plūsma. Un tad atbilstoši šiem rezultātiem arī tiks pieņemti tālākie risinājumi.”
Uz klimata pārmaiņu fona ar līdzīgām problēmām saskaras virkne Eiropas pilsētu.
Kanalizācijas sistēmu pārbūve ir ārkārtīgi dārga vai pat neiespējama, tādēļ daudzviet Eiropā kā risinājums kalpo, piemēram, dažāda veida zaļo zonu ierīkošana, tostarp, starp ielu un ietvi. Tās uzsūc lietus ūdeni un aizkavē tā nonākšanu kanalizācijā. Arī Eiropas Komisija aicinājusi dalībvalstīm dot priekšroku tieši zaļās infrastruktūras risinājumu ieviešanai, nevis ieguldīt naudu kanalizācijas pārbūvē. Šiem nolūkiem no nākamā gada Latvijā būs pieejams Eiropas fondu finansējums.
“Šis noteikti varētu būt viens no pasākumu veidiem, kādu varētu finansēt. Ar zaļo infrastruktūru tad būtu jāsaprot tāda veida pasākumi kā papildus apzaļumotās teritorijas, arī, iespējams, jumti, kādi citi publiskās infrastruktūras objekti, kas ļautu akumulēt lietus ūdeni uz laiku - kā sūklis uzsūc, un pēc tam tad lēnām tas izdalās,” saka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valsts sekretāra vietniece Alda Ozola.
Lietus ūdens uzkrāšana un novadīšana sistēmas izveide kopā ar plašu zaļo zonu paredzēta nesen sāktajā Skanstes teritorijas revitalizācijas projektā. Bet citu pietiekami konkrētu plānu Rīgai pagaidām nav.
Lai būtiski mainītu situāciju, nepieciešams politisks lēmums, ko nevar pieņemt, kamēr Rīga ir bez vēlētas varas.
Valsts vides dienests šobrīd analizē situāciju arī citās Latvijas pilsētās – to notekūdeņu novadīšanas apjomus, un pēta tos kopsakarā ar lietus pārgāzēm un avārijas risinājumu izmantošanu. Vides dienests neizslēdz, ka citur varētu atklāties nepatīkamāka aina.